Bild
Nästa artikel
Sven Erik Aspfors vet inte när han får hämta sin beställda Ford Kuga PHEV. Bilen står hos återförsäljaren i Falun och väntar på nytt batteri. Senaste prognosen är att bytet ska ske i januari.
Sven Erik Aspfors vet inte när han får hämta sin beställda Ford Kuga PHEV. Bilen står hos återförsäljaren i Falun och väntar på nytt batteri. Senaste prognosen är att bytet ska ske i januari.

Batterifiasko hos Ford och BMW retar upp ägarna

Vi Bilägare granskar

Hundratals svenska bilägare står med nya laddhybrider som inte får laddas. Ytterligare flera hundra får inte sina beställda bilar levererade. Orsaken: kontaminerade batterier – som i värsta fall kan börja brinna.

Fyra stycken sprillans nya Ford Kuga Plug-in Hybrid står utanför Bilfocus i Falun. Sven Erik Aspfors känner igen specifikationen på en av dem. Det är han som beställt den vita laddhybriden.

– Den har stått där i fyra veckor men jag får inte hämta ut den på grund av något problem med batteriet, säger han och konstaterar:

– Jag är mäkta förvånad. Jag har haft körkort i 60 år och kanske bytt till tio nya bilar men jag har då aldrig köpt en ny bil som måste repareras. Man säljer för fasen inte en bil som inte fungerar!

På samma sätt står hundratals laddhybrider från Ford och BMW runt om i landet – fabriksnya men stoppade från att levereras.

– Jag vet inte hur länge jag måste vänta. Min bil skulle ha levererats den 1 september men står nu i hamnen i Halmstad. Det är frustrerande, säger en tjänstebilsförare som fortfarande väntar på en BMW X3-laddhybrid.

Åtta modeller från BMW påverkas, bland annat X5 xDrive45e. Foto: Niklas Carle
Åtta modeller från BMW påverkas, bland annat X5 xDrive45e. Foto: Niklas Carle

Ladda inte bilen

Orsaken är att bilarnas högvoltsbatteri, som kommer från samma leverantör, kan vara kontaminerat. Detta kan orsaka kortslutning i samband med laddning och i värsta fall brand. Ford känner till sju fall med överhettade batterier, BMW fyra.

– Tillverkningsprocessen hos leverantören har inte varit 100 procent och det är där som battericellerna blivit kontaminerade, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

– I mycket sällsynta fall finns en risk att battericellsprocessen inte varit helt fri från orenheter, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige.

Totalt berörs 27 000 BMW och 21 000 Ford och i Sverige handlar det om ungefär 900 BMW och 600 Ford. Merparten har ännu inte levererats men hundratals bilar har hunnit nå svenska ägare.

– Kunder som fått leverans av en bil som omfattas har blivit kontaktade brevledes med instruktioner där de uppmanas att inte ladda bilen i avvaktan på kontroll och vid behov åtgärd, säger Carl Lindwall på BMW.

Samma förhållningsorder har Ford gått ut med och Bengt Morberg, som äger en Kuga PHEV, har nu slutat att ladda.

– Det är tråkigt. Jag köpte ju bilen för att kunna åka miljövänligt, säger han.

Produktionen av de berörda bilarna är tills vidare stoppad.

Läs också: Avslöjat: BMW-laddhybrid har brunnit i Sverige

”Jag köpte ju bilen för att kunna åka miljövänligt”

Dröjer till nästa år

Överhettningsrisken blev känd i augusti och Ford gick tidigt ut och återkallade alla Kuga PHEV för att sätta in en skiljevägg som skulle lösa problemet.

– Väldigt kort därefter upptäckte vi att åtgärden inte var tillräcklig. Då initierade vi en formell säkerhetsåterkallelse, säger Erik Lindham på Ford.

Det skulle dock dröja till slutet av oktober innan Ford kom fram till en lösning.

– Vi kommer att göra ett batteribyte på alla bilar. Vi påbörjar arbetet vecka 1 nästa år och det kommer att ta fram till mars innan allt är utfört. Arbetet kommer att göras i den ordning som bilarna är köpta, säger Erik Lindham.

Varför dröjer åtgärden till nästa år?

– Batteritillgången. Vi behöver få fram nya batterier och reservdelar.

Det nya batteriet kommer från samma leverantör men processen har ändrats för att undvika kontaminering. Bytet tar uppskattningsvis 6,5 timme per bil.

