Bild
Nästa artikel

Digitala backspeglar standard för Honda E

Nyheter

Den eldrivna halvkombin kommer i alla utföranden vara utrustad med kameror istället för klassiska backspeglar.

Den efterlängtade elbilen, baserat på konceptet Urban EV, börjar närma sig lansering. Med bakhjulsdrift, 20 mils räckvidd och en retrofuturistisk design ska Honda E utmana bland annat Renault Zoe. Honda har nu meddelat att alla utföranden av bilen kommer levereras med så kallad digitala backspeglar. 

6-tumsskärmarna är integrerade i instrumentpanelen och kamerorna sticker ut kortare än hjulhusets bågar. Honda säger att kamerorna är 90 procent mer aerodynamiska än traditionella backspeglar och ger för hela fordonet en förbättring om 4 procent. Även ljudet som brukar framkallas av backspeglar ska ha reducerats markant.

Föraren kan välja mellan två olika inställningar på kamerorna, normal och wide, där den senare ska reducera döda vinkeln med ungefär hälften. Kamerahuset har designats för att förhindra vattendroppar på linsen, som dock så klart har behandlats för att vara vattenfrånstötande. 

Diskutera: Skulle du vilja se fler bilar med digitala backspeglar? 

Kommentarer

#1
2019-05-29 06:46

stollar!

#2
2019-05-29 07:37

Får se hut det funkar i verkligheten.. jag är skeptisk.

#3
2019-05-29 07:38

Blir det samma flopp som 98% av fabrikanterna har på back kameran.
Dvs att man missat att i Sverige har vi vinter och att här i norden saltar man vägarna hela vintern och kameralinsen kan vara tät ned salt dynga efter 10 minuters körning.
Eller har man satt in spolning av kameralinsen som skoda mfl har på backkameran med alltid helt ren lins med klar sikt.
Nu lär det inte vara samma problem på en backspegel men det blir nog ett regelbundet torkande av linsen ändå.
Jag håller med om stolligt värre.

#4
1
2019-05-29 07:44

Härligt. Härlig bil.

#5
2019-05-29 08:35

Det är väldigt sällan som det stänker "saltdynga" på backspeglarna. Varför skulle det stänka mer på digitala backspeglar?

#6
2019-05-29 09:40

De flesta reagerar med reptilhjärnan när något nytt dyker upp. Om några år har alla nya bilar enkla kameror i stället för dagens skrymmande, känsliga och dyra speglar.

#7
2019-05-29 09:51

Vad kostar det att byta ut en trasig? Vad kostar skärmen?

Kanske blir tjuvarnas nya favorit: Att bara bryta loss och sälja vidare. Liten och kompakt, betingar ett schysst pris på fula marknaden och enkel att få tag på - man behöver inte ens bryta sig in utan bara bryta av.

.

#8
2019-05-29 09:59

Kommer bilden upp i telefon sen, och sen kan man köra över den till pekskärmen med bluetooth, smart .

#9
2019-05-29 11:41

Nåja Klarsynt - dagens el-manövrerade backspeglar är inga billiga saker och sitter väl minst lika utsatt som eventuella kameror. Där tänkte du nog lite fel.

#10
2019-05-29 11:50

@Pi

Helt klart är det så - även sådant kostar. Fast frågan är om inte en kamera är enklare, och därmed mer stöldbegärlig, att både sno och avyttra.

Billigast och minst stöldbegärligt är förstås, i vanlig ordning, sådant som har så lite bling-bling som möjligt. Såsom en vanlig backspegel utan krusiduller.

.
.

#11
2019-05-29 11:56

Kameran i sig är säkert inte speciellt dyr och knappast stöldbegärlig men hela paketet som reservdel tar nog bilfirman ordentligt betalt för.

#12
2019-05-29 12:34

Det här har varit på gång sedan många år, men har stoppats av trafikmyndigheter i flera länder.
Men kanske har man ändrat sig och kommer det här utförandet att godkännas är det nog proppen som far ur, snart kommer backspeglar att bli lika sällsynta som strålkastarspolare.
Det här blir säkert betydligt billigare än datorstyrda elektriska backspeglar.

#13
2019-05-29 15:55

Nja folk köper ju bilar med noll bakåtsikt och en bakrutetorkare som i bästa fall sveper tre dm i mitten på rutan på grund av rutans höjd så man anammar nog denna finess också.
Men med kamera lösningen vart tittar man, är det tre skärmar att titta i eller hur fungerar det.
Fler skärmar vid ratten som flimrar och i ögonvrån känns som det skulle kunna störa fokus för framåt sikten.

#14
2019-05-29 16:02

Det är nog inte så enkelt att bryta bort kamera-delen utan att både den och dörren skadas avsevärt så att stöldrisken skulle vara större tror jag inte på. Och hur många back-kameror stjäls det ? Väldigt få gissar jag...

#15
2019-05-29 16:09

Utvecklingsfientligheten här förvånar också mig. Ser enbart fördelar med dessa. Inga utstickande delar (backspeglar var smäckra förr men är stora "hus" nu), lägre luftmotstånd, lägre kupéljud. Förmodligen billigare också på sikt. Både i inköp och drift.

