Bild
Nästa artikel
Först på Vi Bilägare

Avslöjat: Ford tvingas byta hela batteriet i Kuga Plug-in Hybrid

Publicerad 30 oktober 2020 (uppdaterad 2021-04-28 12:27)
Batteriet i laddhybriden Ford Kuga PHEV är kontaminerat och ska inte laddas. Nu ska 21 000 bilar, varav 600 i Sverige, få ett helt nytt batteri.

I mitten av augusti blev det känt att laddhybriden Ford Kuga Plug-in Hybrid hade batteriproblem. I värsta fall kunde bilarna börja brinna i samband med laddning.

Ford stoppade alla leveranser och gick ut till bilägarna med förhållningsorder om att inte ladda batteriet i väntan på åtgärd.

Nu står det klart att alla högvoltsbatterier måste bytas, kan Vi Bilägare avslöja.

– Vi kommer att göra ett batteribyte på alla bilar. Vi byter hela batteriet och det är totalt 21 000 bilar i Europa som omfattas, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

I Sverige påverkas ungefär 600 bilar.

– Vi kommer att påbörja arbetet vecka ett nästa år och det kommer att ta fram till mars innan allt arbete är utfört. Arbetet kommer att göras i den ordning som bilarna är köpta, säger Erik Lindham.

Varför dröjer åtgärden till nästa år?

– Batteritillgången. Vi behöver få fram nya batterier och reservdelar.

Anledningen till problemen är att batteriet blivit förorenat.

– Tillverkningsprocessen hos leverantören har inte varit 100 procent och det är där som battericellerna blivit kontaminerade. Nu har man hittat en ny process som säkrar att batteriet inte blir kontaminerat eller råkar ut för några andra problem, säger Erik Lindham.

Det nya batteriet kommer från samma leverantör men Ford går inte ut med vilket företag det handlar om. Åtgärden tar sex-sju timmar på verkstad och bilägarna ska kontaktas fyra veckor innan.

Som kompensation får bilägarna en bränslecheck på 5 000 kronor och fri service i tre år.

Återkallelsen blir kostsam för Ford. I den senaste kvartalsrapporten avsätter företaget 411 miljoner dollar, motsvarande 4,2 miljarder kronor, för åtgärder kopplat till Kuga PHEV.

– Vad jag vet är det den största återkallelsen vi haft i Europa. Den i särklass största åtgärden. Så det är ett jättejobb som vi har framför oss, säger Erik Lindham på Ford i Sverige.


Uppdatering 16.40: Batteripaketet är tillverkat av Samsung i en fabrik i Ungern. Det är oklart om några andra bilmärken använder samma typ av batterier.

Läs också: Fords laddhybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 30 oktober 2020
Grosser

Oj, det var det bråttom att få ut bilen på marknaden. Vem på Ford får bära hundhuvudet för denna fadäs?

#2 • 30 oktober 2020
Guran

Grosser det är väl snarare batterileverantören som inte klarat att levererar den produkt Ford specificerat.
Skulle tro att det är fler än Ford som kommer få problem. Det finns inte så väldigt många underleverantörer av elbilsbatterier och de flesta har inte speciellt lång erfarenhet av att tillverka sådana för användande i elbilar.

#4 • 30 oktober 2020
L. Mäkinen

Tråkig miss då det fläckar laddbara bilar för de som tagit steget för första gången.

#5 • 30 oktober 2020
Sabud

Tja, Ford har `tur´ att det bara är ett litet batteri på en hybrid som tar 6-7 timmar att byta. Tänk om det vore en elbil med batteri för 40-50 mils kapacitet. Då fick dom nog byta in och skrota bilarna. Tror för övrigt att nu när forskning-utveckling av hela tiden nyare och effektivare batterier går hand i hand med att prångla ut elbilar kommer problem av denna kaliber även drabba andra tillverkare.

#6 • 30 oktober 2020
bgl

Klara gemene verkstad av jobbet eller ska bilarna transporteras till få utvalda verkstäder?
I så fall blir det närmast ett veckolångt stopp för ägarna. Bara hoppas att de får en likvärdig lånebil under repet.

#7 • 30 oktober 2020
marauder

Skulle nog säga att det är en felkonstruktion i grunden med luftkylning av batteriet. Tesla har vattenkylt batteri det är bättre.

#8 • 30 oktober 2020
Pi

Kan det vara samma problem som BMW drabbats av ? Även de har väl en återkallelse på pluggis-bilar om jag kommer ihåg rätt....

#9 • 31 oktober 2020
PeterPan

Fyra Omfattande Reparationer Dagligen

#a • 31 oktober 2020
Carl Trefalt

Batterierna tar mer stryk med luftkylda batterier, än vattenkylda. Lyftkylda batterier tappar omkring 4,2 procent per år i effekt. Vätskekylda batterier tappar omkring 2,3 procent per år i effekt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.