Bild
Nästa artikel
Enyaq lär bli en vanlig syn på svenska vägar. Av årets tilldelning på 3 600 bilar har 1 500 redan sålts. 20-tumsfälgar.
Enyaq lär bli en vanlig syn på svenska vägar. Av årets tilldelning på 3 600 bilar har 1 500 redan sålts. 20-tumsfälgar.

Provkörning: Skoda Enyaq (2021)

Provkörning

585 liter bagage, 53 mils körning på en laddning, last på tak och krok samt flera Skodaklurigheteter. Kommer Skodas första genuina elbil Enyaq segla ifrån konkurrenterna?

Senast jag stiftade bekantskap med Enyaq var en kylig februaridag 2020. Då som prototyp och under stor sekretess med otaliga lager kamouflagetejp.

När Enyaq efter en tids försening nu landat i Sverige är mötet mer avspänt. Solen skiner, prototypbilens maskering har likt vinterkläderna förpassats till garderoben och körningen ackompanjeras av fågelkvitter och inte en stab Skodaingenjörer. 

Med sina 465 centimeter passar Enyaq in mellan fossilsyskonen Kodiaq och Karoq. På bild maskerar 20-tums fälgarna bilens storlek. 19-tumsfälgar är standard, men det går att få ända upp till 21 tum vilket är rekord för Skodas personbilsdivision.

Formspråket spinner vidare på Octavias blandning av mjuka och vassa linjer. Den täckta grillen är ett särdrag för Enyaq. Tillvalet "Crystal grill" gör den än mer säregen då ett hundratal lysdioder gör att grillen badar i ljus. I skymningsljus lär ingen missa när Enyaq kommer rullande.

”Kristallgrill” finns som tillval – ett hundratal lysdioder som gör att grillen badar i ljus
Instrumentpanel med en för märket ny form. Fysiska knappar under friskluftsutblåsen och 13-tumsskärm ovan.
Instrumentpanel med en för märket ny form. Fysiska knappar under friskluftsutblåsen och 13-tumsskärm ovan.

Grill, aktivt nedre luftintag, en helt slät undersida samt aerodynamiskt effektiva sidospeglar, takspoiler och stötfångare ger Enyaq ett Cd-värde på 0,26, det är i nivå med Octavia Combi. Inte illa då Enyaq har suvmässiga 18 centimeter markfrigång.

Under karossen är det samma MEB-plattform och teknik som används till Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron med flera. Layouten följer elbilsnormen. Batterikaka mellan hjulaxlarna och beroende på om bilen är två- eller fyrhjulsdriven finns elmotor bak och fram.

Inledningsvis kommer Enyaq i bakhjulsdrivet utförande. Antingen som ”60” med 180 hästkrafter och 62 kWh batteri eller ”80” med 204 hästkrafter och 82 kWh batteri. Oavsett batteri är 100/125 kW snabbladdning tillval för 5 500 kronor. Med den kraftigare laddningen går laddtiden från 70 till 38 minuter (82 kWh batteri, 5–80 procents laddning).

Bagageutrymme som en kombi.
Bagageutrymme som en kombi.

Ute på de svenska landsvägarna pinnar bilen på bra, men 204 hästkrafter och 310 Nm i vridmoment är i underkant för en bil på närmare 2,2 ton. Vid ett högst improviserat segdragningstest från 70–110 km/tim känns bilen med elbilsmått mätt lite slö. Tidtagaruret visar att accelerationen tar något över sex sekunder vilket trots allt är acceptabelt. Under hösten kommer fyrhjulsdrivna versioner på 265 respektive 299 hästkrafter. 

Vid gasuppsläpp prioriteras frihjulsrullning, bromskraftsåtervinningen/motorbromsen regleras med radar eller med paddlar bakom ratten. ”Enpedalskörning” – bilen bromsar successivt in till stillastående efter gasuppsläpp – saknas. 

När Vi Bilägare testat VW ID.3 har vi klagat på att styrkänslan inte är lika linjär och tydlig som vi är vana vid att en VW ska vara. Jag upplever Enyaq som något krispigare fortfarande utan att nå upp till exempelvis Octaiva och Kodiaq. Men visst; låg tyngdpunkt, bra väggrepp och en snäv vändradie ger en på det hela taget trevlig körupplevelse.

Med de elektroniska stötdämparna i komfortläge flyter bilen fram över vägens ojämnheter med ett behagligt gung. Ett svagt vinande runt vindrutan och ett väldämpat däckbrus är allt som hörs i kupén. Man har aldrig åkt bekvämare i en Skoda. Ett omdöme som även gäller det rymliga baksätet. 

Instrumentpanelen domineras av en 13-tums pekskärm. I grunden samma gränssnitt som i VW ID.3 men den större skärmytan underlättar handhavandet. 

”Vid ett improviserat segdragningstest känns bilen med elbilsmått mätt lite slö”
Tack för att ni behåller strålkastarspolningen Skoda! LED-Matrixljus är standard.
Tack för att ni behåller strålkastarspolningen Skoda! LED-Matrixljus är standard.

Grundpriset för Enyaq 80 är 553 700 kronor, nästan 100 000 kronor mer än 60-versionen. Trots det är 80 procent av svenska förhandsbeställningar av 80 modellen.

Utöver 12 mils extra räckvidd får man högre utrustningsnivå med bland annat värmepump. Med likvärdig utrustning blir prisskillanden strax över 50 000 kronor. Prislappen till trots: Enyaq lär bli klassens måttstock.

Läs också: Volkswagens nya elbil provkörd: Bättre än ID 3 på allt

Plus: Utrymmen, räckvidd, utrustningsnivå, komfort. 

Minus: Pris, omkörningsprestanda, hur stabil är mjukvaran?

Vad nytt? Ny elektrisk suv med bra räckvidd.

För vem? Familjen.     

Varför isskrapan inte sitter i laddluckan går att fundera över (stöldrisk?). Nu har den en plats i bakluckan.
Varför isskrapan inte sitter i laddluckan går att fundera över (stöldrisk?). Nu har den en plats i bakluckan.

Senast jag stiftade bekantskap med Enyaq var en kylig februaridag 2020. Då som prototyp och under stor sekretess med otaliga lager kamouflagetejp.

När Enyaq efter en tids försening nu landat i Sverige är mötet mer avspänt. Solen skiner, prototypbilens maskering har likt vinterkläderna förpassats till garderoben och körningen ackompanjeras av fågelkvitter och inte en stab Skodaingenjörer. 

Med sina 465 centimeter passar Enyaq in mellan fossilsyskonen Kodiaq och Karoq. På bild maskerar 20-tums fälgarna bilens storlek. 19-tumsfälgar

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Skoda Enyaq iV 80 

PRIS, FRÅN KR: 553 700. Skatt 360 kr/år.

SVENSK LANSERING: Nu.  

MÅTT, CM: L 465/B 188/H 161.

BAGAGEVOLYM, L: 585–1 710

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 150

MOTOR: El. Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm. 

BATTERI: Litiumjon, vätskekylt. 82 kWh, 77 kWh tillgängligt. AC-laddning: 11 kW. DC-laddning: 125 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor bak, bakhjulsdrift. Reduktionsväxel.

PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,5 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 16,9 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0.

KONKURRENTER: VW ID.4 m.fl.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.