Nästa artikel
Regeringen vill ändra miljöbilsdefinitionen – och stryka gasbilarna
Nyheter

Regeringen vill ändra miljöbilsdefinitionen – och stryka gasbilarna

Publicerad 26 maj 2021 (uppdaterad 26 maj 2021)
Vad som räknas som en miljöbil i Sverige kan komma att ändras ännu en gång – och miljöbilsstämpeln på gasbilar kan försvinna. Men förslaget får skarp kritik.

Regeringen har lagt fram ett förslag på hur ett EU-direktiv om rena och effektiva bilar ska införas i Sverige. Enligt förslaget skulle definitionen av vad som räknas som en miljöbil ändras från och med årsskiftet, och i den nya definitionen skulle bilar som kan göras på gas inte längre räknas som miljöbilar. Det rapporterar Sveriges Radio.

Det skulle i så fall påverka fordonsskatten för gasbilar, och de skulle inte längre vara ett alternativ i offentliga upphandlingar. Förslaget får dock kritik, bland annat av organisationen Gröna Bilister. 

”Det är mycket svårt att förstå poängen med att nobba gasbilarna. Den fordonsgas som tankas i Sverige består till 95 procent av biogas. Merparten produceras i Sverige. Få, om någon, ifrågasätter biogasens hållbarhet och klimatnytta”, skriver Per Östborn på Gröna Bilister i ett blogginlägg.

Enligt honom finns det ingen anledning för Sverige att ändra miljöbilsdefinitionen och kasta ut gasbilarna. Direktiven från EU uppfylls ändå.
– Vi är förundrade. Antingen är det missförstånd, att de inte vet vad de gör på Infrastrukturdepartementet, eller så finns det en baktanke. Bilindustrin har ju ett intresse av att skydda sina vägval. Volvo har exempelvis satsat allt på elektrifiering, säger han till Vi Bilägare.

Den nuvarande miljöbilsdefinitionen i Sverige började gälla den 1 juli 2020. Enligt den är en bil som släpper ut max 70 gram koldioxid per kilometer, eller som drivs av gas, en miljöbil. Att regeringen nu vill ändra definitionen igen, efter mindre än ett år, riskerar att att cementera misstron till miljöbilspolitiken. I värsta fall leder det till att folk slutar bry sig om den, menar Per Östborn.

Även Mats Ola Larsson, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet, är kritisk.
– Grundidén är ju väldigt bra – att styra mot de miljömässigt bästa fordonen. Men biogas är också ett bra alternativ. Det är dumt att utestänga det ena av två bra alternativ, säger han till Sveriges Radio.

Merparten av fordonsgasen i Sverige är förnybar biogas som tillverkas av biologiskt avfall som matrester och slam från vattenreningsverk. I resten av EU drivs gasbilar till stor del av fossil naturgas, men även det är ett mer klimatsmart alternativ än bensin och diesel. Det brinner renare, orsakar lägre partikelutsläpp och har omkring 25 procent lägre koldioxidutsläpp.

Regeringens förslag är nu ute på remiss. Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till Sveriges Radio att de är ”beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter”.

Sverige har tidigare värnat om biobränslen på flera sätt. Sommaren 2020 enades de styrande partierna bland annat om att alla som bygger om sin bil till etanol- eller biogasdrift ska få hälften av kostnaden betald av staten. I april i år kom också ett förslag om att ta bort merkostnaden för att besiktiga en gasbil.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.