Bild
Nästa artikel
Vi Bilägare granskar

Batterifiasko hos Ford och BMW retar upp ägarna

Publicerad 10 november 2020 (uppdaterad 2021-08-23 15:43)
Sven Erik Aspfors vet inte när han får hämta sin beställda Ford Kuga PHEV. Bilen står hos återförsäljaren i Falun och väntar på nytt batteri. Senaste prognosen är att bytet ska ske i januari.
Hundratals svenska bilägare står med nya laddhybrider som inte får laddas. Ytterligare flera hundra får inte sina beställda bilar levererade. Orsaken: kontaminerade batterier – som i värsta fall kan börja brinna.

Fyra stycken sprillans nya Ford Kuga Plug-in Hybrid står utanför Bilfocus i Falun. Sven Erik Aspfors känner igen specifikationen på en av dem. Det är han som beställt den vita laddhybriden.

– Den har stått där i fyra veckor men jag får inte hämta ut den på grund av något problem med batteriet, säger han och konstaterar:

– Jag är mäkta förvånad. Jag har haft körkort i 60 år och kanske bytt till tio nya bilar men jag har då aldrig köpt en ny bil som måste repareras. Man säljer för fasen inte en bil som inte fungerar!

På samma sätt står hundratals laddhybrider från Ford och BMW runt om i landet – fabriksnya men stoppade från att levereras.

– Jag vet inte hur länge jag måste vänta. Min bil skulle ha levererats den 1 september men står nu i hamnen i Halmstad. Det är frustrerande, säger en tjänstebilsförare som fortfarande väntar på en BMW X3-laddhybrid.

Åtta modeller från BMW påverkas, bland annat X5 xDrive45e. Foto: Niklas Carle

Ladda inte bilen

Orsaken är att bilarnas högvoltsbatteri, som kommer från samma leverantör, kan vara kontaminerat. Detta kan orsaka kortslutning i samband med laddning och i värsta fall brand. Ford känner till sju fall med överhettade batterier, BMW fyra.

– Tillverkningsprocessen hos leverantören har inte varit 100 procent och det är där som battericellerna blivit kontaminerade, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

– I mycket sällsynta fall finns en risk att battericellsprocessen inte varit helt fri från orenheter, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige.

Totalt berörs 27 000 BMW och 21 000 Ford och i Sverige handlar det om ungefär 900 BMW och 600 Ford. Merparten har ännu inte levererats men hundratals bilar har hunnit nå svenska ägare.

– Kunder som fått leverans av en bil som omfattas har blivit kontaktade brevledes med instruktioner där de uppmanas att inte ladda bilen i avvaktan på kontroll och vid behov åtgärd, säger Carl Lindwall på BMW.

Samma förhållningsorder har Ford gått ut med och Bengt Morberg, som äger en Kuga PHEV, har nu slutat att ladda.

– Det är tråkigt. Jag köpte ju bilen för att kunna åka miljövänligt, säger han.

Produktionen av de berörda bilarna är tills vidare stoppad.

Läs också: Avslöjat: BMW-laddhybrid har brunnit i Sverige

”Jag köpte ju bilen för att kunna åka miljövänligt”

Dröjer till nästa år

Överhettningsrisken blev känd i augusti och Ford gick tidigt ut och återkallade alla Kuga PHEV för att sätta in en skiljevägg som skulle lösa problemet.

– Väldigt kort därefter upptäckte vi att åtgärden inte var tillräcklig. Då initierade vi en formell säkerhetsåterkallelse, säger Erik Lindham på Ford.

Det skulle dock dröja till slutet av oktober innan Ford kom fram till en lösning.

– Vi kommer att göra ett batteribyte på alla bilar. Vi påbörjar arbetet vecka 1 nästa år och det kommer att ta fram till mars innan allt är utfört. Arbetet kommer att göras i den ordning som bilarna är köpta, säger Erik Lindham.

Varför dröjer åtgärden till nästa år?

– Batteritillgången. Vi behöver få fram nya batterier och reservdelar.

Det nya batteriet kommer från samma leverantör men processen har ändrats för att undvika kontaminering. Bytet tar uppskattningsvis 6,5 timme per bil.

– Vad jag vet är det den största återkallelsen vi haft i Europa. Så det är ett jättejobb som vi har framför oss, säger Erik Lindham.

Som kompensation får bilägarna ett tankkort laddat med 5 000 kronor och fri service i tre år. De som väntar på leverans får dock nöja sig med servicebiten.

Sven Erik Aspfors ville att hans beställda Kuga PHEV skulle stå i varmgarage i väntan på batteribyte men det gick inte att lösa, enligt Bilfocus i Falun. Däremot blir han bjuden på en service på sin nuvarande bil.

– Det får jag väl vara nöjd med. Jag funderade på att avsluta affären men nu låter jag den stå kvar, säger han.

Läs också: BMW återkallar igen – så många svenska bilar drabbas

”Jag har haft BMW i tio år men det här blir min sista”

Ingen lösning hos BMW

BMW har ännu inte gått ut med någon lösning på problemet.

– Vi arbetar med högsta möjliga prioritet på en reparationslösning för att kunna kontrollera och vid behov åtgärda cellerna i högspänningsbatteriet. Den består i en utförlig kontroll av batteriet. Kontrollerna förväntas påbörjas i mitten av november, säger Carl Lindwall på BMW.

Att byta batteri i en X3 kan ta uppemot 40 arbetstimmar, enligt två bilägare som fått uppgiften från återförsäljare.

Någon kompensation har heller inte kommit från BMW. Vissa kunder som väntat länge på leverans har erbjudits fri lånebil men andra inte.

Flera kunder är också irriterade på bristfällig information. En tjänstebilsförare ringde återförsäljaren en arbetsdag innan leverans och fick då höra att bilen var stoppad. Sedan dess har han väntat i mer än två månader utan att höra något från BMW.

– Jag jobbar själv som säljare och vet att skulle jag agera så här mot mina kunder, då skulle de aldrig vilja ha med mig att göra igen, säger tjänstebilsföraren och konstaterar:

– Jag har haft BMW i tio år men det här blir min sista.

Läs också: Fords laddhybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade

Samsung får skulden

Ford och BMW skyller problemen på batterileverantören – som i det här fallet är Samsung. Det sydkoreanska företaget tillverkar högvoltsbatterier till de berörda bilarna i en fabrik i Ungern.

Tillverkningsprocessen har inte varit tillräckligt ren, menar Ford och BMW, vilket gjort att battericellerna blivit kontaminerade.

”Så vitt vi vet är orsaken fortfarande under utredning”, skriver Samsung i en kommentar till Vi Bilägare.

Flera märken använder batterier från Samsung men det är oklart om problemen drabbar andra än BMW och Ford.

Klart är i alla fall att återkallelsen blir kostsam. Ford har avsatt över fyra miljarder kronor för åtgärder kopplade till Kuga PHEV.

Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige, menar att batterileverantören kan bli betalningsskyldig.

– Det är spekulationer från min sida men det säger sig självt att det finns någon typ av ansvar hos leverantören.

Drabbade bilar

Här är modellerna som påverkas av batteriproblemen.

BMW

X1 xDrive25e
X2 xDrive25e
X3 xDrive30e
X5 xDrive45e
225xe
330e
530e
745e

Ford

Kuga PHEV

Mini

Countryman Plug-In Hybrid

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.