Nästa artikel
Mer trafik men mindre utsläpp
Nyheter

Mer trafik men mindre utsläpp

Publicerad 2 mars 2012 (uppdaterad 2 mars 2012)
Trots att trafiken ökade med ungefär två procent under förra året minskade koldioxidutsläppen med en procent jämfört med 2010.

Det framgår av statistik som presenteras av Transportstyrelsen och Trafikverket. Minskningen förklaras med ökad användning av biobränslen och allt snålare personbilar.

När det gäller nya personbilar minskade de genomsnittliga koldioxidutsläppen från 153 g/km under 2010 till 144 g/km under 2011.

– Även om personbilarnas utsläpp har minskat med sju procent sedan 1990 har utsläppen från vägtrafiksektorn ökat med nio procent under samma tidsperiod. Det är lätta och tunga lastbilar som uteslutande står för ökningen, säger Lars Nilsson, miljödirektör Trafikverket, som menar att energieffektiviseringen av personbilar inte är tillräcklig för att nå klimatmålen.

– Därför behövs en satsning på bättre tågförbindelser, kollektivtrafik och gång och cykel, men också transportsnåla tillgängliga städer, så att tillgängligheten inte behöver försämras i arbetet för att nå klimatmålen. Godstrafikens utsläpp måste också ned.

Transportstyrelsen och Trafikverket noterar också att koldioxidutsläppen hade minskat med ungefär tre procent om trafiknivån från 2010 varit oförändrad.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:17
Thommys

"Det är lätta och tunga lastbilar som uteslutande står för ökningen"
"Därför behövs en satsning på bättre tågförbindelser, kollektivtrafik och gång och cykel"

Är det bussgods, cykelbud och springschas som godset ska skicka med istället för lastbil? Eller menar han att bara för att vi transporterar mer gods så ska persontransporterna kompensera det? Vore det inte bättre att låta godshanteringen effektiviseras och låta människorna skonas från att buntas ihop och skickas med kollektiva färdmedel.

Hade lastbilarna varit genomskinliga så skulle det märkas hur mycket luft de kör runt med. Det är dags att skicka allt med samma transport. Om jag ska skicka ett paket hos ett ombud så kan jag välja mellan, Posten, DHL, Bussgods, Schenker och TNT. Alla kommer med sina egna lastbilar och hämtar sitt lilla paket hos ombudet. Inte konstigt att transporterna ökat. Samma sak sker hos industrier och företag. Alla underleverantörer har sin speditionsfirma.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-02 16:28
Kikon

Om den här statistiken skall bli intressant får man väl ändå ta och redovisa alla utsläpp, tex kväveoxid och partiklar som garanterat ökat lavinartat pga av den ökande andelen dieselbilar...

#3 • Uppdaterat: 2012-03-02 23:09
N-iklas

Politikerna som styr Transportstyrelsen och Trafikverket är ju som alltid inkompetenta eftersom de struntar i övriga giftiga och skadliga utsläpp från trafiken.

Man kan fundera på om det beror på dumhet?

ELLER om man medvetet utelämnar det för att en redovisning av de totala utsläppen i stället skulle visa på en dramatisk ökning av de hälsovådliga utsläppen och det vill nog inte politikerna ta på sig ansvaret för.

Fega som de också alltid är.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-03 10:13
Thommys

Det är inte självklart att vi fått en ökning av partiklar och kväveoxider bara för att andelen dieselbilar ökat på senare år. Eftersom kraven på utsläpp ökar med tiden så minskar också utsläppen. Euro 5 kraven som gäller från 2009 innebär en minskning av utsläppen av partiklar på 80% och kväveoxider med 20 % sedan Euro 4 2005, som i sig också innebar också en förbättring sedan tidigare krav. Och efter 2015 med Euro 6 har vi ytterligare en mycket kraftigt minskning av utsläpp, vilken också gör att det redan nu börjas säljas nya fordon med denna lägre nivå. Framförallt på den tunga fordonssidan.

Det är den gamla fordonsparken som står för den stora mängden utsläpp av partiklar och kväveoxider. Vi har allt att vinna på att det sker en föryngring av bilparken med moderna dieselmotorer, som minskar utsläppen av kväveoxider och partiklar samt inte minst CO2 utsläppen.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-04 15:11
Mythbuster

Nu är det så att för de reglerade emissionerna (NOx, Svavel partiklar m.m.) står biltrafiken för en liten del. Det är alltid lätt att skylla på bilar men dessa har tydliga krav i Euro reglementet. Däremot är det mer otydligt med industrin, båtar, och andra fordon. Dessa står i de flesta städer för en större del än bilar och i alla städer för en större del än dieselbilarna. Om man skrotade bilarna utan katalysator, satte krav på båtarna och lika hårda krav på industrin, gräsklippare m.m. skulle luften bli märkbart bättre. Sätter man enbart krav på nya dieselbilar kommer skillnaden inte ens att märkas. Även om det finns anledning att ha krav.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-05 23:21
PREVIA

Man ser varken många båtar eller gamla bilar eller industrier i Stockholmstrafiken men ändå visar bilderna att det är alldeles för höga utsläpp där nästan alla bor. http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/nyheter/2012/Pages/lansstyrelsen-foreslar-atgarder-for-renare-luft.aspx
Och varför nöja sig med Euro 5 kraven när det redan går att köpa bilar som har 98 % renare avgaser än Euro 6 kraven.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-07 19:18
Thommys

Om en bil släpper ut pyttelite föroreningar så är det försumbart även om en annan bil släpper ut ännu mindre av det. Problemet ligger inte i nya bilar oavsett modell. Problemet ligger i alla gamla personbilar och lastbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.