Bild
Nästa artikel
Första konceptet av Hondas elbil till vänster och vidareutvecklade prototypen till höger.

Hondas elbil nästan klar

Nyheter

En prototyp som är en vidareutveckling av Urban EV kommer att visas upp på bilsalongen i Genève i mars. Produktionsversion börjar säljas under 2019.

Det var 2017 som Honda för första gången offentliggjorde ett koncept på en framtida elbil. Den hette då Urban EV Concept och var något kortare än Honda Jazz med ett blålysande emblem i fronten.

Nu avslöjar Honda att till Genèves motormässa i mars månad kan vi förvänta oss en vidareutveckling av bilen. Dock fortfarande som prototyp, men Honda säger att den massproducerade versionen är schemalagd att börja säljas under 2019. Honda förutspår att två tredjedelar av dess europeiska försäljning kommer att bestå av elektrifierade bilar lagom till 2025. 

Diskutera: Tror du att Honda kommer att hålla tidsplanen med sin elbil för 2019?

Kommentarer

#1
2019-01-23 12:38

Heja grymaste elbilen

#2
2019-01-23 12:40

De är nog tvungna för att inte bli akterseglade! Många konkurrenter har ju hunnit långt, flera har ju bilar i produktion.
Men ser inte den här modellen väldigt smal ut i kupe`n?

#4
2019-01-23 13:06

Min förhoppning är att den slipper onödigtvis många dörrar på sidorna. Den är för kort för det. Prototypen visar på motsatsen.

#5
2019-01-23 17:47

Den ska nog ses IRL.
Men den verkar lite väl futtig för mig.

#6
2019-01-23 17:53

Den första prototypen är ju närmast en VW Golf första generationen parad med en Peugeot 205.....

#7
2019-01-23 17:54

Inte kul att sitta i en sån där låda i 50 mil. Ser rent ut farlig ut. Som citybil är den väl okey, men bara okey.

#8
2019-01-23 18:09

Snubben som stiger in i bilen på 2:dra bilden (@saabnisse) ser ut att vara max 1.60 i längd. Antagligen ett fordon optimerat för Asien där minibilar är betydligt vanligare än här.

#9
2019-01-23 19:10

Uffeeh: Har du aldrig sett en Honda Civic mk1?

#10
2019-01-23 20:34

Tobo, jag kommer ihåg en färd i en Civic mk1, fem personer inkl. föraren!
Det var intressant, som väl är varade inte färden mer än några km!

#11
2019-01-23 21:19

Länken som 2TT2 lägger ut, fyfan bilen på bilderna ser inte ut att vara i närheten som första konceptet, vänstra bilden längst ut. Synd den hade kunnat bli retrosnygg.

#12
1
2019-01-23 22:16

Härlig

#13
2019-01-24 09:13

saabnisse: i filmen Polisskolan plockar de ur framstolarna ur en Civic mk1 och blir "baksäteschaufförer" ;) , (se detta klipp) https://www.youtube.com/watch?v=xjNpA-fy1r0

#14
2019-01-24 14:28

Inget man känner för att, oj den längtar jag efter att få se i bilhallen och provköra. Honda borde kunna ta fram något bättre än en eldriven mopedbil.

#15
2019-01-24 16:21

Konceptbilen gav habegär och prototypen ger kräkbehov.

#16
2019-01-26 22:17

Vi har vant oss vid större bilar än vi ofta behöver, kanske är det den här storleken vi måste gå tillbaka till?
Kan man bara få bort stötighet och oljud så är det kanske ok.
Men så är det förstås det här med säkerhet!

#17
2019-01-27 08:18

Elektroniska sidobackspeglar?

#18
2019-01-27 12:03

Kineserna har redan sin Honda-utmanare redo och klar. Runda lyktor och ljusblå detaljer där Honda har svart. 3,5 m lång och med en sidoprofil och akter från Smart Forfour/Renault Twingo, men fronten är helt klart Honda.
https://youtu.be/5W19c_DueoQ

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.