Bild
Nästa artikel

Hondas urbana elbil närmar sig

Nyheter

Honda e Prototype är steget innan serieproduktion 2019. Får 20 mils räckvidd och bakhjulsdrift.

Honda är inte riktigt klara med sin lilla elbil. Istället för att visa ett slutgiltigt exemplar på bilsalongen i Genève har de med sig en så-nära-färdig-man-kan-komma-prototyp. Och det gäller att skynda på, för enligt Honda ska elbilen börja byggas redan detta år. 

Honda e Prototype spinner vidare på konceptet Urban EV, som dök upp för två år sedan. Bilen är bakhjulsdriven med 20 mils räckvidd och ladduttaget sitter mitt på motorhuvens främre del. Att ladda upp till 80 procent av batteriet vid en snabbladdare ska enligt Honda ta en halvtimme. 

Istället för sidospeglar sitter det kameror där och handtagen till dörrarna är utfällbara. Vi har tidigare fått se en mörk bil på insidan av bilen och nu skickar Honda en mer tydlig vy av interiören som blandar retrostil och modern teknik, med träpanel och digitala skärmar. 

Diskutera: Vad tycker du om Honda e Prototype? 

Kommentarer

#1
2019-02-28 10:26

Ser bra ut! Hoppas nu att priset blir bra och att den är krocksäker, isåfall blir det nog kanske att skaffa en sådan om några år :)

#2
2019-02-28 11:37

Undrar om det fastnar snö i elintaget...

#3
2019-02-28 20:09

Bakhjulsdriven, varför? Med bara två dörrar och 20 mils räckvidd, verkar den främst vara tänkt för storstadsbruk. Har svårt att tro en framtid för den elbilen i Sverige...

#4
2019-02-28 20:21

Bakhjulsdrift för att det är bättre framförallt i staden när det är trångt. Det är två dörrar per sida. Borde vara idealisk för hemsjukvård eller hemtjänst.

#5
1
2019-02-28 22:22

Jag kör nästan aldrig 20 mil i sträck, räcker för mig. Snygg. Rolig.

#6
2019-03-01 14:57

40-talisten, eftersom du verkar osäker på vad den är avsedd för kan jag tipsa om att du kan slå upp ordet urban i en ordbok.

#7
2019-03-01 16:53

En Urban elbil? Varför skulle man köpa en sådan? 300 000kr för att åka några mil
i stan? Köp en billig bensin bil istället om du inte vill förlora pengar..

#8
2019-03-01 21:33

Bilar avsedda för rent stadsbruk (urban), kommer aldrig att säljas i större antal i Sverige. Vi är ett glesbefolkat land, och bilarna vi hittills köpt, har varit modeller kapabla för landsvägskörning. Småbilar med snål räckvidd kan bara säljas som andrabil för frugans shoppingbruk (för att uttrycka det fördomsfullt...).

#9
2019-03-01 21:38

Jag möter massvis med Renault Zoe och nån köper uppenbarligen såna.

#10
2019-03-02 10:59

Honda utvecklar föga förvånande inte sina bilar med tanke på den Svenska marknaden i första hand och självklart kommer den vara vanligare i Stockholms innerstad än i Norrlands inland.

#11
2019-03-02 21:09

Varför köpa en DYR elbil om man bor i Stockholm? Godhetssignalera?

#12
2019-03-02 21:14

HT19,
För att den är snygg och kul att köra?
Elbilar brukar åtminstone vara kul.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.