Nästa artikel
Skoda Enyaq blir Miljöbästa Bil – men balanserar på viktgränsen
Nyheter

Skoda Enyaq blir Miljöbästa Bil – men balanserar på viktgränsen

Publicerad 7 september 2021 (uppdaterad 7 september 2021)

Det var totalt sju bilmodeller som tog sig till final när organisationen Gröna Bilister skulle utse Miljöbästa Bil 2021, och samtliga var batterielbilar.

Juryn ska betygsätta både miljöpåverkan, säkerhet, användbarhet och totalekonomi.

Nu står det klart att elbilen Skoda Enyaq med det mindre batteriet på 60 kWh står som vinnare. Bilen får beröm för rymlig kupé, hög komfort, hög släpvikt, rejäl räckvidd, rimlig prislapp, bra säkerhetsnivå och möjlighet till snabbladdning.

”Skoda Enyaq har en mycket god totalekonomi — långt bättre än för likvärdiga alternativ med förbränningsmotor. Vi förutspår att den blir en riktig Sverigefavorit”, står det i motiveringen.

Balanserar på viktgränsen

En ny regel infördes i år som innebär att bilar som väger mer än två ton inte kan vinna titeln. Enligt Skodas sajt väger Enyaq iV 60 in på 2 002 kilo. Förra året vann Kia e-Niro och Tesla Model 3 som är flera hundra kilo lättare än Skoda Enyaq vilket innebär betydligt högre effektivitet och lägre förbrukning.

Enligt Per Östborn, som är projektledare för Miljöbästa Bil på Gröna Bilister, kan viktgränsen behöva skärpas ytterligare framöver.

– Ja, det är vi öppna att göra. Detta är första året vi har en viktgräns för de nominerade bilarna, för att markera. Det är mycket möjligt att gränsen kommer skärpas, säger han till Vi Bilägare.

Polestar vinner första pris i klassen ”bäst livscykelanalys och transparens”, före Volvo Cars och Volkswagen. Polestar beskrivs som en föregångare jämfört med andra märken när det gäller att uppge hur höga utsläppen från bilarna blir.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 7 december 2023 2002 kg? Nejdå.. den väger…
  • 8 september 2021 Mr.Wheeler skrev: Fast…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.