Nästa artikel
Fula säljknepet fortfarande kvar: ”Lurar sina kunder”
Nyheter

Fula säljknepet fortfarande kvar: ”Lurar sina kunder”

Publicerad 9 september 2021
En av tre bilannonser innehåller en formulering som kan lura köparen – men som saknar betydelse rent rättsligt.

Det går inte att reservera sig mot felskrivningar i bilannonser. Trots det förekommer termen fortfarande i mängder av bilannonser, visar en årlig genomgång av riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen).

Bilannonsen blir en del av köpeavtalet och reservationen saknar därmed betydelse. Vid en reklamation kan bilhandlaren inte hänvisa till reservationen i annonsen för att slippa lösa problemet.

Enligt M Sverige finns det flera exempel på ärenden där köparen har fått rätt hos Allmänna reklamationsnämnden när felet varit av ”väsentlig betydelse” för köparen, och inte har gått att åtgärdas tekniskt eller rättas till.

– Det största problemet är inte annonstexten, utan att bilhandlaren ofta har slarvat eller struntat i att ta reda på hur en bil är utrustad. Vi råder alltid spekulanter att hålla sig undan verksamheter som helt uppenbart lurar sina kunder, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Vanligast hos Bytbil

Så här många procent av bilannonserna på de olika annonssajterna innehåller en reservation mot felskrivning.

Wayke: 27%
Blocket: 31%
Bytbil: 34%

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 10 september 2021 Lär vi aldrig komma…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.