Nästa artikel
Volvo bäst på laddbilar – men utsläppen fortfarande för höga
Nyheter

Volvo bäst på laddbilar – men utsläppen fortfarande för höga

Publicerad 11 augusti 2020
Volvo har dubbelt så hög laddbilsandel som närmaste konkurrenten. Volkswagen och Mercedes ligger illa till för att klara de nya utsläppskraven.

Bilförsäljningen rasade under våren när fler och fler längder stängde ned på grund av coronaviruset. Men nu under sommaren har försäljningen återhämtat sig en aning – åtminstone i vissa länder.

En trend som är tydlig är att försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar kraftigt, även om det fortfarande är från relativt låga nivåer.

Totalt sett har elbilarna och laddhybriderna nu en marknadsandel på åtta procent i Europa, enligt siffror som internationella miljöinstitutet ICCT tagit del av i en ny rapport.

Dubbelt så hög laddbilsandel som Kia

Volvo, som ännu inte börjat sälja elbilen XC40 Recharge, ligger först i listan över biltillverkarna med högst andel laddbara bilar. Hos Volvo har hela tre av tio sålda bilar laddkontakt men då handlar det alltså enbart om laddhybrider med bensinmotor.

Det är ändå dubbelt så hög andel som hos Kia, som ligger på andra plats med 15 procents ”laddandel”. Hos Hyundai, BMW och Mercedes har ungefär en av tio registrerade bilar laddkontakt.

Renault hamnar däremot under snittbilen trots att elbilen Zoe säljer bra på elbilsmarknaden. Volkswagen ska inom kort leverera de första exemplaren av elbilen ID 3 till ägarna och då lär koncernens laddbilsandel öka från dagens sju procent.

Koncern Andel laddbilar
Volvo 30%
Kia 15%
Hyundai 12%
BMW 11%
Daimler 11%
FCA/Tesla 11%
Snittbilen 8%
Nissan 8%
Renault 7%
VW-gruppen 7%
Ford 6%
PSA/Opel 6%

Källa: ICCT

Relativt höga utsläpp

Men när det gäller det genomsnittliga koldioxidutsläppet från bilflottan ligger Volvo sämre till med en snittsiffra på 147 gram per kilometer enligt WLTP-körcykeln. Det är dock inte så långt från målsiffran för att klara EU:s utsläppskrav utan att behöva betala böter.

PSA-koncernen med Peugeot, Citroën och Opel ligger bra till och det gör även Nissan och Renault. VW-koncernen samt Mercedes ligger sämst till och har fortfarande höga utsläpp i förhållande till EU:s krav.

”Men resultaten kan fortfarande ändras mycket under andra halvåret, särskilt med tanke på den förväntade utrullningen av elbilsmodeller”, skriver ICCT i rapporten.

Norge är fortfarande etta med en marknadsandel för elbilar och laddhybrider på 68 procent, varav två tredjedelar elbilar. Därefter följer Island (44%) och Sverige (26%).

Koncern Snittutsläpp (g/km) Skillnad mot lagkravet
PSA/Opel 124 0%
Renault 125 3%
Toyota/Mazda 126 5%
Hyundai 127 7%
Kia 128 7%
Nissan 135 2%
Fiat/Chrysler/Tesla 135 10%
Snittbilen 136 7%
Ford 136 11%
BMW 143 4%
VW-gruppen 145 12%
Volvo 147 3%
Daimler 156 18%

Källa: ICCT

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.