Bild
Nästa artikel
Är alla hästar hemma? Med sina 129 hk är XC40 T2 svagast i Volvostallet.
Är alla hästar hemma? Med sina 129 hk är XC40 T2 svagast i Volvostallet.

Provkörning: Volvo XC40 T2 (2020)

Provkörning

Med en trecylindrig bensinmotor på 129 hk blir Volvo XC40 T2 den billigaste Volvon du kan köpa. Vad får man egentligen för premiumsuv för Golfklass-pengar?

Lagom. Det allra svenskaste av ord. Lika svenskt som det är svårdefinierat. Vissa menar att det uppstår när det inte längre finns något vettigt att lägga till. Andra när det inte längre finns något att ta bort. 

Den nya T2-versionen av XC40 är ett exempel på det senare. Medan elbilsversionen av XC40 – P8 AWD Recharge – ger 408 hk, når 100 km/tim på 4,9 sekunder och väger cirka 2,2 ton får T2-köparen en bil som är 600 kilo (!) lättare, har 129 hk och klarar 0–100 km/tim på 10,9 sek.

Under den högt placerade motorhuven ruvar samma trecylindriga bensinmotor på 1,5 liter som i XC40 T3,  men effekten har strypts från 163 till 129 hästkrafter.

Det gör T2 till den svagaste kraftkällan i Volvos modellflora – men det är också märkets allra billigaste alternativ med ett grundpris på 282 000 kronor.

Instegsbiljetten till Volvovärlden kallas Momentum Core. Det är en avskalad budgetversion men ändå ingen tomhylsa. Här ingår bilägandets nödtorft som p-sensor bak, regnsensor, LED-strålkastare med automatisk avbländning och DAB-radio. Däremot är listan över tillgänglig extrautrustning starkt begränsad. 

För att kunna välja lullull som utdragbart lårstöd, dynamiska LED-strålkastare och panelinlägg i annan färg än svart krävs att man kliver upp till vanliga Momentum för 13 000 kr ytterligare.

Utöver de utökade valmöjligheterna ingår då klimatanläggning med två zoner, 18-tumshjul och elektriskt inställbart svankstöd i uppgraderingen.

En liten 1,5-litersmaskin med tre cylindrar ger låg vikt över framhjulen. 
T2 är smidigare att köra än D4 AWD och med mer följsam chassisättning.
En liten 1,5-litersmaskin med tre cylindrar ger låg vikt över framhjulen. T2 är smidigare att köra än D4 AWD och med mer följsam chassisättning.

Den måttfulle håller tillgodo med en sexväxlad manuell låda. Och varför inte? Länkaget i provbilen är lättarbetat med god stuns i handlaget. Kopplingens ingrepp lika så.  

Önskas mer flärd erbjuds en åttastegad automatlåda med momentomvandlare för 20 000 kr extra. Båda alternativen är hämtade från T3-versionen utan utväxlingsändringar.  

Ute på vägnätet uppvisar T2:an oväntat hög livsglädje. I stadstrafik upplevs inga märkbara skillnader mot T3-maskinen. Dragviljan är god från låga varv och motorn arbetar ovanligt tyst och vibrationsfritt för att vara en trecylindrig konstruktion. Bara på tomgång märks vissa vibrationer. 

XC40 T2 är ett praktexempel på hur små instegsmotorer dragit stor fördel av turbons intåg. Visst har effekten strypts, men främst på höga varvtal. Där motorn arbetar till vardags ger T2 fortsatt god prestanda. Det maximala vridmomentet är 245 Nm mellan 1 600–3 000, blott 20 Nm lägre än de 265 i T3.

Det är först i högre hastigheter som T2 upplevs flegmatisk. Hastighetsökningar på motorväg tar sin tid och man får planera omkörningssträckorna med försiktighet. För det är när man växlar ned för att skynda om långtradarna som effektförlusten i det högre varvtalet blir tydlig. Fast måste man alltid kunna köra om?

Saliga äro de saktmodiga, som det heter. Ty de kan spara en hel del pengar.

Mjuka, sköna tygstolar. Lågt vägbuller bidrar till hög åkkomfort.
Mjuka, sköna tygstolar. Lågt vägbuller bidrar till hög åkkomfort.

