Bild
Nästa artikel
Nyheter

Feltankningar ökade med 60 procent

Publicerad 13 mars 2012 (uppdaterad 14 mars 2012)
Enligt en undersökning från försäkringsbolaget If ökade antalet feltankningar med 60 procent under 2011, vilket innebär en total kostnad på 30 miljoner kronor samma år.

Dieselbilar blir allt vanligare, men så även fallen då bensin hamnar i dieseltanken. Det handlar om bilägare som av gammal vana tankar bensin i sin dieselbil, vilken därefter måste bärgas och saneras eller i vissa fall få en ny motor.
 
Försäkringsbolaget If uppger att den kraftiga ökningen kostade dem 15 miljoner kronor förra året, medan den totala kostnaden för försäkringsbolag och kunder i Sverige uppskattas till 30 miljoner kronor för 2011.
 
– Även om man är försäkrad blir det en kostnad för bilägarna genom självrisken. I de fall motorn går sönder blir det dessutom en extra självrisk på 20 procent, vilket kan bli över 10 000 kronor. Därför är det viktigt att tänka innan man tankar, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.
 
Bärgning och sanering kostar omkring 10–15 000 kronor, och om motorhaveri inträffat skjuter kostnaderna i höjden. För att få ersättning vid en feltankning krävs helförsäkring.
 
Diskutera: Har du råkat tanka din bil med fel bränsle?

Kommentarer

#1 • 2012-03-13 11:21
Raphael

Ojoj... den dieselbil jag kör har en tydlig text i tankluckan "diesel".
Jag tror inte det är så många privatbilister med egen bil som tankar fel, jag tror det kan vara de som hyr eller lånar en bil och är osäkra på vad det är för bränsle till den. Jag lånade nyligen en bil när min egen var inne på service, och jag fick ingen information om vilket bränsle det var till den. Nu var ju ljudet omisskännligt... knackningarna vid lågvarv, ja det var en diesel absolut, men för en oinvigd kan förvirring uppstå.

#2 • 2012-03-13 11:27
LC4ever

Har kört diesel-bil så länge nu så att jag måste tänka efter då jag skall tanka en lånebil.
Har inte tankat fel ännu, men varit nära att tanka min MC med diesel ett par gånger.

#3 • 2012-03-13 11:27
saabnisse

Men det går ju att förhindra detta ganska enkelt på de flesta bilar:
www.strands.se/solo-diesel-skydd/11861-0

Måste vara väsentligt billigare än självrisken.

#4 • 2012-03-13 12:58
göinge

En feltankning så är den av motorjournalister påstådda ekonomiska förtjänsten med dieseldrift som bortblåst i flera år. Då borde man ångra sig att man inte valde etanol- eller bensinbil! Bättre för miljön än diesel dessutom!

#5 • 2012-03-13 13:18
lillstefan (not verified)

Krävs helförsäkring för att få ersättning? Mig veterligen är maskinskada en del i halvförsäkringen. Själv kör jag genomgående med trafikförsäkring så jag behöver inte bry mig :)

#6 • 2012-03-13 14:33
Mistro

Visste inte ens att försäkringen täckte feltankning....
Nu blir det till att bokstavera D I E S E L på insidan utav tanklocket på den nya bilen ( om det inte redan står där )

Har ju själv svårt att tänka mig att tanka fel men nu har vi snart både Bensin och dieselbil i familjen igen och feltankat har ju smartare människor än jag gjort så.... :)

#7 • 2012-03-13 17:39
snabb95

det är inte många försäkringsbolag som betalar något vid feltankning. Kanske bara Volvia.

#8 • 2012-03-13 20:19
tedsvensson

Märkligt att man inte från början löst problemet med olika kopplingar så att det helt enkelt inte vore möjligt att stoppa fel slang i hålet. Och varför går det inte att släppa handtaget och "autotanka" med etanol? Det bara klickar.
Extremt enerverande.

#9 • 2012-03-14 11:44
Uno Lööw (not verified)

Enligt tyska TRDW är den största feltankankande gruppen kvinnorna. Men det får man väl inte prata om i Sverige...

#a • 2012-03-17 17:00
trasten

tedsvensson: Anledningen till att man inte kan låsa handtaget på etanolpumpen är att etanol är flyktigare än bensin och statisk elektrisitet kan antända ångorna. Håller du i handtaget hela tiden är du jordad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.