Nästa artikel
Toyota: 5 intressanta nyheter på ingång
Reportage

Toyota: 5 intressanta nyheter på ingång

Publicerad 3 mars 2020
I Amsterdam hade nya generationen av vätgasbilen Mirai premiär. Kommer till Sverige 2021.
Elektrifiering stod i fokus när Toyota stakade ut kursen för de kommande fem åren. Förbränningsmotorn är definitivt på väg ut och i dess ställe kommer vätgas och batterier.

Evenemanget i sig är en indikation på den nya tiden. Toyota och Lexus deltog inte på den stora bilsalongen i Frankfurt hösten 2019. Istället valde man att göra sin egen bilsalong, Kenshiki Forum 2020. Här kunde man i lugn och ro lägga ut texten om sina nyheter utan att behöva konkurrera om uppmärksamheten med andra bilmärken.  

Gemensamt för många av nyheterna var olika former av elektrifiering. Hybridbilar är som alla vet ingen nyhet för Toyota som lanserade modellen Prius redan år 1997. 

Med några få undantag har man sedan hållit hybridspåret genom åren vilket fick till följd att man plötsligt fann sig i en bättre position än många europeiska konkurrenter. När dieselförsäljningen störtdyker samtidigt som suvarnas popularitet ökar och EU inför dryga böter för höga koldioxidutsläpp ger det Toyotakoncernen ett utmärkt slagläge för att öka såväl marknadsandelar som vinster. 

Toyota GR Yaris är en rejält upphottad version av nya Yaris. Trecylindrig turbomotor på 261 hästkrafter, fyrhjulsdrift och manuell växellåda lovar mycket körglädje.

 – Det är förstås en tuff utmaning för många tillverkare när man tänker på med vilken hastighet dieselbilarnas andel av försäljningen minskar, säger Matt Harrisson, försäljningsdirektör på Toyota i Europa. Tack vare vår stora andel hybridbilar är Toyota däremot på god väg att nå utsläppsmålen för koldioxid.

Men var det bara en lycklig slump att Toyota hade alla dessa hybridbilar redo nu?

– Vi började väldigt tidigt att planera för vår hybridstrategi och vi etablerade före 2015 (året för dieselgate, reds anm) den mix vi ville ha vad det gäller tillväxten av hybriddrivlinor i alla segment. Att lansera hybriddrivlinor i så många modeller som vi nu gjort händer inte över en natt. Men ingen hade förutsätt med vilken hastighet dieselns förtroende skulle komma att rasa hos kunderna. Det var oväntat.

Toyota RAV4 som laddhybrid kan bli en storsäljare i Sverige. Upp till 65 km räckvidd på el och förmånsvärde på 1  244 kr/mån gör den till en potentiell tjänstebilsfavorit.

Matt Harrisson säger att man även på Toyota trodde att konventionella drivlinor skulle bli kvar längre än vad man tror i dag. Det är inte bara nya regler på EU-nivå som ställer till det för förbränningsmotorer. Man ser också exempel på enskilda länder som inför egna skatteregler och städer som inför parkeringsbestämmelser och miljözoner. 

–  Internt säger vi att vi brukar få fem till tio års förvarning om nya utsläppsstandarder, så egentligen har vi inga ursäkter att inte klara de regler som kommer. 

– När det kommer till kundernas önskemål, enskilda länders beslut om beskattning eller städers reglering av miljözoner och parkeringsbestämmelser, har det en mycket större betydelse för efterfrågan. Väldigt ofta får vi bara veckor eller månaders förvarning innan den här typen av nya bestämmelser träder ikraft.

»Egentligen har vi inga ursäkter att inte klara de regler som kommer.«

Matt Harrissons lösning är att Toyota måste arbeta med en rad olika typer av elektrifiering eftersom det inte bara finns en väg att gå. På Kenshiki Forum 2020 visade man upp vätgasbilar, batterielbilar, laddhybrider samt förstås Toyotas traditionella hybridlösning.

Ett av de stora numren var produktionsversionen av den nya generationen av Toyotas vätgasbil Mirai.

Vätgasbilar är också bilar som drivs med elektriska motorer men lagrar energin i form av vätgas istället för i ett batteri. Större vätgastankar ger cirka 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens Mirai. Upp mot 65 mil ska den nya modellen kunna köras utsläppsfritt och att fylla vätgastankarna går på några minuter.

Mirai har tillverkats i 10 000 exemplar men den nya modellen är tänkt att byggas i betydligt större serie. Nya Mirai kommer till Sverige i början av 2021. 

En försmak av en kommande liten suv.

I höst kommer också laddhybriden som blir mycket viktig för Toyota på tjänstebilsmarknaden. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kombinerar en bensindriven förbränningsmotor med två elmotorer, en som driver framaxeln samt en som driver bakaxeln. 

Systemet kan som mest leverera 306 hk vilket ger goda prestanda. Acceleration 0–100 km/tim går på 6,2 sekunder. Batterikapaciteten räcker för upp till 6,5 mils körning på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid får också dra upp till 1 500 kg, en egenskap som många köpare lär uppskatta. 

Redan till sommaren är det dags för en ny generation av småbilen Yaris. Trots fem centimeter kortare totallängd har innerutrymmena förbättrats tack vare fem centimeter längre avstånd mellan hjulaxlarna. Hybridversionen får ett utvecklat drivsystem som ska klara en förbrukning på 0,3 l per mil och ett pris på under 200 000 kr.

Nya Yaris (till vänster) är mindre på utsidan men rymligare inuti än föregångaren. Kommer i sommar. Lexus UX300e (till höger) är märkets första helt elektriska bil. Räckvidd upp till 30 mil enligt WLTP.

I andra änden av Yaris laguppställning finns den lilla busbilen GR Yaris med 261 hk och ett avancerat fyrhjulsdriftsystem där föraren själv kan välja hur mycket kraft som ska skickas till bakhjulen.

Senare kommer även en trendriktig liten suv som ska byggas vid samma fabrik som Yaris. Det ska dock inte handla om enbart dekaltrimning och skärmbreddare. Den nya bilen ska få rejäl markfrigång, fyrhjulsdrift och ett helt eget utseende, även om den baseras på samma komponenter som Yaris.  

På mässan visades Lexus första helt elektriska produktionsbil. UX 300e baseras på modellen UX. Under golvet ligger ett litiumjonbatteri med 54 kWh kapacitet som ska ge upp till 300 km räckvidd. Bilen ska säljas i Sverige med start 2021 men priset är ännu inte fastställt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.