Nästa artikel
Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om
Nyheter

Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om

Publicerad 26 mars 2020 (uppdaterad 26 mars 2020)
En mindre modell tar över som den mest sålda i Europa. Samtidigt rusar andelen elbilar och hybridbilar.

Här i Sverige brukar någon Volvokombi vanligtvis vara den mest populära nya bilen, och så blev det även i februari när Volvo V60 regerade på tronen.

Men ute i Europa är det mindre bilar som ligger i topp och Volkswagen Golf prenumererar ofta på förstaplatsen. I februari körde dock nya generationen Renault Clio om Golf som Europas mest sålda nya bil, enligt siffror från Jato Dynamics.

Volkswagen Golf är mitt uppe i ett generationsskifte samtidigt som Renault Clio alltså nyligen börjat säljas i en helt ny generation, vilket kan vara anledningen till att fransmannen nu ligger på första plats. Men marginalen för Renault Clio var bara 179 bilar.

Rent generellt är det intressant att se storleksskillnaden mellan bilarna som säljs i Sverige jämfört med resten av Europa. Volkswagen Golf, Ford Focus och Skoda Octavia är de enda ”större” bilmodellerna på tio-i-topp-listan. På listan över de populäraste bilarna i Sverige finns förutom Volvo V60 även Volkswagen Passat, Volvo V90, Volvo XC60, Volkswagen Tiguan, Kia Optima och Mitsubishi Outlander.

Suvarna står för fyra av tio sålda bilar i Europa och det återstår att se om suv-andelen kommer växa ännu mer de kommande månaderna. Som det ser ut nu kan suv-andelen tillfälligt ha ”parkerat sig” på omkring 40 procent.

Över hälften, 54 procent, av bilarna som såldes i Europa hade bensinmotor i februari och 31 procent hade dieselmotor. 13 procent var elbilar, hybrider eller laddhybrider. Toyota Corolla är populäraste hybridbilen, Mitsubishi Outlander populäraste laddhybriden och Renault Zoe populäraste elbilen.

Totalt sett minskade nybilsförsäljningen med sju procent i februari jämfört med samma period förra året och försäljningssiffran blev den sämsta sedan 2015. Andelen elbilar, hybrider och laddhybrider ökade dock med över 80 procent.

– Så här långt i år har elektrifierade bilar varit den enda livlinan för biltillverkarna i Europa. Det är goda nyheter eftersom biltillverkarnas elektrifieringsplaner äntligen sett positiv respons från bilköparna, säger Jatos analytiker Felipe Munoz.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.