Nästa artikel
Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera
Nyheter

Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera

Publicerad 12 oktober 2020
Elbilar kostar minst en miljon kronor att köpa, hävdade KD-ledaren.

Under söndagkvällens debatt mellan partiledarna i SVT:s Agenda gjorde Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch två uttalanden som fick många att reagera.

Båda två tolkades som att elbilar kostar från en miljon kronor och uppåt.

– Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen kan man inte ha ett bonus/malus-system som i praktiken bara riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, sa hon.

Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Det uttalandet fick bland andra miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) och Mattias Goldmann, tidigare på organisationen Gröna Bilister, att reagera.

– Omställningen från fossilt till förnybart går mycket snabbare om man inte har våldsamt överdrivna uppfattningar om hur mycket en elbil kostar, säger Mattias Goldmann till Aftonbladet, och fortsätter:

– Jag tycker det är värdefullt att förstå hur fel ledande politiker kan ha när det gäller omställningen från fossilt till eldrift. Det visar att vi har en lång resa kvar.

De billigaste elbilarna som säljs i Sverige är ”syskontrion” Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric och Skoda Citigo-e som kostar mellan 265 000 och 274 000 kronor. De är dock på väg att fasas ut.

Även Mazda, Renault och Volkswagen har elbilar för under 350 000 kronor och det finns också flera modeller att välja på som begagnade.

Många elbilar är fortfarande dyrare att köpa än motsvarande bil med förbränningsmotor, men skillnaden minskar för varje år och ägandekostnaden över tid är ofta lägre för elbilen trots det högre inköpspriset.

Foto Ebba Busch: Frankie Fouganthin/Creative Commons

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-12 10:35
Dissidenten

Fast Ebba är inte helt uppe i det blå med sitt uttalande då hon hänvisade till folk boendes på landsbygden. Ska du som boende där ha en elbil som enda bil så bör den klara 40 mil i verkligheten och gärna också ha möjlighet till dragkrok med vettig dragvikt (och utan att förbrukningen skenar). Då finns det inte så många alternativ just nu/idag till rimliga pengar jämfört med en motsvarande fossilbil.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-12 10:56
Raphael

Priserna som anges i artikeln är före avdragen elbilsrabatt om 60 000 kr.
Dissidenten: Det finns flera elbilar runt 350 000 - 400 000 kr (före elbilsrabatten om 60 000 kr) som klarar 30 - 40 mil idag. Dvs betydligt lägre priser än Ebbas påstående.
Bor man på landsbygden så har man i de flesta fall tillgång till eluttag utomhus där man laddar sin bil hemma på natten. Jag bor på landsbygden, inte ens jag pendlar 30 - 40 mil om dagen mellan hemmet och jobbet.
Det finns ett välutbyggt nät av snabbladdare, kanske inte riktigt i övre Norrland men i Södra- till Mellansverige så är tillgången på publika laddare tämligen god, de behövs framförallt vid längre körningar. För boende på landsbygden så klarar de flesta sitt vardagsbehov genom laddare hemma.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-12 11:07
Raphael

Det finns även elbilar ute på begagnatmarknaden, för de som inte har råd med en ny. Nu går ju teknikutvecklingen snabbt och begagnade elbilar har absolut kortare räckvidd än de nyaste modellerna, och de är inte så billiga heller eftersom efterfrågan är högre än tillgången så de har höga andrahandsvärden nu - men de finns iaf som ett billigare alternativ jämfört med att köpa en ny.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-12 11:35
Dissidenten

Raphael: hur många finns det med vettig dragvikt. Eller ens möjlighet till dragkrok?

#5 • Uppdaterat: 2020-10-12 11:42
L. Mäkinen

Jag lyssnade visserligen inte på allt hon sa, men jag uppfattade det som att "folk på landsbygden inte har råd med elbilar som kostar en miljon". Att de kostar minst en miljon uppfattade inte jag.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-12 11:42
Dissidenten

Bara för att förtydliga så kan en elbil var ett bra alternativ för de på landsbygden men främst då har behöver två bilar i familjen. Att ha endast en elbil som ska klara av det mesta kostar mycket pengar

#7 • Uppdaterat: 2020-10-12 11:48
EnannanRobban

Men EB’s uttalande ligger i linje med Bettans också, satt vanligt folk på landsbygden år betala för miljonärernas elbilar... i frågan om fordonsskatt och bonus/malus i en vinkling om att alla får höjd fordonsskatt med det nya förslaget...
Ibland undrar jag om politiker är okunniga eller om de pratar till en okunnig massa som bara skall svälja allt med hull och hår från ”sin” politiker?

#8 • Uppdaterat: 2020-10-12 12:04
V70Silver

Helt rätt Robban "vanligt folk" på landsbygden drabbas ju inte av bonus malus. Bonus malus gäller ju bara de första åren. Väldigt få människor på landsbygden med låg till normal lön köper en fabriksny bil.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-12 12:06
1

KD är ju lika lite verklighetsförankrade som SD i allt väsentligt, det är bara att blunda med öronen så de inte trillar av.

#a • Uppdaterat: 2020-10-12 12:30
Henrik-Andersson

Det som var mest förvånande var inte att hon sa "en miljon och uppåt". Det mest förvånande var att ingen av de andra sju partiledarna rättade henne. Hade ju räckt att en av dem sagt att det gick att köpa en ny elbil idag från 350000 före miljöbilsavdraget så hade frågan varit ur världen.

Det som borde kommit upp mer till ytan är elbristen på vissa platser vid vissa tillfällen. Man kan inte säga att man har ett överskott totalt när den elen inte går att frakta från Norrland till Skåne. De har inget bra svar hur man ska få balans i elnäten.

Överlag en bra debatt utan den sandlådenivå med påhopp och mobbning av oliktänkande som präglat de senaste årens debatter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.