Nästa artikel
Så mycket drar elbilarna på vintern: Tesla och Mercedes i botten
Nyheter

Så mycket drar elbilarna på vintern: Tesla och Mercedes i botten

Publicerad 17 mars 2020 (uppdaterad 18 mars 2020)
Audi har ungefär lika lång räckvidd som Kia – trots dubbla prislappen.

Det är inte så konstigt att bilen drar mer bränsle på vintern. Kallstart och slaskigt underlag kan dra upp förbrukningen i vilken bil som helst.

Men när det gäller elbilar kan förbrukningen öka mer än i motsvarande förbränningsbil, särskilt om klimatanläggningen används mycket och om batteriet behöver värmas upp. När förbrukningen ökar sjunker samtidigt räckvidden.

I finska tidningen Tekniikan Maailmas senaste vintertest fanns fem elbilar med, och där syns tydligt hur mycket högre förbrukningen kan bli på vintern.

I testet jämförs Audi E-tron, Mercedes EQC, Tesla Model 3, Hyundai Ioniq och Kia e-Soul. Förbrukningen mäts på en särskild testrunda i nio minusgrader.

Allra minst skillnad mellan officiell och verklig testförbrukning har Renault Zoe som bara drar sju procent mer på vintern än i den officiella körcykeln. Den kom drygt 24 mil i räckviddstestet.

Hyundai återigen snålast

Snålast är däremot elbilarna från Hyundai och Kia. Även i tidigare räckviddstester har Hyundai Ioniq utmärkt sig med aerodynamisk kaross som ger imponerande låg förbrukning och därmed också ganska lång räckvidd i förhållande till batteriets storlek. Hyundai Ioniq är överlägset snålast och kommer 24 mil på en laddning, och Kia e-Soul hamnar på tredje plats i förbrukningsligan trots sin boxiga kaross. Den kommer 32 mil på en laddning.

Tesla Model 3 står däremot för testets näst största skillnad mellan officiell och verklig förbrukning: den drar hela 38 procent mer på vintern än i körcykeln och kommer 30 mil på en laddning. Den ska komma 56 mil på en laddning under perfekta förhållanden.

Törstigast är de två elsuvarna från Audi och Mercedes som drar 27 respektive 28 kWh/100 km, vilket är 31 respektive 42 procent mer än i körcykeln. Audin klarar 30 mil på en laddning vilket alltså är kortare än Kia e-Soul som kostar knappt hälften så mycket.


Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod att Audi hade hälften så kort räckvidd som Kia. Det stämmer inte. Vi beklagar felet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.