Bild
Nästa artikel
Douglas Sjöholm, försäljningschef på Skoda Sverige, tror att eldrivna Enyaq kan ersätta den traditionella familjebilen fullt ut.
Douglas Sjöholm, försäljningschef på Skoda Sverige, tror att eldrivna Enyaq kan ersätta den traditionella familjebilen fullt ut.

Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"

Nyheter

Skoda hoppas kunna sälja 5500 exemplar av elsuven i Sverige nästa år och tror inte att spekulanter räds varken prislapp på en halv miljon kronor eller bakhjulsdrift.

4500 svenskar har anmält intresse för att köpa helt eldrivna Skoda Enyaq, som är drygt 5 centimeter kortare än suvsyskonet Kodiaq. Detta innan bilen som lockar med bagageutrymme på 585 liter ens rullat in hos bilhandlarna.

I oktober 2020 är det säljstart för varianten Enyaq iV 80 som har ett batteripaket på 82 kilowattimmar och beräknad räckvidd på 51 mil. Kort därefter öppnar beställningarna för iV 60, som med bakhjulsdrift och 62 kilowattimmars batteri klarar 39 mil på full laddning. Vid årsskiftet kan vi förvänta oss en fyrhjulsdriven Enyaq iV 80, vars räckvidd är satt till 46 mil. 

 

Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"
Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"
Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"

Biltillverkaren spår att det är varianten med större batteri och med bakhjulsdrift som kommer att falla de flesta svenska köpare i smaken.  
– 80 kWh-batteriet är det vi tror kommer att vara storsäljaren. Jag tror och hoppas också att många kommer nöja sig med bakhjulsdrift för längre räckvidd, så det kommer inte bli som våra tidigare suvar där man vill ha 100 procent fyrhjulsdrift. Med Enyaq kommer många att känna att bakhjulsdrift är ett fullgott alternativ, säger Douglas Sjöholm, försäljningschef på Skoda Sverige. 

Hur ser Skoda centralt på marknaden för Enyaq i Sverige?
– Sverige är tillsammans med Norge en av priomarknaderna, det innebär att vi fått den första tilldelningen av bilar och en bra tilldelning dessutom. 

Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"
Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"
Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"

Första svenska leveranserna sker under andra kvartalet 2021. Skoda hoppas den här gången kunna hålla tidsschemat och undvika att det blir en liknande situation som när Kodiaq introducerades – där kunder i Sverige fick vänta länge på sina bilar. 
– Med den volymplanering vi gjort på 5500 bilar nästa år tror vi att det ska finnas tillräckligt med bilar för att hålla leveranstiderna inom rimliga gränser, det vill säga absolut inte längre än ett år, säger Douglas Sjöholm. 

Dragviken är satt till 1200 kg för fyrhjulsdrivna och 1000 kg för bakhjulsdrivna varianten – räcker det?
– Det räcker för de flesta hushållsändamål: du kan dra upp din lilla båt, du kan åka till återvinningen med ditt trädgårdsavfall eller hyra ett släp och hämta dina möbler på Ikea. Är man en storförbrukare och drar husvagnar har elbilen sina begränsningar i räckvidden. 

IV 60 kostar preliminärt från 452 500 kronor före elbilspremie. IV 80 – den som Skoda tror man kommer att sälja mest av – går loss på minst 551 000 kronor innan bonusen betalats ut. Då ingår bland annat värmepump och adaptiv farthållare. Standard på alla svenska bilar är variabelt lastgolv och LED-Matrix ljus med strålkastarspolning. 
– Strålkastarspolning försvinner tyvärr på alltfler bilar, vi vill slå ett slag för att det är en viktig säkerhetsdetalj, säger Douglas Sjöholm.   

Det börjar ju komma en hel del elsuvar – vad har Enyaq som de andra inte har?
– Den  är rymlig och har utrymmen som gör att den fungerar bra som familjebil. Den har en bra paketering i förhållande till sin prislapp. Det här är verkligen en av få bilar som kan ersätta den traditionella familjebilen fullt ut. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Enyaq iV?

 

Skoda Enyaq – tekniska data och svenska priser

  Enyaq iV 60  Enyaq iV 80
Batterikapacitet 62 kWh 82 kWh
Räckvidd 39 mil 51 mil
Snabbladdning 50 kW (125 kW tillval) 50 kW (125 kW tillval)
Laddning AC 11 kW 11 kW
Drivlina Bakhjulsdrift Bakhjulsdrift
Acceleration 0 100 km/h 8,9 s 8,7 s
Motoreffekt 132 kW/180 hk 150 kW/204 hk
Vridmoment 310 Nm 310 Nm
Max dragvikt 1 000 kg 1 000 kg
Tjänstevikt 1965-2160 kg 2075-2290 kg
Preliminärt pris  452 500 kr  551 100 kr

 

Skoda Enyaq – Mått

Längd: 464,9 cm
Bredd: 187,9 cm
Höjd: 161,6 cm
Bagageutrymme: 585 liter.