– Vad jag vet är det den största återkallelsen vi haft i Europa. Så det är ett jättejobb som vi har framför oss, säger Erik Lindham.

Som kompensation får bilägarna ett tankkort laddat med 5 000 kronor och fri service i tre år. De som väntar på leverans får dock nöja sig med servicebiten.

Sven Erik Aspfors ville att hans beställda Kuga PHEV skulle stå i varmgarage i väntan på batteribyte men det gick inte att lösa, enligt Bilfocus i Falun. Däremot blir han bjuden på en service på sin nuvarande bil.

– Det får jag väl vara nöjd med. Jag funderade på att avsluta affären men nu låter jag den stå kvar, säger han.

Läs också: BMW återkallar igen – så många svenska bilar drabbas

”Jag har haft BMW i tio år men det här blir min sista”
Batterifiasko hos Ford och BMW retar upp ägarna

Ingen lösning hos BMW

BMW har ännu inte gått ut med någon lösning på problemet.

– Vi arbetar med högsta möjliga prioritet på en reparationslösning för att kunna kontrollera och vid behov åtgärda cellerna i högspänningsbatteriet. Den består i en utförlig kontroll av batteriet. Kontrollerna förväntas påbörjas i mitten av november, säger Carl Lindwall på BMW.

Att byta batteri i en X3 kan ta uppemot 40 arbetstimmar, enligt två bilägare som fått uppgiften från återförsäljare.

Någon kompensation har heller inte kommit från BMW. Vissa kunder som väntat länge på leverans har erbjudits fri lånebil men andra inte.

Flera kunder är också irriterade på bristfällig information. En tjänstebilsförare ringde återförsäljaren en arbetsdag innan leverans och fick då höra att bilen var stoppad. Sedan dess har han väntat i mer än två månader utan att höra något från BMW.

– Jag jobbar själv som säljare och vet att skulle jag agera så här mot mina kunder, då skulle de aldrig vilja ha med mig att göra igen, säger tjänstebilsföraren och konstaterar:

– Jag har haft BMW i tio år men det här blir min sista.

Läs också: Fords laddhybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade

Samsung får skulden

Ford och BMW skyller problemen på batterileverantören – som i det här fallet är Samsung. Det sydkoreanska företaget tillverkar högvoltsbatterier till de berörda bilarna i en fabrik i Ungern.

Tillverkningsprocessen har inte varit tillräckligt ren, menar Ford och BMW, vilket gjort att battericellerna blivit kontaminerade.

”Så vitt vi vet är orsaken fortfarande under utredning”, skriver Samsung i en kommentar till Vi Bilägare.

Flera märken använder batterier från Samsung men det är oklart om problemen drabbar andra än BMW och Ford.

Klart är i alla fall att återkallelsen blir kostsam. Ford har avsatt över fyra miljarder kronor för åtgärder kopplade till Kuga PHEV.

Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige, menar att batterileverantören kan bli betalningsskyldig.

– Det är spekulationer från min sida men det säger sig självt att det finns någon typ av ansvar hos leverantören.

Taggar: Reportage, Ford Kuga, BMW

Fyra stycken sprillans nya Ford Kuga Plug-in Hybrid står utanför Bilfocus i Falun. Sven Erik Aspfors känner igen specifikationen på en av dem. Det är han som beställt den vita laddhybriden.

– Den har stått där i fyra veckor men jag får inte hämta ut den på grund av något problem med batteriet, säger han och konstaterar:

– Jag är mäkta förvånad. Jag har haft körkort i 60 år och kanske bytt till tio nya bilar men jag har då aldrig köpt en ny bil som måste repareras. Man säljer för fasen inte en bil som inte fungerar!

På samma sätt står hundratals laddhybrider från Ford och BMW runt om i landet – fabriksnya men stoppade

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Drabbade bilar

Här är modellerna som påverkas av batteriproblemen.

BMW

X1 xDrive25e
X2 xDrive25e
X3 xDrive30e
X5 xDrive45e
225xe
330e
530e
745e

Ford

Kuga PHEV

Mini

Countryman Plug-In Hybrid

Kommentarer

#1
2020-11-10 07:40

Om nu ägaren inte får ladda bilen men ändå köra den, hur vet Ford/BMW att laddning genom regenerering INTE är farlig?
Både bromsåtervinning och tvångladdning genom det BMW kallar ´battery control´ kan ge högre laddström än max för nätladdning.

#2
2020-11-10 08:07

tacka faan för det!

