Bild
Nästa artikel
Norska milstolpen nådd: 6 av 10 nya bilar är eldrivna

Norska milstolpen nådd: 6 av 10 nya bilar är eldrivna

Nyheter

Historiskt besked – de tre mest populära modellerna är alla eldrivna.

Norge har i flera år haft en skyhög andel elbilar i nybilsförsäljningen, inte minst tack vare rejäla subventioner och skattelättnader.

Under september månad nåddes en ny milstolpe: 61,5 procent av nya bilar som registrerades på den norska marknaden var eldrivna. Det kan jämföras med Sverige där elbilsandelen i dag ligger på ungefär åtta procent, och globalt är elbilsandelen bara tre procent.

De imponerande siffrorna beror till stor del på Volkswagen ID 3 och Polestar 2 som nu börjat levereras till köparna. De tre mest populära nya bilarna i Norge sett till nyregistreringar under september månad var alla eldrivna: Volkswagen ID 3, Tesla Model 3 och Polestar 2.

– Det här är historiskt. Elbilspolitiken fungerar nu så bra att sex av tio väljer en elbil när de ska köpa ny bil. Vi närmar oss nu att elbilar är något för alla, säger Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilforening.

Läs också: Norge kan vara på väg att fasa ut elbilsrabatterna

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-02 09:43

Då ska vi se hur lång tid det tar häri Sverige. Min gissning är 2-3 år så är majoriteten av nyförsäljning el samt laddhybrid, och 5-7 år är majoriteten rena elbilar av personbilsflottans nyförsäljning.

#2
2020-10-02 10:50

Men bara 8 % av den totala fordonsflottan är elbilar, den siffran talar man betydligt tystare om.

#3
2020-10-02 11:13

Niklas, med tanke på att en genomsnittlig bil går mellan 15-18 år i trafik så är omställningstiden ganska lång
Men den accelererande utvecklingen gör att inspädningen av elbilar ganska stor och som sagt den ökar exponentiellt med hög hastighet, bra va?

#4
2020-10-02 11:22

ökar exponentiellt med hög hastighet

Vi har fortfarande bara en ren elbil på parkeringen utav 30-40.
Kompisen behöver större bil till familjen..lutar åt nån mindre buss...diesel !

#5
2020-10-02 13:50

Norge september, lite mer detaljerat.
Elbilar 61,5%
Plugin hybrider 20,1%
Hybrider 7,3%
Bensin 6,1%
Diesel 5,0%

#6
2020-10-02 15:00

"Men den accelererande utvecklingen gör att inspädningen av elbilar ganska stor och som sagt den ökar exponentiellt med hög hastighet, bra va?"

DÅ kanske vi ska vänta med att "sälja skinnet innan björnen är skjuten", fira segern som ännu inte är en verklighet, är...

#7
2020-10-02 16:30

I Norge är bilar sedan länge belagda med enorma skatter. När man började sälja elbilar så slapp dessa skatten. Samt fick dessutom andra förmåner. Om nu alla bilar slipper skatt i Norge, hur mycket pengar går statskassan miste om. Visserligen tjänar Norge multum på att sälja olja till andra länder så dubbelmoralen är hög där. Men nånstans går väl gränsen även för den norska regeringen. Vi må ha in mer skatt nå.

#8
2020-10-02 16:51

Niklas, du är minsann en solstråle

#9
2020-10-02 18:17

Arne #7
Det finns inga enorma skatter på bilar i Norge, det är samma momssats som i Sverige, men den är elbilar befriad från.
I övrigt finns en ”registreringsavgift” liknar vår malus, men betalas i samband med bilköpet och är betydligt saftigare, ungefär tiofaldigt vår malus. Den betalar varken elbilar eller laddhybrider som går mer än 5 mil på el.

#10
2020-10-02 19:35

Rent ekonomiskt har Norge varit europas Kuwait så att satsa på elbilar för att i någon mån mildra det dåliga `olje-samvetet´ är väl ganska logiskt.

#11
2020-10-02 21:32

Om Sverige ska komma upp i Norges siffror, måste det bli rejäla subventioner och skattelättnader även i Sverige.

#12
2020-10-02 21:36

Carl: Inte alls, går lika bra med rejält höjda avgifter/skatter på det fossila.

#13
2020-10-02 22:08

Henrik, där håller jag inte med.
Norge körde med kraftiga avgifter för starka motorer och därmed höga utsläpp även innan.
Det är först när avgifter för bomvägar, möjlighet att köra i kollektivfält, momsen och den effekt och utsläppsbaserad registreringsavgiften slopats som det blivit riktig fart på försäljningen.
Den avgiften utgör flera hundra tusen på en Svensk storsäljande bil.

#14
2020-10-02 22:54

Nja, jag tror ju att det är skillnaden i kost mellan fossilt och el som är det viktiga, sen om den skillnaden sker genom sänkta kostnader för elbilen eller höjda för det fossila tror jag spelar mindre roll....
Men respekterar din åsikt.

#15
2020-10-03 10:56

Höjda skatter/ avgifter är mycket impopulärt !

#16
2020-10-03 20:13

N-iklas: 12% av bilarna på Norges vägar är rena elbilar. Det är ingen som talar tyst om det utan tvärtom så nämns det ofta och med stolthet.

Och alla är väl medvetna om att målet är att få försäljningen av elbilar så snabbt som möjligt till 100% och att det sen tar 15 år tills att nästan alla fordon i flottan är ersatta.

#17
2020-10-04 23:23

I Norge tjänar man rätt bra med pengar till skillnad mot fattig Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.