Taggar: Nyheter, Skoda Enyaq

Kommentarer

#1
2020-09-24 10:53

Att ... "Det räcker för de flesta hushållsändamål" stämmer säkert, men för väldigt många duger inte 1000 kg (eller 1200 om man har råd) för att dra husvagnen, hästen, båten (större än en jolle), m.m. Som tur är verkar det som att t.ex. Volvo (Polestar) fokuserat på att klara 1500 kg, vilket är mycket mer användart för många av oss andra (som inte kommer att köpa denna VW/Skoda på grund av bl.a. detta).

#2
2020-09-24 11:29

Min Octavia drar 1500 kg..fast jag har nog inte kört tyngre lass än 600-700 kg. Jag är ingen husvagn/häst ägare och jag tar hellre in på hotell och i byn finns det redan alledes för många hästar...

#3
2020-09-24 11:57

Jag brukar hyra en husvagn typ vart tredje år.
Ganska trevligt och billig rekreation

#4
2020-09-24 13:54

1000 kg är ändå mycket mer användbart än de 350 jag såg på en oladdbar hybrid för ett tag sen.
Det är ändå ganska enorma vikter folk utan särskild utbildning vränger runt med. En SUV med en bekväm (fniss) husvagn bakom väger som vilken pansarkryssare som helst.

#5
2020-09-24 16:06

Svenska köpare.
Varför satsas det så mycket på swe..?

Vill veta hur många bilar hela Sydamerika fått tilldelat.

#6
2020-09-24 16:35

Skoda Enyaq kan bli en av de mest sålda elbil i Sverige.

#7
2020-09-24 16:47

Vem ska köpa alla dessa elbilar är de tänkt? De flesta hushåll har inte råd. Även om man är berättigad till tjänstebil så sätter många företag ett tak i relation till vad man tjänar, och för att kunna köpa en tjänstebil i halvmiljonklassen så krävs en riktigt bra lön.

#8
2020-09-24 17:00

Kan man välja till fäljar så man törs visa sig på stan ?? Eller måste man åka till Biltema och köpa navkapslar ??

#9
2020-09-24 17:32

Jag är absolut intresserad av bilen, men så länge den enbart är bakhjulsdriven är den inget alternativ. Framhjulsdrift hade jag kunnat acceptera, men på norrländska vintervägar hör bakhjulsdrift till historien. Man får helt enkelt vänta lite tills den fyrhjulsdrivna modellen kommer och se om det blir någon affär...

#10
2020-09-24 18:07

#7

Jag har inte tjänstebil själv men vad jag förstår väljer allt fler företag att kolla på totalkostnad snarare än inköpskostnad. Elbilar har erkänt bra andrahandsvärde. Enyaq kommer sälja bra.

#11
2020-09-24 19:04

Dagon: Vilka företag anpassar tjänstebilsbudgeten till vad du tjänar?! Anar du har ett antal exempel när du skriver att det är många? Jag har aldrig hört talas om det......

#12
2020-09-24 19:06

V70Silver: Det stämmer bra att fler och fler företag tittar på TCO istället för inköpspriset när de sätter sin bilpolicy nu för tiden. Särskilt vid lite mil så gör det mer än man tror på totalen. Min Model S kostar företaget per månad samma som min chefs XC60 med lägre prislapp.

#13
2020-09-24 20:06

Aldrig mer en Skoda!!!
Har aldrig ägt en bil som strulat så mycket under vintermånaderna , måndags ex kanske men tyvärr så tröttnar man fort på ett märke när det strular.

#14
2020-09-24 20:10

Jag tror man träffat rätt med Enyaq, den motsvarar ju det som de flesta vill ha här i Sverige, en kombi med hyfsad räckvidd och den ser ut som en bil, inte något som rymt från tivoli som vissa konkurrenter.
Att den inte klarar husvagnar är av underordnad betydelse, det kommer inte någon elbil att göra med nuvarande batteriteknik.

#15
2020-09-24 21:22

Ja, en Enyaq skulle definitivt stå högt upp på min shortlist om jag skulle byta nu
Visst, har förmånsbil idag, men skulle även köpa en elbil privat om jag inte hade förmånen. There is no turning back

#16
2020-09-25 08:40

Gillar denna! Dom har gjort mkt rätt.
Kommer bli en bra månadskostnad också för min del.

#17
2020-09-25 09:21

Hade de sänkt bilens vikt med ca 200 kg och höjden med ca 5 cm tror jag det blivit mycket bättre. Längden är OK, och även utseende. Med de två faktorerna ovan jag skrev, hade de antagligen kunnat ha mindre hjul på bilen och behållit proportionerna och slutresultatet hade blivit en bil med mindre batteri, samma räckvidd men med lägre pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.