Nästa artikel
Färre feltankningar när andelen dieselbilar minskar
Nyheter

Färre feltankningar när andelen dieselbilar minskar

Publicerad 28 juni 2021
Nya siffror visar att antalet ärenden sjunkit från 20.000 till 400 på bara några år.

Dieselbilarna inledde sin storhetstid i Sverige runt 2010 och under 2011 ökade antalet feltankningsärenden hos försäkringsbolaget If med 60 procent – troligtvis på grund av att många bytte till dieselbil och av gammal vana råkade tanka bensin istället.

2013 kom statistik som visade att drygt 20 000 svenskar varje år fyller bilen med fel bränsle.

"Det tar tid att ändra ett beteende, men nu verkar det ha vänt."


Men dieselbilarna har sedan dess sjunkit i popularitet, från en försäljningsandel på 58 procent 2015 till 19,6 procent av nybilsförsäljningen från januari till maj 2021.  
– Ökningen var störst när diesel-boomen kom i Sverige i början på 2010-talet men nu har det mattats av och 2020 hade vi 400 skador. Det tar tid att ändra ett beteende, men nu verkar det ha vänt, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.


Trots detta så fortsätter ärenden rörande feltankning att rapporteras in. Ett vanligt fel kan enligt If vara att man fyller fel bränsle i hyrbilen.
Bärgning till verkstad för tömning och sanering av en feltankad bil kostar upp emot 7.000 kronor, och för att få ersättning för kostnaden krävs att bilen är halvförsäkrad.

Skulle det däremot vara så olyckligt att man kört iväg med den feltankade bilen blir skadorna större och det kan behövs ett motorbyte, något som enligt If kan gå loss på 100.000 kronor eller mer, beroende på bilmodell och ålder. Uppstår motorhaveri så kan villkoren variera utifrån vilket försäkringsbolag man har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.