Nästa artikel
Här är Skatteverkets nya förslag om förmånsbilarna
Nyheter

Här är Skatteverkets nya förslag om förmånsbilarna

Publicerad 15 mars 2021 (uppdaterad 2024-03-14 13:58)
Skatteverket vill skrota dagens system för att räkna ut förmånsvärdet på nya tjänstebilar. Istället föreslås en ny idé med fast nedsättning beroende på bränsle.

Reglerna som styr beskattningen av förmånsbilar och drivmedel infördes för över 20 år sedan och är frånkörda av både bilmarknaden och teknikutvecklingen, enligt Skatteverket.

– Det drabbar framför allt arbetsgivare och anställda och med ett nytt regelverk kommer det bli enklare och mer förutsägbart för alla parter, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket.

Under måndagen presenterade Skatteverket ett nytt förslag för hur reglerna kan göras om. Dagens system där priset för bilar som helt eller delvis är eldrivna ”sätts ned” till motsvarande bilmodell utan miljöteknik bör slopas.

”Allt fler miljöbilar produceras idag som en egen modell i stället för att vara en miljöanpassad variant av en bilmodell som drivs med bensin eller diesel. Eftersom urvalet minskar blir det allt svårare att fastställa en sådan jämförbar bil”, skriver Skatteverket i ett pressmeddelande.

Hur hög nedsättningen av bilens pris blir enligt förslaget kan du se i faktarutan här nedan.

Läs också: Förslaget klart: Så mycket dyrare kan förmånsbilen bli

Störst nedsättning för batterielbilar

• Enligt Skatteverkets förslag införs en fast nedsättning av nybilspriset för batterielbilar med 350 000 kr. I dag sätts nybilspriset till motsvarande modell utan miljöteknik.

• För laddhybrider blir nedsättningen 130 000 kr, för vanliga hybrider 70 000 kr, för vätgasbilar 275 000 kr, för biogasbilar 20 000 kr och för etanolbilar med 5 000 kr. Nedsättningen kan dock högst bli 50 procent av bilens nybilspris.

• Observera att nedsättningen alltså gäller bilens pris som ligger till grund för beräkningen av förmånsvärdet. Nedsättningen gäller inte förmånsvärdet direkt.

• Skatteverket beräknar att de nya reglerna skulle ge lägre nedsättning än i dag på 43 elbilsmodeller och högre nedsättning på 125 elbilar.

Det nya förslaget blir enklare att förstå för alla än dagens regler, enligt Skatteverkets expert Yngve Gripple.

Nya regler på gång

Det finns även ett förslag om att slopa uppräkningen av värdet av drivmedelsförmånen och att arbetsgivare ska kunna betala ut skattefri milersättning för tjänsteresor till anställda trots att de laddat sin privata bil eller sin förmånsbil på arbetsplatsen.

– Det underlättar för de anställda som har en elbil eller laddhybrid och som i och med förslaget kan få milersättning på samma villkor som anställda med andra biltyper, säger Yngve Gripple.

Regeringen vill göra om reglerna för nya förmånsbilar som registreras från och med den 1 juli och tanken är att göra förmånsbilar lika dyra som privatägda bilar. Förslaget har fått både beröm och kritik från olika håll

Skatteverket har tidigare flaggat för att förslaget blir svårt att genomföra i mitten av året.

Läs också: Hård kritik mot nya förslaget – här är ministerns svar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.