Bild
Nästa artikel
Tänk rätt när du tankat fel

Så gör du om du tankat fel bränsle

Publicerad 30 november 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fler och fler bilförare i Sverige tankar bensin i sina dieselbilar. Det sker av ren vana. Feltankningarna ökar i takt med att försäljningen av dieseldrivna bilar ökar. Vad gör man om man tankat fel? Vi Bilägare har rett ut frågan.

Det var på OKQ8-stationen i värmländska Hagfors det hände. Vi Bilägare mellanlandande med en trio testbilar för ett snabbt tankstopp. Det var i alla fall vad vi trodde...

Tre tankar skulle fyllas upp med tre olika bränslen: bensin, E85 och diesel. I två fall gick allt bra, men när dieselbilen skulle få sitt blev det totalt fel. Istället för diesel fylldes bilen med bensin av en stressad testledare.

Misstaget upptäcktes i samma ögonblick som pumpen slog av. Då hade drygt 35 liter bensin runnit genom påfyllningsröret.

När svordomarna över den egna klantigheten klingat av återstod att tackla grundproblemet. Hur skulle vi hantera den feltankade dieselbilen?

- Rör ingenting! Slå inte ens på tändningen, löd uppmaningen från testlagets tekniske expert. Vi måste tömma tanken, annars är risken stor för motorskador.

Sagt och gjort. Med handkraft rullades den bensinstinna dieseln åt sidan och i samma ögonblick upptäcktes räddningen. "Verkstad" stod det på en stor röd skylt på bensinstationens ena gavel. Maximal tur, mitt i allt strul.

Med hjälp av en välvillig mekaniker och en hävert tömdes tanken på sitt felaktiga innehåll och bilen fylldes upp med diesel. Sedan kunde den lilla testkaravanen, ett antal timmar försenad, rulla vidare mot nya utmaningar.

Notan för hela äventyret slutade på knappt 400 kronor i verkstadskostnad plus de 35 liter bensin som gick till spillo. Men det fatala tankmisstaget kunde ha blivit betydligt mer kostsamt. Bensin är dieselmotorns elakaste fiende och kan i värsta fall orsaka ett totalhaveri med ett dyrbart motorbyte som enda utväg.

Liten risk med egna bilen
Den främsta orsaken till det växande antalet feltankningar är enkel: dieselbilarna har snabbt blivit vanligare i den svenska trafiken. Ökningen på senare tid har varit närmast explosionsartad och hittills i år är över 30 procent av alla nya personbilar som sålts försedda med dieselmotor.

Men risken för att den som själv äger sin dieselbil gör samma misstag som Vi Bilägares testledare är förstås minimal, han/hon är ju van att parkera vid dieselpumpen.

Däremot har många företag och myndigheter i dag tjänstebilsparker med en blandning av olika bränsletyper: diesel, E85 och bensin. Ena dagen kör den anställdeen bensin- eller E85-bil, nästa dag en diesel. I det läget är det lätt hänt att det strular till sig vid tankningen.

Hyrbilskunder är en annan kategori förare med förhöjd risk för feltankning, liksom alla andra som ofta växlar mellan olika typer av bilar.

Men oavsett vem du är så är kärnfrågan: vad gör du om du tankat fel och vad kan hända med bilen om du kör vidare med fel bränsle i tanken?

Relaterade dokument

Så här gör du när det blivit fel

Har du råkat fylla bensin eller E85 i en dieselbil finns bara ett vettigt råd: gör som Vi Bilägare, det vill säga ingenting! Slå inte ens på tändningen utan ring direkt på bärgare om det inte finns en verkstad i anslutning till bensinstationen där du kan få hjälp. Bränsletanken måste tömmas innan bilen körs vidare.

Skulle du hinna starta bilen innan du kommer på ditt misstag, slå av den så fort du märker att allt inte står rätt till. Det första tecknet, förutom lysande varningslampor, är att motorn går extremt illa och börja knacka våldsamt. Agerar du snabbt i det läget kan du rädda motorn.

Kör du, trots knackningarna, vidare så stannar bilen av sig själv inom någon kilometer eller två. Men då kan det vara för sent om du har otur. Risken finns att insprutningssystemets högtryckspump och spridare har tagit skada. Det innebär i så fall en mycket kostsam reparation, åtskilliga tusenlappar går upp i rök.

Värsta scenariot är om dieselbilen är halvfylld eller mer och du fyller den med 15-20 liter bensin. Då kommer du iväg som vanligt och hinner en bra bit innan motorn börjar småspika. Sedan blir knackningar-na värre och värre och till slut blir du tvungen att stanna, om inte annat för att motorn havererar.

Men även om du får stopp på bilen innan motorn definitivt ger upp, så är den med all sannolikhet totalt förstörd. Högtryckspump, spridare, kolvar, cylinderlopp, lager, vevaxel, partikelfilter, katalysator: allt har fått mer stryk än det tål. Motorbyte är det enda som återstår och det är ingen billig affär.

Inte lika allvarligt
Att göra tvärtom och tanka diesel i en bensin- eller E85-bil är omöjligt på en bensinmack, dieselmunstycket går inte ned i påfyllningsröret. Skulle du ändå på något sätt, till exempel via en bränsledunk, lyckas få i diesel i tanken är situationen inte alls lika allvarlig som det omvända.

Det som händer är att bilen går väldigt illa, blir orkeslös och ryker som en skorsten innan den efter en liten stund stannar helt. Men några allvarliga motorskador uppstår normalt inte. Även katalysator och lambdasond brukar klara sig utan bestående men och bränns rena igen när bilen tömts på diesel och tankas med rätt bränsle.

