Nästa artikel
Nu ska Konsumentverket granska otydlig snabbladdning
Först på Vi Bilägare

Nu ska Konsumentverket granska otydlig snabbladdning

Publicerad 21 augusti 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
I vissa fall har elbilisterna fått veta först i efterhand vad laddningen kostar.

Att snabbladda elbilen längs vägen är inte alltid så enkelt som det borde vara. Ofta behövs en mängd olika laddtaggar eller abonnemang för att kunna starta laddningen – ett vanligt kontokort duger sällan.

Det finns flera initiativ som ska försöka göra det enklare att snabbladda elbilar. Ett av dem kommer från svenska organisationen Elbil Sverige och presenterades tidigare i augusti.

Läs också: Nytt laddnätverk för elbilister startar i Sverige

För att reda ut hur avtalsvillkor och prissättning av elbilsladdning fungerar inleder nu Konsumentverket en granskning, kan Vi Bilägare avslöja. Anledningen är att myndigheten fått flera anmälningar som rör bristande prisinformation.

– Det som konsumenter har anmält är att det är otydligt om vad för laddning som erbjuds och vilket pris det då rör sig om. I vissa fall har prisinformation helt saknats och i andra fall har konsumenten fått prisinformationen först efter att laddningen slutförts, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till Vi Bilägare.

Företagen som ska granskas är Ionity, Bee, Eon, Fortum, Tesla och Vattenfall. De ska senast i början av september skicka in underlag om bland annat villkor och prisinformation.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-08-21 17:26
EnannanRobban

Vad bygger du din teori på Carl?

#9 • Uppdaterat: 2020-08-21 17:49
Carl Trefalt

Batteriernas livslängd!

#a • Uppdaterat: 2020-08-21 19:46
CEAT

Arne Arne Arne... Åldern tycks ha fått din utveckling att stanna. Utan att jag hoppar på dig för mycket så är elbilen det bästa som hänt sedan kvinnan besteg denna jord. Snacka om att det alltid är antingen eller, i det här fallet går utvecklingen förbannat fort inom batteribranchen. Tesla var snabba på tråden och det är egentligen nu, 2020 som elbilarna börjar ta marknad och få en ”start” i branschen. Bensin och diesel har forskats på och mixtrats med i över 100 år. Ge batterierna 100 år så ska du se att alla som lever 2100 kommer tänka tillbaka och säga ”hur fan kunde dem köra med bensin och diesel på den tiden?” Precis som dagens rökning, vissa börjar redan nu fatta galoppen att rökning är totalt värdelöst som både producerar skit, levererar skit och sedan skräpar ner. Batterierna kommer både bli lättare och effektivare. Bensin och diesel? Tyvärr, kommer stampa i samma mark. Jag är glad att folk utvecklar och kommer på bättre lösningar än att stå kvar och stampa i samma marker. Älskar att sitta i en kö eller för den delen köra efter en elbil, så rent och så tyst! Välkommet!

Livslängd, vad batterier innehåller m.m är så orimligt att ens diskutera. Ingen av oss här vet för inte står du och producerar batterier Carl, vargen eller Arne själv? Det ända vi kan konstatera är att det finns elbilar för 200.000 och elbilar för 1.3 miljoner precis som för bilar med andra drivmedel. Å tusan vad skönt det blir på vägarna när alla bilar som släpper ut svart rök och sportbilar som låter försvinner från vägnätet, dem hör hemma på sportbanan!