Nästa artikel
Opels plan: Flera nya elbilsmodeller på ingång
Nyheter

Opels plan: Flera nya elbilsmodeller på ingång

Publicerad 7 september 2020
Opel Mokka-e får snart sällskap av flera andra eldrivna modeller.
Opelchefen bekräftar nu att flera nya elbilar ska lanseras inom kort.

Sedan Opel flyttade in i samma koncern som Peugeot och Citroën har märket lanserat flera laddbara modeller, bland annat laddhybridsuven Grandland X samt en helt eldriven version av småbilen Corsa. Även kompaktsuven Opel Mokka dyker först upp i eldrivet utförande.

Nu berättar Opelchefen Michael Lohscheller att satsningen på eldrift fortsätter. På en konferens i Berlin avslöjade han bland annat att transportbilarna Combo och Movano kommer i helt eldrivet utförande nästa år.

– Vi kommer därmed erbjuda en eldriven version av alla våra lätta transportbilar redan 2021, sa han.

Transportbilar har historiskt sett nästan uteslutande haft dieselmotor, och eftersom de inte alltid har den senaste motortekniken har de drabbats av hög straffskatt i bonus/malus-systemet som infördes 2018. En fordonsskatt på omkring 15 000 kronor om året är inte ovanligt för nya dieseldrivna transportbilar.

Därför satsar nu flera biltillverkare på att ta fram eldrivna transportbilar som visserligen kan vara dyrare att köpa, men som ofta blir billigare att äga.

När det gäller personbilarna bekräftar Opel att nästa generation Astra, i samma storleksklass som Volkswagen Golf, också kommer i helt eldrivet utförande. Dagens Opel Astra baseras på teknik från tidigare ägaren GM men den nya modellen bygger på samma plattform kallad EMP2 som flera Peugeot- och Citroënmodeller.

Opel har valt att lägga ned familjebussarna Meriva och Zafira på grund av bristande efterfrågan när allt fler köpare istället väljer en suv. Modellnamnet Zafira lever dock kvar och är numera en personbilsversion av transportbilen Vivaro. Även den kommer med eldrift ”inom kort”, enligt Opel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-07 11:12
Raphael

PSAs satsning på Opel motsäger N-iklas återkommande påståenden om att PSA vill lägga ner Opel. PSA har dragit ner på Opels modellprogram och fimpat olönsamma modeller, detta har på kort sikt inneburit en försäljningsminskning (men tänk även på corona-situationen som påverkar). Opel går med vinst och det viktiga är inte att sälja så många bilar som möjligt utan att tjäna så mycket pengar som möjligt. Opel är i trygga händer och PSA satsar på en omgörning. Det är även en ny Astra på gång.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-07 11:18
Masa

Ser fram emot en ny Astra, hoppas att den blir en rejäl/funktionell/praktisk liten familjebil och inte sönderdesignad för att se "premium" ut.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-07 15:59
N-iklas

Dumheter.
Inget av det där är någon satsning eftersom det inte kostar PSA ett öre, däremot kan man på så sätt öka försäljningen och göra vinster.
När man bekostar nya verktyg för att bygga Grandland så är det en satsning men det har man ännu inte velat göra med resultat att fabriken inte klarar den tillverkningsvolym som var planerat så en del av tillverkningen måste fortsätta i den franska fabriken varifrån den skulle flyttas.

Är man så snål att man inte ens köper nödvändig utrustning för att möjliggöra tillverkningen, då är det ingalunda någon storstilad "satsning".
För övrigt tvingas nu Opel sälja huvudkontoret och hela fabriken till ett fastighetsbolag och sedan hyra lokalerna för att kunna skicka pengarna till Paris så PSA blir nöjda.
Vinsterna kommer inte från bilförsäljning utan från utförsäljning av markområden, maskiner, lösöre och delar av fabrikerna över hela Europa.
Dessutom flyttas verktyg och maskiner från Opel till Peugeot som sedan kommer att använda dessa verktyg för att tillverka komponenter och skicka tillbaka dem till Opel.
Maskinerna utgör ett ekonomiskt värde och det flyttas från Opel.
En form av betalning "i natura".
Sånt som brukar anses som "fiffel" med siffrorna.

Någon VW Golf, Volvo 240 eller Dacia kan det inte bli av Astra nu när man tillhör jätte koncernen Stellantis eftersom man måste utmärka sig extremt med design för att överleva, när allt utom design är identiskt lika mellan alla bilar, antalet olika modeller och märken som bygger på samma teknik och bottenplatta ser ut att överträffa VW, så lita på att designen kommer att bli extremt påkostad ute och inne.
Allt annat är liktydigt med utplåning i intern konkurrens och självmord.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-07 20:48
Carl Trefalt

Opel säljer inte så bra i Sverige.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-08 08:09
Raphael

Att ta fram en ny Mokka har inte varit gratis, trots N-icklas påståenden om att den inte har haft några utvecklingskostnader eller kostnader för att sätta i produktion. Det är absolut en satsning från PSA. När det gäller försäljning av fastigheter för att hyra dem som kontor, det gör redan PSA i Frankrike. Jag ser inget anmärkningsvärt med det. PSA sålde sin fastighet i Paris redan 2012 och har nu ett leasingavtal. Detta gjorde alltså PSA för Peugeot och Citroën för många år sedan, och nu har de gjort samma sak med Opel.

Däremot har N-icklas rätt i att Mokka inte har kostat PSA ett öre, för PSA betalar i Euro och inte i svenska ören.

N-icklas hävdar att PSA vill lägga ner Opel i Sverige och som evidens lägger han fram att Opel har förlorat flera återförsäljare. Den danska agenturen har samma avtal med Opel-återförsäljarna som för Peugeot-säljarna. Jag förstår inte varför det som fungerar för Peugeot inte skulle fungera för Opel. Så nej, KW Bruun har inga planer på att lägga ner Opel i Sverige.

Opel har sjunkit i Sverige långt innan PSA tog över. Opel har helt enkelt ett inte tillräckligt attraktivt modellprogram för en svensk publik.

PSA har nu lagt ner flera olönsamma modeller och satsar starkt på ett nytt modellutbud för Opel med fräschare design och elektrifierad teknik.

Jag tror många uppfattar nya Mokka som snygg och det är en modell som kan vinna nya vänner till märket och även bli en framgång i Sverige.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-08 14:54
N-iklas

Tja snacka går ju men det är som alltid endast resultat och handling som räknas.
Om man säger en sak och gör en annan...
När de storslagna framgångarna i försäljning börjar rulla in så kan vi ju ta upp frågan igen, men till dess står den krassa verkligheten i kontrast mot de stora ordens åthävor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.