Bild
Nästa artikel
Seat Tarraco säljs nu som femsitsig gashybrid i Sverige. Räckvidden på över 100 mil imponerar.
Seat Tarraco säljs nu som femsitsig gashybrid i Sverige. Räckvidden på över 100 mil imponerar.

Provkörning: Seat Tarraco Biogas (2020)

Provkörning

Gaskonverterade Seat Tarraco fyller upp en rejäl lucka i dagens tunna utbud med gasbilar. Tankad med svensk biogas från matavfall sänks bilens utsläpp med imponerande 95 procent.

I tider då biltillverkarna satsar allt sitt krut på el- och laddhybrider är det lätt att glömma bort gasbilen. VW-koncernen har gått så långt att de planerar en utfasning av samtliga gasbilar till nästa generationsskifte.

Ett stort problem med nuvarande modeller är dess nedbantade bensintank på några ynka liter, något vi kritiserat i provkörningen av Audi A4 g-tron. En eftergift för att göra det möjligt att registrera gasmodellerna som miljöbilar.

Nackdelen är att gasbilar endast går att använda runt större tätorter där Sveriges cirka 200 gasmackar är placerade.

Seat Tarraco slipper detta bekymmer genom att bibehålla originaltanken på 58 liter. Gaskonverteringen är en svensk lösning som utförs av Konvegas i samarbete med landets Seathandlare.

Att konvertera bilen tar två till tre veckor och kostar 55 000 kronor plus moms. Därefter kan fordonet köras på svenskproducerad biogas från matavfall. Ett drivmedel som inte ska förväxlas med naturgas utan garanterar en genomsnittlig sänkning av fossila utsläpp med 95 procent.

Biogasen har även fått grönt ljus av EU-kommisionen som på sikt vill fasa ut biodrivmedel som baseras på livsmedel, med andra ord E85 och HVO100. Biogas har ett lägre pris än bensin och slipper påverkas av osäkra inköpspriser, ett stort problem för E85 genom åren.

Som gaskonverterad får Tarracon även 10 000 kronor i statlig klimatbonus och lägre fordonskatt då gasdrivna fordon är undantagna malus.

Läs också: Biogasen räddad – men oklart läge för etanol och HVO-diesel

Plus: Tankas med biogas, lång räckvidd, ingen malus.

Minus: Strikt femsitsig, byte av gastankar efter 20 år.

Vad nytt? Femsitsig suv som byggs om i Sverige för gasdrift.

För vem? Bilägare med gasmack inom rimligt avstånd.   

Bilens räckvidd imponerar, cirka 40 mil på gas och runt 70 mil på bensin. Vår bensinförbrukning vid landsvägskörning hamnar strax under 8,0 l/100 km.

Någon möjlighet att få bilen sjusitsig erbjuds inte, under lastgolvet finns istället gastankar som är placerade invändigt. En smart lösning som gör att bilägaren slipper ett extrabesök hos verkstaden för att demontera plastkåporna under bilen innan besiktning.

Förutom fyra gasbehållare ingår styrenhet, tryck- och temperatursensor, magnetventiler, gasregulator och spridare i konverteringen. Installationen märks knappt bortsett från gasmätaren ovanför ljusvredet invändigt. Bilen startar alltid på bensin för att sedan gå över till gasdrift då ett popcornsliknande ljud hörs när magnetventilerna öppnar. 

Vid problem med gaskonverteringen tar Seats återförsäljare ansvar för komponenterna inom ramen för bilens fabriksgarantier. Värt att notera är gastankarnas livslängd på tjugo år.

Vår gaskonverterade Taracco har en bensinmotor på 190 hk parad med VW:s sjuväxlade DSG-låda. Bilen har ett väl avstämt chassi för sin storlek som ger hög komfort även på slingriga grusvägar.

Stolarna har manuell justering utan möjlighet att vinkla dynan i framkant. För denna funktion är elstolar tillval. Sittdynan känns väl kort i framkant och svankstöd går endast att justera i längsled.