Ser vi till de vanliga konkurrenterna kostar Mercedes GLA från 327 900 kr (GLA 180), en BMW X1 kräver minst 355 900 kr (18d) och billigaste Audi Q3 betingar 364 400 kr (35 TFSI).

I det skenet är Volvos 282 000 kronor ett kap. Privatleasing erbjuds från 2 995 kr/mån.  

Prisbilden gör att de verkliga utmanarna till T2 har folkligare namn – Kia Niro, Peugeot 3008 eller helt vanliga Volkswagen Golf.

Jämfört med dessa ger XC40 en rejäl portion pondus, skaplig lyxkänsla samt goda utrymmen. Det var länge sedan en Volvo kändes så prisvärd och ... ehum ... lagom.

Plus: Ovanligt mycket suv för pengarna.

Minus: Omkörningsprestanda.

Vad nytt? Svagare motor till Volvo XC40.

För vem? Prismedvetna och stressbefriade köpare som söker hög sittposition och Volvokomfort.

Lagom. Det allra svenskaste av ord. Lika svenskt som det är svårdefinierat. Vissa menar att det uppstår när det inte längre finns något vettigt att lägga till. Andra när det inte längre finns något att ta bort. 

Den nya T2-versionen av XC40 är ett exempel på det senare. Medan elbilsversionen av XC40 – P8 AWD Recharge – ger 408 hk, når 100 km/tim på 4,9 sekunder och väger cirka 2,2 ton får T2-köparen en bil som är 600 kilo (!) lättare, har 129 hk och klarar 0–100 km/tim på 10,9 sek.

Under den högt placerade motorhuven ruvar samma trecylindriga bensinmotor på 1,5 liter som i XC40 T3,  men effekten har strypts från 163 till 12

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Volvo XC40 T2

PRIS, FRÅN KR: 282 000.

SVENSK LANSERING: Nu.

MÅTT, CM: L 443/B 186/H 165.

BAGAGEVOLYM, L: 430–1 336.

VIKTER, KG: Tjänstevikt från 1 578. Dragvikt 1 600.

MOTOR: Trecylindrig bensinmotor med turbo. Volym 1 477 cm3. Max effekt 129 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 245 Nm mellan 1 600–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Manuell sexväxlad låda
(åttaväxlad automatlåda tillval).

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 158 g/km.

KONKURRENTER: Kia Niro, Mazda CX-30, Opel Grandland-X, Peugeot 3008, Skoda Karoq, VW T-Roc, m.fl.

Kommentarer

#1
2020-11-11 16:26

Bra pris på en Volvo.

#2
2020-11-11 23:16

280 papp för en bil som inte är mycket större än en Golf, som drar mycket mer...hallå någon hemma?

#3
2020-11-12 10:13

@Stygga vargen, den är ju större (framför allt på höjden) än en Golf, och Golfen kostar ju från dryga 240 kkr.

#4
2020-11-12 11:38

Äntligen en Volvo med folkbils betoning. Har man egentligen användning för allt det där bling-blinget som är borttaget, kostar ju bara en massa slantar i onödan.

#5
2020-11-13 10:48

Golf är underligt dyr, jag förstår inte hur den kan vara så dyr? Jag förstår verkligen att folk letar begagnade bilar för nästan alla nya bilar har fått prislyft på 50-75 tusen kronor mot vad de kostade bara för några år sedan. Det ligger inte inom övriga produkters prisökningar. Dessutom har Corona gjort att många inte fått löneökningar. Men visst, du har en poäng...jag hade köpt XC40 före en Golf om det bara skiljer 30-40 tusen kronor (Volvon har nog bättre utrustningslista som ingår).

#6
2020-11-13 13:21

Fast å andra sidan, en XC40 drar i snitt ca 0,85 liter/mil.. en Golf ca 0,6 liter/mil. Kör man 1500 mil på ett år så blir det en merkostnad på 6000 kr för soppan. På 10 år har man lagt 60000 kr mer pengar för bränslet om man kör XC40. Jag tar ångrar nog mitt uttalande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.