#3
2020-11-10 09:11

B ig
M oney
W asted

#4
2020-11-10 09:46

Jösses, jag skulle annulerat köpet bums!

#5
2020-11-10 10:40

Återköp är den enda lösningen. 40 timmar att byta batteri i BMW. Det blir en sönderskruvad bil som äterlåmnas till kund. Forden blir nog lätt söderskruvad den också. Köp tillbaka och sätt upp en produktionslina som kan byta batterierna utan att förstöra så mycket. Sedan kan ni sälja dem som begagnade.

#6
2020-11-10 11:00

Nybörjare på avancerad teknik är inget man vill råka ut för, men vill man vara först ut så får man nog vara beredd på att ta smällen :)

#7
2020-11-10 11:21

Och för en del är en modern bränslesnål diesel bättre vid verklig körning (såvida man inte, av någon anledning, mest kör korta sträckor i stan).

#8
2020-11-10 11:36

Köp en tesla om ni ska åka på el hur svårt kan det vara?

#9
2020-11-10 11:39

Skulle köpt Focus, varför krångla till det med dessa klumpiga SUV's...jag förstår inte alls grejen med dem!? Sedan stoppa in ett batteri för att få ned förbrukningen i nivå med en Focus. Varför gör man inga hybrider av vanliga modeller som Focus, kanske hade vi fått väldigt låg förbrukning...allt är relativt.

#10
2020-11-10 13:46

@vargen, tror du att det är någon som har missat din inställning?
Har du svårt att förstå att du inte är en diktator och att alla måste tycka som du? Tror du att skriva samma sak i alla trådar kommer att påverka andra på något annat vis än att alla blockerar dig?
Självklart får du tycka som du tycker och köpa precis vilken bil du vill, du bör även ha den inställningen mot alla andra.
Det är inte du som avgör vad andra köper, det är ju rätt tydligt genom att div. SUV-bilar är tämligen populära. Att bilarna du rekommenderar har lägre förbrukning är solklart, men uppenbarligen är just det inte allt för andra än dig, nu blockas du av mig, så jag slipper läsa tjatet, gissar att jag inte är ensam om att göra det, är det ditt mål?

#11
2020-11-10 15:07

Förlåt skarj, men vad skall man säga då? Ingen vile köpa MPV's.. men SUV funkade hur bra som helst?, och öka utsläppen och tära ändå mer på resurserna. Jaja, skall inte tjata mer om det, men jag sitter här och undrar hur 17 gubbar vi skall lösa klimatproblemet om alla rusar iväg och köper en SUV, det är lite som hälla bensin på en eld som redan brinner! Jag har lite svårt att ta in detta också att jag nästan är ensam att tycka att SUV är fullständigt meningslöst och något som endast förvärrar en redan dålig situation. Ingen verkar inse hur allvarligt det är förrän det inte går att köpa bröd i affären... det är på den nivån liksom!?

#12
2020-11-10 17:08

Precis som flertalet är inne på här, så skulle man ju aldrig acceptera att en ny bil ska skruvas med på ett så omfattande sätt. Då är den ju inte ny längre! Mina fördomar om att man aldrig ska köpa ny teknik eller första årsmodellen av en bil, stämmer bra med denna artikel.

#13
2020-11-10 17:57

Var tog kvalitén vägen?

#14
2020-11-10 18:22

Då var det som jag misstänkte i en annan tråd - att det fanns en stark beröringspunkt mellan Fords återkallelse och BMWs. Ford verkar ju av agerandet att döma vara mest "premium" i detta fall....

#15
2020-11-10 18:24

Fyrtio timmar för batteribyte. Vad gör de sedan med skruvar som blir över?

#16
2020-11-11 10:34

Undrar hur det blir nästa år, det lär komma ut många nya elbilar och hur pass bra är dessa testade innan de sattes i produktion? Kan tipsa om spelet "Production Line" som är ett väldigt roligt spel där man bygger bilar (varning, spelet är ganska beroendeframkallande).

#17
2020-11-11 13:01

”Jag köpte ju bilen för att kunna åka miljövänligt”, jag får inte ihop detta i samma mening som en SUV modell. Hur tänker folk? Eller är det utebliven tankeverksamhet kanske som ligger bakom? Det kostar resurser att bygga batterier också, så det är många miljöaspekter att ta hänsyn till.

#18
2020-11-11 15:53

Så blir det när pengarna går före kontrollen och kvaliteten på produkterna, här skall det tjänas pengar snabbt, fy skäms biltillverkare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.