Bild
Nästa artikel
Provkörning: Honda e (2020)

Provkörning: Honda e (2020)

Provkörning

Läcker design, toppmodern teknik och smidig framkomlighet. Det finns mycket att gilla med Hondas nya elbil. Men räcker det för att rättfärdiga dess höga pris?

I kampen om elbilsmarknaden har många tillverkare satsat på stora batterier och placerat dem i populära modelltyper (suvar). Men Honda räckte ut hipsterhakan när de 2017 presenterade sin elbilsprototyp som senare kom att heta Honda e, en modern småbil med en räckvidd på endast 22 mil WLTP. Sedan presentation har bilen varit en stor snackis och snart kommer vi kunna se den på svenska vägar. 

Det första jag slås av när jag sätter mig i bilen är hur mycket information som plötsligt riktas mot mig. Ett kamerasystem har ersatt sidospeglarna och projiceras på två skärmar placerade i vardera änden av instrumentpanelen. Infotainmentsystemet bestående av två 12,3-tums skärmar ockuperar mittendelen och framför ratten sitter en mätinstrumentdisplay med den viktigaste fordonsinformationen.

Det rör sig alltså om totalt fem skärmar placerade i bredd och som om inte det vore nog är även backspegeln kopplad till en kamera där man kan välja mellan skärm eller traditionell spegel. 

1. Totalt fem skärmar täcker hela interiörens bredd. Mittenskärmarna går att nyttja till både film och TV-spel via ett HDMI-uttag. 2. ”Backspeglarna” utgörs av kameror vars bilder projiceras på skärmar på instrumentpanelen. 3. Laddluckan är smidigt placerad direkt på huven.
1. Totalt fem skärmar täcker hela interiörens bredd. Mittenskärmarna går att nyttja till både film och TV-spel via ett HDMI-uttag. 2. ”Backspeglarna” utgörs av kameror vars bilder projiceras på skärmar på instrumentpanelen. 3. Laddluckan är smidigt placerad direkt på huven.

Även om allt är relativt smart utformat tar det någon timme innan hjärnan hinner processa allt, men efter det känns den moderna tekniken både rätt och säker. ”Virtuella backspeglar” (som är standard i Honda e) finns också som tillval i bland annat Audi E-tron, men här fungerar dessa betydligt bättre då skärmarna har en mer naturlig placering i blickfånget.

Vi hinner knappt en mil genom Valencias innerstad innan en glad spanjor kör upp jämsides, tutar och ger tummen upp för vad jag gissar bilens avskalade design med inspiration från Honda Civic från 1972. Enligt Honda är bilen byggd för stadspendling (därav den korta räckvidden) och när vi glider genom de sexfiliga rondellerna under rusningstrafiken tar den minimalt med plats. Med en svängradie på 4,3 meter kan den enkelt vända i de allra trängsta av utrymmen. 

Bilens insida är fräsch och förvånansvärt rymlig där undertecknad på 184 centimeter har gott om plats för både ben och huvud. Bagageutrymmet bjuder inte på lika stora underverk men det kan man heller inte förvänta sig i en sådan liten bil.

Även om stadsmiljön är hemmaplan för Honda e så flyger den också fram tyst och piggt längs motorvägen. Viktfördelningen är exakt 50:50 vilket ger ett bra väggrepp.

Körläget Sport ger ökad respons och justerar också fjädringen när det är dags att svänga. Ett enpedalssystem finns också att tillgå vilket fungerar som bäst där rödlysena är många.

»Honda vågar ifrågasätta hur viktig räckvidden verkligen är.«

Vridmomentet ligger på 315 Nm och motorn, som driver på bakhjulen, har en effektnivå på 136 hk respektive 153 hk beroende på om du väljer instegsmodellen eller den lite dyrare Honda e Advance. Maxhastigheten ligger på 145 km/tim och 0–100 km/tim går på 8,3 respektive 9 sekunder.

Till e Advance tillkommer även ett självkörande parkeringssystem. Detta system känns tryggt och säkert, men det är viktigt att komma ihåg att föraren själv bär ansvaret om det sviker. Man gör bäst i att ha foten nära bromsen.

Med 100 kW snabbladdning laddas bilen från 0 till 80 procent på 30 minuter och med en hemmaladdare med en möjlig effekt på 7,4 kW är bilen fullladdad på 4,1 timmar.

Sen var det detta med räckvidden. Enligt Honda har man avsiktligt gett bilen ett litet batteri på 35,5 kWh för att istället fokusera på andra områden. Men frågan är om 22 mil kommer räcka för att väcka intresse på elbilsmarknaden vars utbud kommer växa betydligt under kommande år. Då ska det också tilläggas att instegsmodellen kostar 370 222 kronor innan bonusavdrag.

För ungefär samma pris kan du få en Renault Zoe vars räckvidd tar dig 16 mil längre och för cirka 100 000 kronor mindre kan man köpa en VW e-Up och dess syskonbilar Skoda Citigo E iV och Seat Mii electric som även de har cirka fyra mils längre räckvidd. 

I en tid där efterfrågan på elbilsbatterier blir allt större vågar Honda ifrågasätta hur viktig räckvidden verkligen är. Samtidigt måste elbilsköparen fundera på om läcker design och modern medieteknik är värd pengarna när Honda e kommer att få stå kvar i garaget under de längre utflykterna.

Plus: Snabb, smidig, rolig och snygg.

Minus: Pris, räckvidd.

Vad nytt? Helt ny elbil.

För vem? Stadspendlaren eller den som har råd att ha Honda e som en andrabil.  

I kampen om elbilsmarknaden har många tillverkare satsat på stora batterier och placerat dem i populära modelltyper (suvar). Men Honda räckte ut hipsterhakan när de 2017 presenterade sin elbilsprototyp som senare kom att heta Honda e, en modern småbil med en räckvidd på endast 22 mil WLTP. Sedan presentation har bilen varit en stor snackis och snart kommer vi kunna se den på svenska vägar. 

Det första jag slås av när jag sätter mig i bilen är hur mycket information som plötsligt riktas mot mig. Ett kamerasystem har ersatt sidospeglarna och projiceras på två skärmar placerade i vardera änden av instrumentpanelen. Infotainmentsystem

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Honda E

PRIS, FRÅN KR: 370 222 exklusive miljöbonus på 60 000 kr. 

SVENSK LANSERING: Början av juni 2020.

MÅTT, CM: L 389,4/B 175,2/H 151,2.

BAGAGEVOLYM, L: 171.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 542.

MOTOR: El, max effekt (136 hk), max vridmoment 315 Nm.

BATTERI: Litiumjon, 35,5 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Enväxlad låda, bakhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 18–20 kWh/100 km.

DEKLARERAD RÄCKVIDD (WLTP): 222 km. 

KONKURRENTER: Renault Zoe, Mini Cooper se, Seat Mii electric, Skoda Citigo E iV, VW e-Up. 

Kommentarer

#1
2020-03-03 17:52

Pris och räckvidd är dåliga!

#2
2020-03-04 12:28

Den är snygg, ren och avskalad i linjerna och måste vara perfekt i trånga stadsgränder med sin sväva vändradie.
Priset är högt för en så liten bil, ska bli intressant att se vad den kommer att kosta vid leasing.
Räckvidden är nog tillräcklig för en stadsbil, men för det priset vill nog många ha möjlighet att färdas lite längre utanför stadsmiljö.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.