Nästa artikel
Ford Kuga nu som ”sladdlös” hybrid – låg skatt och dragkrok
Nyheter

Ford Kuga nu som ”sladdlös” hybrid – låg skatt och dragkrok

Publicerad 18 november 2020
Ford lanserar en vanlig hybridversion av suven Kuga. Den lockar med lång räckvidd och betydligt lägre fordonsskatt än för en dieselsuv.

Ford har stoppat leveranserna av populära suven Kuga som laddhybrid. Anledningen är att batteriet i värsta fall kan börja brinna. Ford ska byta ut batteriet i de bilar som redan rullar på vägarna i en stor återkallelse.

Men det hindrar inte Ford från att nu lansera en vanlig hybridversion av Kuga utan laddsladd. Ford kallar modellen för en ”sladdlös” hybrid och siktar på att locka bilköpare som annars sneglar mot en dieselbil.

Ford Kuga Hybrid får en räckvidd på drygt 100 mil om den officiella förbrukningssiffran hålls. Bilen har ett litet 1,1 kWh-batteri som bara kan driva bilen kortare sträckor och den kan alltså inte laddas i ett uttag.

Däremot har bilen ett särskilt värmesystem som kan värma upp motorn i förväg och på så sätt möjliggöra körning på eldrift redan när bilen startar i kallt väder.

Ford Kuga Hybrid har en bensindriven, fyrcylindrig motor på 2,5 liter som använder den så kallade Atkinsoncykeln. Effekten ligger på 190 hk och motorn är kopplad till en steglös automatlåda. Fyrhjulsdrift blir tillval i vissa länder – vi undersöker just nu om Sverige är ett av dem och uppdaterar artikeln om vi får besked.

Läs också: Batterifiaskot retar upp bilägarna: ”Det är frustrerande”

CVT-lådorna brukar kritiseras för en viss ”gummibandskänsla” när motorn parkerar sig på ett visst varvtal och sedan väntar på att bilen ska komma upp i fart. För att lösa det problemet har Fords CVT-låda simulerade lägen som ska likna stegen i en vanlig automatlåda.

– Vi har lyssnat noga på kunderna för att Kuga Hybrid verkligen ska leverera när det gäller körupplevelse, säger Glen Goold, chefsutvecklare för Kuga.

Förbrukningen ska ligga på 5,4 l/100 km och koldioxidutsläppet på 125 g/km. Det ger en förhållandevis låg fordonsskatt på 2 820 kr om året under de första tre åren, och bara 668 kr per år efter det med dagens bonus/malus-system.

Som jämförelse har dieseldrivna Volkswagen Tiguan med fyrhjulsdrift, dubbelkopplingslåda och en effekt på 200 hk en fordonsskatt på 9 687 kr under de första tre åren och 4 170 kr om året efter det. Skillnaden blir därmed 20 600 kr under de första tre åren enbart sett till fordonsskatten (utan att ta hänsyn till andra kostnader som service, andrahandsvärde och förbrukning).

Ford Kuga Hybrid har dragkrok och högsta tillåtna släpvikt är 1 600 kilo. Vi söker svenska Ford för att ta reda på vad Kuga Hybrid ska kosta och hur lanseringsplanen ser ut med tanke på att laddhybridversionen av Kuga alltså fortfarande är stoppad.

Läs också: Efter hybridbränderna – Ford tvingas byta hela batteriet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.