Nästa artikel
VW-chefen erkänner: ”Jag har varit orolig för Audi”
Nyheter

VW-chefen erkänner: ”Jag har varit orolig för Audi”

Publicerad 1 februari 2021 (uppdaterad 18 augusti 2021)
Audi måste bli betydligt snabbare på att lansera nya modeller för att komma ikapp Tesla, enligt Herbert Diess.

En av de viktigaste förändringarna som Audi måste göra framöver är att bli snabbare när det gäller att ta beslut. Annars finns risk att det tyska premiummärket blir frånkört av Tesla.

Det säger VW-chefen Herbert Diess i en intern podcast för Audianställda som tyska tidskriften Automobil-Industrie tagit del av.

Audi har haft några tuffa år men elbilen e-tron säljer nu bättre än konkurrenterna och den nytillträdde Audichefen Markus Duesmann har kört igång ”projekt Artemis”, som bland annat går ut på att utveckla en supereffektiv elbil.

Audis ”projekt Artemis” ska inte bara resultera i en effektiv elbil utan också i snabbare beslutsvägar inom företaget.

Tesla är snabbare

Men projektet ska inte bara resultera i en bil utan också i snabbare beslutsvägar inom företaget, något som Tesla är betydligt bättre på än etablerade biltillverkare.

– Audi måste bli snabbare och mer agila. Ta beslut snabbare, utveckla snabbare, lansera snabbare. Om du tittar på hur snabbt Tesla utvecklar sina bilar och lanserar dem på marknaden måste Audi öka takten rejält. Audi måste komma ikapp, säger Herbert Diess.

Det kommer inte bli enkelt, erkänner han, men han tror ändå att Audi på sikt kommer kunna köra om Tesla. Bland annat på grund av projekt Artemis, men också på grund av den nya satsningen på bilmjukvara som VW-koncernen kört igång.

”Varit orolig”

Herbert Diess erkänner öppet att Audi under några år kanske inte levt upp till devisen ”försprång genom teknik” och att företaget varit på väg att förlora sin roll som teknikpionjär.

– Jag måste erkänna att jag var orolig för Audi, säger Herbert Diess, men påpekar att företaget med de nya elbilssatsningarna ”visat vad de kan göra”.

Läs också: Norska rekordsiffrorna: Audi kör om alla konkurrenter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.