Nästa artikel
Fler detaljer om elbilen Lucid: ”Lägger inte till dum räckvidd”
Nyheter

Fler detaljer om elbilen Lucid: ”Lägger inte till dum räckvidd”

Publicerad 27 augusti 2020 (uppdaterad 27 augusti 2020)
Märkeschefen sågar konkurrenter som han tycker lägger till ”dum räckvidd” genom att stoppa i större batterier.

Det fortsätter dyka upp faktauppgifter om elbilen Lucid Air, som ska börja levereras nästa år. Företaget leds av en tidigare Teslachef som varit med och utvecklat Model S.

Tidigare i augusti kom uppgiften att Lucid Air får en räckvidd på över 80 mil enligt den amerikanska körcykeln EPA, och den slår därmed räckviddssiffran i Tesla Model S med råge.

Räckvidden är drygt 30 procent längre än i Tesla Model S vilket fick många att spekulera i att batteriet då också måste vara 30 procent större. Men nu bekräftar Lucid att batteripaketet är på 113 kWh – alltså bara 13 procent större än i Model S, så förbrukningen i Lucid Air är betydligt lägre.

Enligt Lucid är batteripaketet dessutom designat för att maximera innerutrymmena.

– Det är ganska enkelt att uppnå längre räckvidd genom att lägga till större batterier. Men att lägga till ”dum räckvidd” på det sättet ökar vikten och kostnaden, och ger mindre utrymmen. Lucid Air har lång räckvidd samtidigt som batteristorleken minskats, vilket är ett genombrott inom bileffektivitet, säger Lucidchefen Peter Rawlinson.

Lucid har haft ekonomiska problem under uppstartsfasen men hävdar nu att framtiden ser ljusare ut. Den första elbilsmodellen ska börja levereras under nästa år, men priserna är ännu inte fastställda.

Läs också: Lucid Air ska bli världens snabbast laddande elbil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-27 12:01
Styggavargen

Ah, någon fattat att man måste få modellen effektiv och därmed få längre räckvidd. Jag tror att det är dags för elbilstillverkare att slopa SUV stuket nu, släpp loss kreativiteten och gör snygga och energisnåla bilar. Jobba mer på att få dem aerodynamiska för det är där du kan spara in energi såvida du inte skall köra runt i en stad hela tiden. TM3 var banbrytande tycker jag, tyvärr gjordes en del missar, tex bagageluckan, taket som slutar lite väl mycket bak på bilen och kanske att den var lite väl låg. Men det är dags att lägga mer tid i vindtunnlar och börja jobba i första hand på att sänka energiförbrukningen i högre farter... design måste tyvärr då prioriteras lägre.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-27 17:47
Carl Trefalt

Får se om Lucid Air kan leva upp till förväntningarna.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-27 19:25
Raywave

Flipp eller flopp hänger mycket på priset.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-30 18:58
Roy J

Det är lite svårt att bedöma på bilden, men eventuellt har de fixat till benutrymme där bak på samma sätt som i Porsche och Polstar – inget batteri under fötterna.
Vi får väl se hur och om de får ihop det hela.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.