Instrumentklustrets gränssnitt fick nyligen en lätt uppdatering på Tarraco FR men vi får hoppas att det snart är Seats tur att få ta del av godsakerna högre upp i märkeshierarkin. Tarraco hade svensk premiär så sent som förra året men invändigt börjar bilen kännas daterad.

Läs också: Audis snåla bensintank sänker smarta miljökombin

Med invändig placering behövs inget extra verkstadsbesök för demontering av plastskydd innan besiktning.
Med invändig placering behövs inget extra verkstadsbesök för demontering av plastskydd innan besiktning.
Enda synliga spåret efter ingreppet är gasmätaren med lysdioder.
Enda synliga spåret efter ingreppet är gasmätaren med lysdioder.
Färddatorn läser inte av gasförbrukningen.
Färddatorn läser inte av gasförbrukningen.

Seat Tarraco tillverkas på samma produktionslina som VW Tiguan Allspace i Tyskland. Även Skoda Kodiaq är samma bil i grunden men produceras i Tjeckien.

Volkswagens strålkastare är helt riktade mot elektrifiering för tillfället men ska utsläppsmålen nås är 40 mil på biogas en bättre lösning än dagens laddhybrider. I Sverige finns en unik möjlighet med god tillgång på biogas och en infrastruktur runt storstäderna som gör gasfordon till ett miljövänligt alternativ.

Vi får hoppas att även Audi, Volkswagen och Skoda överger sina fabriksbyggda gasbilar – det är så här en gasbil ska byggas.

Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"

Seat Tarraco 2.0 TSI 190 DSG7 Biogas

Pris, från kr: 452 000 inkl. gaskonvertering. Miljöbonus 10 000 kr, fordonsskatt 646 kr/år.

Svensk lansering: Säljs nu.  

Mått, cm: L 474/B 184/H 167.

Bagagevolym, l: 760.

Tjänstevikt, kg: 1 920.

Motor: Direktinsprutad fyrcylindrig gas-/bensinmotor med turbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 190 hk vid 1 500–4 100 v/min. Max vridmoment 320 Nm från 1 500 v/min. 

Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift. 

Prestanda: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s. 

Deklarerad förbrukning: 6,3 kg/100 km. CO2-utsläpp: 169 g/km. (Fossil naturgas enligt EU-standard).
9,1 l/100 km. Co2-utsläpp: 205 g/km.

Konkurrenter: Suzuki Vitara CNG.

I tider då biltillverkarna satsar allt sitt krut på el- och laddhybrider är det lätt att glömma bort gasbilen. VW-koncernen har gått så långt att de planerar en utfasning av samtliga gasbilar till nästa generationsskifte.

Ett stort problem med nuvarande modeller är dess nedbantade bensintank på några ynka liter, något vi kritiserat i provkörningen av Audi A4 g-tron. En eftergift för att göra det möjligt att registrera gasmodellerna som miljöbilar.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-12 10:04

Fast biogasen i Sverige är ju i regel utblandad med naturgas, då biogasen inte räcker, så miljövinsten är inte så stor som det låter i artikeln.

#2
2020-11-12 17:01

Min Renault-diesel från 2013 släpper ut 90 g/km co2. Vad är då nyttan med gas.?

#3
2020-11-12 17:33

Gastankar an plåt rostar. Det måste vara keramiska gastankar.

#4
2020-11-13 10:09

jete, bra poäng. Hade fler kört diesel men andra modeller av bilar, dvs ej SUV eller fyrhjulsdrift hade nog utsläppen minskat ca 20-30% globalt utan att infrastruktur hade behövts ändrats. Bara folk hade köpt lite mindre bilar som drar mindre soppa. En dieselbil som drar mer än 0,5 liter/mil är enligt mig direkt dåligt. Men eftersom dieselbilar drar mindre än bensin accepterar människor samma nivå av förbrukning och då har klimatnyttan med diesel spelat ut sin roll. Det som hände var att folk köpte SUV och fyrhjuldrift för "vinsten" istället för att klimatet gynnades.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.