Nästa artikel
Skrällen: Honda kör om Volkswagen som Årets Bil i Tyskland
Nyheter

Skrällen: Honda kör om Volkswagen som Årets Bil i Tyskland

Publicerad 16 november 2020
Hondas nya elbil har fått fler röster som Årets Bil i Tyskland än jättesatsningen Volkswagen ID 3.

Det finns gott om Årets Bil-tävlingar, och årets upplaga av Årets Bil i Europa vanns av Peugeot 208.

För många biltillverkare är den tyska versionen av Årets Bil-tävlingen den mest prestigefyllda – åtminstone för de tyska biljättarna. Vinnaren utses av 18 tyska motorjournalister som betygsätter bland annat köregenskaper, utrymmen och innovationsnivå.

2020 års vinnare blev till exempel elbilen Porsche Taycan. 2021 års upplaga av Årets Bil i Tyskland delas upp i fem kategorier där Volkswagen Golf vunnit i kompaktklassen och Volkswagen ID 3 i det som kallas ”premiumklassen”. Vid sidan av den finns – rörigt nog – även en ”lyxbilsklass” som vanns av Polestar 2.

Bland prestandabilarna vann BMW 3-serie-baserade Alpina B3 och i miljöbilsklassen stod elbilen Honda e som segrare.

Men det ska även utses en totalvinnare oavsett klass och nu står det klart att det blir Honda e som vinner juryns hjärtan i år. Den smiter alltså före både Volkswagens miljardsatsning ID 3 och Tesla Model 3-utmanaren Polestar 2.

– Det är en stor ära för Honda e att som första japanska bil utses till Årets Bil i Tyskland. Vi är enormt stolta att ta emot priset, säger Katsuhisa Okuda, chef för Honda i Europa.

Honda e har hyllats för sin design som väcker mycket uppmärksamhet, men också kritiserats för högt pris och kort räckvidd. För den som har råd och inte behöver elbilsvärldens längsta räckvidd kan den vara ett kul alternativ.

”Med en svängradie på 4,3 meter kan den enkelt vända i de allra trängsta av utrymmen”, skrev vi i vår provkörning.

Läs också: Honda e provkörd – så bra är nya elbilen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-16 16:41
Rikard

Trodde inte att man skulle få se en Honda E i verkligheten alls, men jag har sett flera stycken.
Nån ID3 live i trafiken har jag dock inte lyckats se än ??

#2 • Uppdaterat: 2020-11-16 17:39
Roger Skagerström

Såg en ID3 i Linköping. Men det var Engströms egen demo. Har dock tyvärr inte sett en enda Honda e. Dock är Östergötland en öken när det kommer till Honda-handlare.

Men ja. Medans Honda hyllas för sin framtidsaktiga inredning och VW's verkar vara smäckigt billigt skit så är det föga förvånande. Dock är väl ID3 i ett betydligt större segment. Men om den köps som andrabil är det kanske skit samma hur stor den är, så länge den är "liten".

#3 • Uppdaterat: 2020-11-16 21:22
Carl Trefalt

Honda e har inte lång räckvidd, cirka 20 mil.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-16 21:53
Tobo

Har sett 4-5 olika ID3 på min hemort, däremot har jag tyvärr inte sett någon Honda e, i min hemtrakt är Honda oavsett modell väldigt udda, det är åtskilliga mil till närmaste handlare.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-17 00:22
John2008

Max. 22 mils räckvidd och ett pris från 370 200 kr för en småbil som Honda e, är det prisvärt? Nej. Tjänstevikten är hela 1 589 kg.

Sänk priset med minst 200 000 kr, öka räckvidden till 50 mil och banta bilen med 600 kg, så kanske jag blir intresserad av den. = )

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

John2008. Med dom kraven på en elbil tror jag bestämt du får tuffa på i din Lupo åtskilliga år till.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-17 20:40
Raywave

Hondan är ju den mest miserabla lilla sk-tbil på åtskilliga decennier! O ful är den dessutom! Man får hålla i åtanke att Tyskland också är landet med Sauerkraut o Lederhosen...

#8 • Uppdaterat: 2020-11-18 09:47
Roger Skagerström

Gillar Honda e skarpt ja! Är ju tyvärr inget fan av småbilar generellt men Hondan har kul design, grym insida och sen är den väl bakhjulsdriven med? :P

#9 • Uppdaterat: 2021-02-18 11:44
Raphael

Jag är inget fan av "tvättbjörns-utseendet" på denna Honda. Tror Fiat 500-e kommer få en större publik. Den är snygg, sober och elegant både inuti och utanpå och har mjuka behagliga kurvor. Honda känns väl mer hi-tech för dataspels-generationen med hela instrumentbrädan som flera ihopsatta skärmar och inga riktiga sidospeglar, men Fiat 500e är mer riktig bil - om än i det minsta formatet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.