Nästa artikel
Ny studie: Nybilsdoften är i själva verket giftiga ämnen
Nyheter

Ny studie: Nybilsdoften är i själva verket giftiga ämnen

Publicerad 17 februari 2021 (uppdaterad 18 februari 2021)
Biltillverkarna borde göra mer för att minska halterna av giftiga ämnen i interiören, enligt forskarna bakom en ny studie.

Det är många som ser fram emot nybilsdoften när de slår till på en ny bil. Men det kan ha sina risker att sitta länge i bilen och andas in doften, visar en ny studie från forskare vid University of California.

Bilförare som jobbpendlar mer än 20 minuter enkel resa kan utsättas för högre halter av ohälsosamma kemikalier, och exponeringen ökar ju längre tid som spenderas i bilen.

– De här ämnena är väldigt instabila och kan enkelt förflytta sig från plast och textilier till luften som andas in, säger miljötoxikologen David Volz som är en av forskarna bakom studien.

Mer konkret handlar det om två cancerogena ämnen som används när bilen tillverkas: bensen som finns i gummi och färgämnen samt formaldehyd som används i bland annat mattor.

”Vår studie väcker oro om den potentiella risken kopplad till att andas in bensen och formaldehyd för personer som spenderar mycket tid i sina bilar, något som blir särskilt tydligt i trafiktäta områden där folk har längre pendlingstid”, står det i studien.

”Det borde finnas alternativ till dessa kemikalier för att uppnå samma mål”

Tidigare studier handlar ofta om giftig luft som letar sig in i kupén, men en ny studie från University of California avslöjar att även detaljer i bilens interiör kan innehålla giftiga ämnen.

Hur mycket bensen och formaldehyd som föraren andas in beror på en mängd faktorer: hur lång tid som spenderas i bilen, hur bilen är byggd, om tillverkaren ansträngt sig för att minska halterna av dessa ämnen, hur gammal bilen är och hur varmt klimatet är i området där föraren kör.

Det är heller inte säkert att de två cancerogena ämnena orsakar hälsoproblem – det beror främst på mängden som andas in. Studien tar heller inte hänsyn till att bilpendlare i storstäder kan utsättas för andra risker som också påverkar hälsan, som övervikt eller partikelutsläpp.

Men biltillverkarna kan ändå göra mer för att minska halterna av giftiga ämnen i interiören, enligt forskarna. Det skulle inte minst gynna personer som måste spendera mycket tid i bilen, som taxiförare.

– Det borde finnas alternativ till dessa kemikalier för att uppnå samma mål under tillverkningen, säger David Volz.

Läs också: Pinsamma problemet som plågar suv-ägarna

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.