Nästa artikel
Premiär för Volkswagen Golf GTI Clubsport – ny version med mer effekt
Nyheter

Premiär för Volkswagen Golf GTI Clubsport – ny version med mer effekt

Publicerad 14 oktober 2020
Volkswagen Golf kommer i en ny GTI-version med mer effekt – men utan fyrhjulsdrift.

Volkswagen har redan visat upp GTI-versionen av nya Golf och inom kort kommer även toppversionen Golf R med ännu mer effekt och fyrhjulsdrift.

Men vid sidan av Golf GTI och R har Volkswagen hittat en lucka som nu täpps till. Precis som med förra generationen Golf kommer en version kallad GTI Clubsport med framhjulsdrift och fyrcylindrig turbomotor på 300 hk och 400 Nm – att jämföra med 245 hk och 370 Nm i vanliga GTI utan tillägget Clubsport.

Effekten har höjts tack vare en större intercooler, ett annorlunda turboaggregat och ny mjukvara.

Enbart automatlåda

Volkswagen Golf GTI Clubsport ska vara råare och sportigare att köra än vanliga GTI men tvärt emot vad vissa kanske hade hoppats på finns modellen enbart med sjustegad dubbelkopplingslåda. Den som vill spaka manuellt får välja GTI utan Clubsport-tillägg.

0–100 km/tim går på sex sekunder blankt och modellen får även en ny elektromekanisk diff som ska vara bättre på att portionera ut kraften till rätt hjul i kurvor och vid acceleration än det elektroniska så kallade XDS-systemet i vanliga Golf.

Volkswagen har trixat med flera andra detaljer i chassit för att göra GTI Clubsport roligare att köra, bland annat med större bromsar samt justeringar av stötdämparna och den adaptiva fjädringen som fått ett särskilt läge anpassat för snabba varvtider på Nürburgring.

Ingen S-version

Volkswagen Golf GTI Clubsport har en särskild frontspoiler, 19-tumshjul och spoiler baktill för att skilja ut sig från vanliga GTI.

Det verkar dock inte vara aktuellt med någon Clubsport S-version, som funnits tidigare, där Volkswagen rensade kupén på komfortdetaljer för att sänka bilens vikt. Nya Clubsport har i princip samma utrustning som vanliga GTI med bland annat navigationssystem, Apple CarPlay, trådlös mobilladdning och LED-belysning.

Golf GTI kostar 354 900 kronor, men priserna för GTI Clubsport är inte klara.  De första bilarna levereras efter årsskiftet.

Läs också: Svenska köpare blir utan Volkswagens nya laddhybrid

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-14 17:32
Carl Trefalt

En ny Golf GTI, trevligt.

#2 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Lägg på minst 30.000kr i malus på priset och lite basal utrustning så lär bilen kosta en bra bit över 400kkr
GTI bilen tror jag tyvärr är en utdöende bilmodell i Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-15 05:02
CEAT

0-100 på 6 sekunder? Varning för långsamtgående fordon :D

#4 • Uppdaterat: 2020-10-15 12:56
N-iklas

Hm, den instrumentpanelens sätt att fungera är ur trafiksäkerhetssynpunkt olämplig i en prestandabil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.