Nästa artikel
Jaguar och Land Rover: ”Kvalitetsproblem kostar oss 100 000 sålda bilar”
Nyheter

Jaguar och Land Rover: ”Kvalitetsproblem kostar oss 100 000 sålda bilar”

Publicerad 3 mars 2021
Chefen för Jaguar och Land Rover kommer med ett ovanligt ärligt erkännande om koncernens stora kvalitetsproblem.

Det brukar sällan bli något toppbetyg när det gäller kvalitet, driftsäkerhet och problemfritt bilägande för engelska bilkoncernen Jaguar Land Rovers modeller.

I de amerikanska undersökningarna som utförs av Consumer Reports och JD Power brukar både Jaguar och Land Rover ofta hamna långt ned. Ägarna gillar sina bilar, men de retar också upp sig på många kvalitetsmissar.

Nu uppger chefen för Jaguar- och Land Rover-koncernen, Thierry Bolloré, att företaget tappar mer än 100 000 sålda bilar per år som en följd av kvalitetsproblemen.

”Våra kunders missnöje skadar verkligen vår försäljningsvolym”

Det är ett överraskande öppenhjärtligt uttalande som inte är vanligt i bilvärlden. Thierry Bolloré uppger dock att Jaguar och Land Rover gjort ”dramatiska förbättringar” när det gäller driftsäkerhet.

– Våra kunders missnöje skadar verkligen vår försäljningsvolym. De missade möjligheterna är enorma, sa han på en telefonkonferens med investerare under fredagen, skriver Automotive News.

Thierry Bolloré som tidigare jobbade på Renault säger sig ha gjort kvalitetsförbättringar till ett av de mest prioriterade områdena. Nu ska företaget ”minska komplexiteten” – alltså bygga enklare bilar med färre komponenter – för att minska risken för problem.

I den årliga kvalitetsundersökningen från JD Power som publicerades tidigare i år hamnade Land Rover på överlägsen sistaplats med 244 rapporterade problem per 100 bilar. Jaguar kom på tredje sista plats.

Thierry Bolloré har tidigare jobbat på Renault och är numera koncernchef för Jaguar Land Rover.


Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.