Nästa artikel
Volkswagen ID 3 billigare än diesel-Golf i ny jämförelse
Nyheter

Volkswagen ID 3 billigare än diesel-Golf i ny jämförelse

Publicerad 1 september 2020
Elbilen är dyrare att köpa men billigare att äga, visar en ny uträkning. Inte ens med tio procent rabatt på nybilspriset blir förbränningsbilen billigare att äga.

Eftersom elbilar ofta är dyrare att köpa än en lika stor bensin- eller dieselbil är det lockande att välja modellen med förbränningsmotor.

Men så enkelt är det inte. På lite längre sikt är elbilen ofta billigare att äga än en förbränningsbil. Så länge ägaren kan ladda bilen hemma blir bränslekostnaden betydligt lägre, samtidigt som andrahandsvärdet för bilar med förbränningsmotor blir mer osäkert.

Även med Tysklands generösa rabattpaket kostar elbilen Volkswagen ID 3 Pro Performance med stora 58 kWh-batteriet mer att köpa än en bensindriven Volkswagen Golf 1,5 eTSI med mildhybridteknik eller en dieseldriven Golf 2,0 TDI.

Ägandekostnaden på längre sikt blir dock lägre för ID 3, visar en uträkning som tyska bilistorganisationen ADAC gjort. Jämförelsen tar hänsyn till hela ägandet inklusive inköpspris, bränslekostnad, däck, försäkring, skatt, service, underhåll och andrahandsvärde. Ägaren förväntas behålla bilen i fem år och köra 1 500 mil om året.

Jämförelsen är anpassad för den tyska marknaden och inte dirkekt jämförbar med svenska förhållanden, men det är ändå intressant att se skillnaden jämfört med förbränningsbilar och andra elbilar. Det är också värt att notera att elbilens driftkostnad ökar ju mer bilägaren snabbladdar.

Volkswagen ID 3 kostar motsvarande 43 kronor per mil att köra medan milkostnaden för bensin-Golf är 52 kronor och för diesel-Golf 56 kronor.

Inte heller när ADAC räknar in en tioprocentig rabatt på nybilspriset för bensindrivna och dieseldrivna Golf blir ägandekostnaden lägre än för elbilen. Då landar bensinbilen på 48 kronor och dieselbilen på 51 kronor.

Tesla Model 3 Standard Range Plus har en milkostnad på 54 kronor i ADAC:s uträkning. Hyundai Ioniq och Nissan Leaf e+ (med stora batteripaketet på 62 kWh) är billigare, men inte lika billiga som ID 3.

Läs också: Billigaste bilarna att äga: Här är modellerna med lägst milkostnad

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.