#16
2019-05-29 17:03

En kamera är avsevärt billigare än en backspegel, och de lär inte vara mer stöldbegärliga dyra backspeglar.
Är ju precis ingen nyhet med backspegelkamera, det har funnits på tåg i 20 år.
Däremot blir det kanske en annorlunda upplevelse för föraren som är van att vrida på huvudet för att titta direkt i speglarna.

#17
2019-05-29 19:55

På lastbilar ger det betydligt bättre säkerhet i trafiken och sparar bränsle. Utvecklas bland annat i Solna.
https://www.stoneridge.com/q_product/mirroreye-camera-monitor-system-cms/

#18
2019-05-29 20:01

Kommer att funka utmärkt och dessutom bli standard ganska snart. Vad som gör mig lite bekymrad är om man gör samma sak med den inre backspegeln (vilket finns redan idag hos ett visst märke). Där blir det problem med att "långsynta" får problem med skärpan eftersom den displayen sitter högt upp och endast ca 50 cm från ögat. Själv har jag nya "linser" i mina ögon och kommer inte att kunna fokusera på den inre displayen i den höjden.

Någon?

#19
2019-05-29 20:45

Audi, behövs den inre backspegeln?
Det finns ju redan en backkamera. Det är väl enkelt att låta den tillsammans med de sidomonterade visa bilder i samma skärm.

#20
2019-05-29 20:53

Har backkamera på min merca och den har fungerat prickfritt i 1½ år. Aldrig gjort rent den, har faktiskt aldrig ens sett den, den fälls bara ut när den används. Jag tror att kameror i stället för backspeglar skulle kunna fungera precis lika bra, och som flera andra redan skrivit, ta väsentligt mindre plats. En välkommen nyhet

// Krister

#21
2019-05-29 23:02

Jag tror nog att man kommer se tillbaka på backspeglar som kolosser och i praktiken knappt förstå att man använde sådana. Vissa märken är smarta, såsom Kristers bil. Även volkswagen är smarta och har satt backkameran i emblemet bak vilket gör att den enbart kommer fram vid användning. Har aldrig behövt rengöra den på mina 2 år med den. Min Audi A3 från 2016 däremot blev skitig nonstop och var obruklig såfort det blev lite regn. Dessa kommer nog försvinna snart då teknik finns för förbättring. Har man dessutom ”wide” i sidospeglarna så kommer man kunna se mer än vad man någonsin kunnat med spegel.

#22
2019-05-29 23:22

Jag skulle tro att det är lättare att stjäla hela bilen än att stå och bryta på en kamera som sitter på sidan...

#23
2019-06-01 10:03

Sen kan man fråga sig hur själva "synintrycket" skiljer sig mellan en vanlig spegelbild och en kamerabild. Nu har jag bara backkamerans bild att jämföra med men lite annorlunda är det och spontant lite "oroligare" bild när man rör sig framåt. Men det kanske beror på att backkameran är mera vidvinklig än kamerorna som skall ersätta backspeglarna. Sen kan det säkert vara en vanesak också.

#24
2019-06-01 18:58

Ännu en fördel med kameror kan vara att de kan ges bättre möjligheter att upptäcka föremål bakom bilen vid nedsatt ljus, alltså inte enbart ett par skarpa ljus i mörker.
Det finns mängder av förbättringar som är svåra att få med konventionella backspeglar.

#25
2019-06-01 21:37

Honda räknar själva upp flera fördelar som inte vanliga backspeglar har.
Jag tror för övrigt inte att det är lika lätt att bryta bort en kompakt kamera som en vanlig backspegel, och som många skrivit, en kamera är säkert billigare än de numera ganska komplicerade speglarna.

Dörrplacerade kameror kan man redan nu få på Audi e-tron. De som testat är tveksamma. Med en vanlig spegel kan man genom att flytta huvudet lite få olika vinklar in i spegeln plus att det ju faktiskt är äkta 3D.
Det är dock möjligt att kamerans fördelar är så stora att de tar över. Alla som i mörker sett kamerabilden på en modern smartphone vet att den ofta är ljusare och tydligare än verkligheten.

#26
2019-06-03 10:53

Bekymret är ju vart man ska sätta skärmarna? Audi har ju den mindre smidiga lösningen att de sitter där de övre högtalargallren normalt sitter i framdörrarna. Blir inte så smidigt när man har bakåtvänd bilbarnstol.....

#27
2019-06-03 16:59

Stolligt ändå.
Både på den tidigare Ford firmabilen och nuvarande kango så tar skärmen tid på sig så ibland hinner man backa färdigt innan den är på.
Minus 27 och det händer att det förblir svart.
Vidvinkel och växling till std är inget som fungerar bra för äldre folk med äldre ögon.
Misstänker ändå att en vanlig spegel är bäst.

#28
2019-06-03 20:14

mso 1000, det spelar ingen roll vad vi tycker, det här kommer snart på de flesta bilar på gott och ont.
Det blir billigare än konventionella speglar och det finns tillräckligt många prylgalna nördar som betalar extra för kameror.

#29
2019-06-03 22:27

Gällande kameror så vill jag se inbyggd inspelning från kamerorna som på Tesla.
Det hade varit underbart om man råkar för t.ex. dörruppslag på en parkering eller någon idiot råkar köra in i bilen när man inte är där och sedan smiter osv osv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.