Nästa artikel
Volvo XC40 T2, Toyota Yaris och jurytjänst i långteststallet
Podcast

Volvo XC40 T2, Toyota Yaris och jurytjänst i långteststallet

Publicerad 2 december 2020 (uppdaterad 2 december 2020)
Avsnitt 202: Arbetet med att utse en långtestvinnare 2020 pågår för fullt och det är ingen lätt uppgift. Dessutom berättar vi om Toyota Yaris undanmanöver-fadäs och kör billigaste Volvon som går att köpa.

Ett nytt år närmar sig och i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast börjar vi summera livet med våra fem långtestbilar.

BMW 3-serie är först ut – men modellen som ska locka med körglädje är inte så kul som BMW vanligtvis brukar vara, tycker våra testförare.

– Den är kompetent, men tillför egentligen ingenting till klassen. Hopplös koppling och trög växellåda, säger Anders Helgesson.

Han får dessutom rejäl räckviddsångest trots att bilen är dieseldriven. Den har nämligen för liten tank. Om du är på väg att köpa en BMW 3-serie ska du absolut kryssa i tillvalet vi missade vid beställningen av vårt exemplar: en ”utökad tank” för några tusenlappar.

Färddatorn, som förresten är en riktigt optimistisk glädjemätare i BMW:n, räknar med 65 mils räckvidd. Vår Renault Clio klarar 92 mil och är bensindriven.

– Tänk på alla som drar en båt eller husvagn på kroken, då blir det att tanka ofta, säger Nils Svärd.

Däremot hyllas komforten i BMW:n.

– Vilket komfortlyft jämfört med förra generationen. Den är otroligt tyst och har en silkeslen motor och bekväm fjädring. Dock pockar den på uppmärksamhet hela tiden och är väldigt ”på”. Den blir inte alltid så avspänd, säger Nils Svärd.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Nils Svärd och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Han trivs bättre i Mazda 3 som upplevs mer behaglig trots att även den är körglad. Vi gillar dessutom den dubbla varningen som visas både i backspegeln och head up-displayen när någon befinner sig i döda vinkeln.

Däremot är baksätet ingen favorit för barnen som inte ser ut på grund av den höga midjelinjen, och motorn har ”en del konstiga hyss” för sig.

– Det är en blandning av bensin- och dieselmotor. Men den är törstig och blir bara ryckigare och ryckigare ju mer vi kör. 

Apropå barn: Renault Clio har Isofixfästen även fram och därmed bråkar Maria Dahlins tvillingar numera om vem som ska få åka fram.

– Det är fullt bråk. Alla vill sitta fram! Vi får köra diplomati på hög nivå, säger hon.

Renault Clio har backkamera, en uppskattad detalj, men tyvärr bråkar den fortfarande trots att bilens mjukvara uppdaterats. Kamerabilden fastnar och fryser.

Rent generellt tycker Anders Helgesson att småbilar som Clio har oförtjänt dåligt rykte.

– Många behöver inte mer bil än så, tycker han.

Nils Svärd har snappat upp en nyhet i bilvärlden, nämligen Stellantis: den nya sammanslagningen mellan jättekoncernerna PSA (med Peugeot och Citroën) och FCA (Fiat/Chrysler). En ny storspelare som har en mängd olika märken under sitt paraply.

– Men det låter ju som ett hotell eller ett läkemedel för migrän, tycker han.

I den nya sköna bilvärlden har också Honda ingått samma samarbete som Fiat/Chrysler, nämligen att betala Tesla för att köpa utsläppsrätter. FCA har nyligen visat upp en V8-försedd Jeep Wrangler.

– Deras V8-motorer gör i princip att Elon Musk går med vinst, säger Nils Svärd.

En annan nyhet många reagerat på i veckan är att relativt få vill förbjuda hörlurar i trafiken.

– För mig är det obegripligt att folk vill cykla med hörlurar. De lägger på ett ljudfilter i trafiken och hör inte vad som kommer, tycker Nils Svärd.

I veckan avslöjade vi också att Toyotas nyutvecklade småbil Yaris inte klarar undanmanöverprovet. Bilen får bredsladd även i låga hastigheter och Toyota ska utreda vad som hänt.

– Den går väldigt brett. Det är inte speciellt tryggt ens i låg fart. Bakvagnen glider ut för långt och det fångas upp av konkurrenternas ESP-system, men inte här. Det var länge sedan vi körde en bil som kastade med bakvagnen så här, blir domen.

Det är oacceptabelt i en bil av den här typen och Anders Helgesson råder köparna att undvika modellen tills den uppdaterats. Kanske är det en enkel fix som kan göras med en mjukvaruuppdatering av antisladdsystemet.

Sist i avsnittet pratar vi Volvos nya snikmodell, som Nils Svärd tycker är bättre än den dyra dieselmodellen vi tidigare hade som långtestbil.

– Dessutom är den 600 kilo lättare än elversionen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.