Fast det bästa rådet är förstås att vara skärpt och uppmärksam när man tankar. Då hamnar man aldrig i den situation som Vi Bilägares testlag gjorde...

Kommentarer

#1 • 2007-11-30 11:55
Mike Grüner (not verified)

Hej,
intressant att just som ni nämner INTE ska gå att göra - tanka
diesel i bensintank går att göra om tanken "råkat" fyllas med diesel
istället för bensin - vilket hände den 17 november på en Jet-mack
i Malmö. Jag hade "turen" att slippa få diesel i tanken men det var
ett ett antal som inte hade denna turen.

#2 • 2007-12-01 12:26
Leif Kjellberg (not verified)

Hände en båtkompis. Hans Detroit 2-takts V8 såg inte kul ut inuti efter detta. Total förödelse.

#3 • 2007-12-01 12:58
Mats Tegnemo (not verified)

Enligt ford sker ca. 100000 fel tankningar i Stor2britanien varje år.
Man har därför på nya Mondeo ett tankningsrör som förhindrar fel tankning.
Helt genealiskt.

#4 • 2007-12-01 13:14
Mikael A (not verified)

Precis som nya Ford Mondeo så har även nya Ford Focus (lans. jan-08) tankningsrör som förhindrar feltankning. Och det är standard!

#5 • 2007-12-01 15:39
Leif Kjellberg (not verified)

På tal om båtmotorer och bränsleförväxlingar, så körde jag för länge sedan med en gammal tändkulemotor i Stockholms skärgård. Träffade en mackägare som trodde att en sådan maskin kan köras på vad som helst. (Delvis sant) Han hade råkat tanka bensin i en dieseltank. lyckligtvis upptäcktes misstaget och tanken pumpades ur. Nu försokte han sälja denna blandning till mig till ett billigt pris. Han hade ingen aning om hur stor andel bensin det var. Jag hade nyligen sett den havererade Detroit 2-taktaren och tackade nej.
Troligen gjorde jag helt rätt.

#6 • 2007-12-01 15:56
Leif Kjellberg (not verified)

Att forsoka köra en bensinmotor på en bensin/dieselblandning slår inte sönder motorn. Den sotar, ryker och blir orkeslös men det blir inga större bestående skador. Bensin i en dieselmotor betyder däremot ett förbränningstryck som ingen motor klarar. Den stackars Detroit V8:an hade bl.a. spräckta cylinderfoder.

#7 • 2007-12-01 21:21
Suzanne (not verified)

jag hade en gång en äldre man som kom in och klagade på att hans diesel var för dyr. kollade på kvittot o konstaterade att han fyllt vanlig soppa i bilen. han blev likblek och alldeles förstörd.
jag frågade om han kört bilen eller om den stod still på macken. han var blek och svettades och svarade inte på tilltal. jag fick dra ur honom vad som hänt. han hade fyllt på en dunk sa han. jag tyckte det lät ok,,men han var blek och skakade. då sa han att hans värmepanna hemma hade fått slut på olja och att han kunde köra den på diesel och at han inte haft råd att köpa mera olja och bara fyllt på med diesel istället i avaktan på att vintern skulle ta slut. han hade pyttsat i bensin i villa brännaren! kort sagt villa BRÄNNAREN! vi ringde brandkåren. hörde aldrig hur det gick och mannen var antatagligen i sån chock så jag hörde aldrig et ljud om hur det gått men antar det gick bra då jag inte läste nått om villabrand.

#8 • 2007-12-06 19:07
Ante (not verified)

Det som ni säger att Ford har väl det flesta bilar! Dieselhandtaget är grövre än bensinhandtaget! Så att diesel pumpen passar inte i hålet mao, Men tvärtom så funkar det att tanka..

/A.

#9 • 2007-12-07 17:16
Klantigt (not verified)

Min fru tankade 17 liter bensin i vår diesel passat. Hon rådfrågade verkstadskillen på macken plus WW hammarby. Båda dessa sa att det går nog bra ändå, kör om motorn går och späd ut efter hand.

Det gick tyvärr inte, för bilen stannade till sist och ville inte starta mer. Vi lämnade då in på en VW verkstad i Nacka som sa som det står i artikeln, att allt kan paja. Det hade det dock inte gjort. Efter tömning av tanken plus ny diesel gick den som vanligt.

1,5 år senare gör jag om samma fadäs med E85, fast bara 1,5 liter. Det blev ca 3% blandning. Efter erfarenheter att experter tycker olika, så brydde jag mig inte att fråga nån denna gång utan tog ett eget beslut att inte göra något alls. Den var svårstartad när motorn blivit varm, men vartefter har vi spätt ut blev det bättre och nu märks inget, en tank senare.

Så jag tror nog att det beror på hur mycket man har i, men visst är det en risk i vilket fall.

#a • 2007-12-16 11:36
Bosse S (not verified)

För många år sedan lovade jag min otroligt snåla hyresvärd att klippa hans gräsmatta då han var på semester. Gniden som han var, hade han inte fyllt upp reservdunken med bensin. Och natruligtvis tog bränslet slut mitt under arbetet... Jag tänkte inte köpa nån bensin till honom men ville i alla fall klippa färdigt. I hans garage hittade jag en flaska med grilltändvätska, som snabbt hälldes i klipparens tank. Motorn var varm och go´så den gick i gång nästan utan protester dock med betydligt mer avgasrök. Fick så klart köra tanken tom för att "buset " inte skulle upptäckas.
Tacka vet jag Briggs & Stratton sidventilare. :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.