Bild
Nästa artikel
Volkswagens norska milstolpe: 90 procent elbilar redan nästa år

Volkswagens norska milstolpe: 90 procent elbilar redan nästa år

Nyheter

Volkswagen ska snart börja fasa ut förbränningsmotorerna i Norge.

Elbilar kommer utgöra nio av tio sålda bilar för Volkswagens del på den norska marknaden redan nästa år. Det uppgav Volkswagen själva på onsdagen.

Två år senare, 2023, räknar norska Volkswagen med att enbart sälja laddbilar och inga helt bensin- eller dieseldrivna modeller utan laddkontakt.

– Kunderna kommer få tillgång till ett ännu större utbud av elbilar i de flesta segment under 2021, uppger den norska VW-importören enligt Reuters.

Det skulle i så fall vara en historisk milstolpe både för Volkswagen och för den norska bilmarknaden, där sex av tio nysålda bilar redan nu är eldrivna.

Norge har länge legat i framkant när det gäller elbilsförsäljning, inte minst på grund av kraftiga subventioner. 2025 siktar Norge på att fasa ut försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer.

Läs också: Norska milstolpen nådd: 6 av 10 nya bilar är eldrivna

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-10-12 14:49

Härlig ambition VW!

#2
2020-10-12 16:18

Nya elbilar ja, men det mesta av de begagnade bilarna är fossilbilar.

#3
2020-10-12 16:33

Ingen talar dock om att 8% av Norges fordonsflotta är laddbara eller hybridfordon. Resterande 92% är fortfarande fossildrivet.
Nu är 8% riktigt bra, och inget man skall förkasta helt och hållet. Man ger även över 56% skattesubvention på elfordon kontra fossildrivna. Det blir ganska mycket pengar då du i Norge betalar en engångsavgift på ditt bilköp i skatt. Denna skattesubvention plus att du slipper betala parkeringsavgifter, trängselskatter, vägavgifter samt att du får köra i bussfiler gör att det faktiskt är billigare att plocka ut en Tesla Model X än en V90 D3 Momentum.

Kör du även tjänstebil, så är förmånsvärdet extremt reducerat.

Då har vi inte heller nämnt att det är momsfritt att köpa elbil i Norge.

#4
2020-10-12 16:32

Vadå ingen talar om det? Vad menas? Det är väl självklart att det tar ett par decennier att byta ut fordonsflottan och att nybilsförsäljning inte är samma sak som existerande bilpark?

#5
2020-10-12 16:49

Är det alla bilister som vill det? Har vi en demokrati?

#6
2020-10-12 16:50

Med drakoniska skatter kan man få folk att göra de mest förunderliga val. Englands mest sålda "bil" var länge Reliant, ett trehjuligt fordon som var rent förfärligt. I olika länder har fordonsflottan bestått av märkligheter. I Sverige hade vi två bilfabrikanter som givetvis gynnades på olika sätt varför dessa ganska stora bilar dominerade här. Att elbilar säljer bra i Norge, en oljerik nation, beror nästan enbart på att dessa bilar slipper de drakoniska skatterna. Sen kryddar regeringen med att man får köra i bussfiler och lite annat smått och gott. Hur tror ni bilflottan skulle se ut i Sverige om alla bilar med bensinmotorer på 600 + hästkrafter skulle vara momsbefriade, skattefria samt att bensinen för dessa kostade 7 kr litern?

#7
2020-10-12 19:26

Carl, jag tror att bilköpare köper elbilar för att de vill det. För att de ser fördelar med det.

#8
2020-10-12 20:44

Dom som inte vill ha elbilar får i längden betala mer.

#9
2020-10-13 09:54

Det blir rejält ökad utsläpp av tillverkningen av dessa batterier.
De är väl de som är fördelen med elbilar eller?

#10
2020-10-13 10:24

Raphael och Carl, ni missar en poäng... den som köper bilen ny är den som styr utvecklingen. I Sverige har vi väldigt stor del tjänstebilar... och så länge företag inte väljer elbilar före tex en XC60/V90 mm så lär inte "rätt" bilar komma ut på marknaden och förse oss med en förnyad fordonsflotta med mindre utsläpp. Ett enormt resursslöseri pågår i detta nu, när väldigt många av dessa "tjänstebilar" blir ståendes hos bilförsäljare för att ingen "Svenssons" vill köpa dem. Första ägaren har låga omkostnader, men som begagnat är dessa modeller inte så roliga längre.

#11
2020-10-13 11:55

Kul för dem som inte har möjlighet att ladda hemma...

#12
2020-10-13 15:06

Aldrig Mer Audi, utsläppen av elbilens ökade co2-utsläpp vid tillverkningen ligger ju på ca 6-8000 mil som break even idag kontra likvärdig förbränningsmotorbil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.