Nästa artikel
Bilfrågan: AdBlue effektiv?
Bilfrågan

Bilfrågan: AdBlue effektiv?

Publicerad 21 augusti 2020
"Hur effektivt renar den avgaserna? Är dieselbilen lika ren som bensinbilen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
AdBlue har ju inneburit en del problem och gör att man får en högre kostnad per mil. Så hur effektivt renar den avgaserna. Är dieselbilen lika ren som bensinbilen?
Jonas 

Svar
AdBlue innebär att man genom insprutning av urea, som av temperaturen i avgaserna, bildar ammoniak och koldioxid. När avgaserna når den särskilda SCR-katalysatorn omvandlas de i stället till kväve och vattenånga. Tekniken är effektiv och uppges sänka halterna av kväveoxid med 80-90 procent. Men Vi Bilägares senaste tester av bensin alternativt dieselbilar, visar ändå att bensinbilen i det avseendet har lägre utsläpp. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-21 07:48
Thommys

Utav ammoniak (NH3) och koldioxid (CO2). "... omvandlas de i stället till kväve och vattenånga."

Vart tar kolet (C) vägen i koldioxiden?

#2 • Uppdaterat: 2020-08-21 08:02
Elbilisten

Ingen eld utan rök.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-21 08:38
johnkommentar

"lika ren..." Det finns inga rena eller miljövänliga bilar, bara mer eller mindre dåliga.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-21 08:57
Maisch

Här kan ni läsa mer om den katalytiska processen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Selective_catalytic_reduction

Det är en oerhört effektiv process så länge värme finns att tillgå och systemet är bra designat. Över 99% maxreduktion går att nå, även om det blir sämre i körcykler med kallare drift, eller om man har lite enklare SCR system. I Eu7 (och motsvarande EPA krav) kommer vi få se extremt låga nivåer av kväveoxider, det är redan demonstrerat, gäller bara att få ihop en bra lagstiftning och rimlig kostnad på systemen.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-21 09:22
Styggavargen

Ja, ibland tar man sig för pannan.. att skapa tex ammoniak, så använder man en process som heter Haber–Bosch-processen, det går ut på att skapa under värme och högt tryck. Tror ni denna process är utsläppsfri? Nädå.. så klart koldioxid är utsläpp ifrån detta.
https://fof.se/tidning/2008/8/artikel/godsel-blir-klimatvanligare
Ungefär som när man skapar gödning och gödsel..utsläpp. Så har vi saker som skall finnas i bilarna för att rena utsläppen, som i sin tur kräver att vi tillverkar något som i sin processkedja ökar utsläppen.. hurra! Jag undrar ens om biltillverkare titta över hela kedjan ifrån A-Ö för att räkna på totala utsläppen, om de minskar eller ökar. Samma fenomen uppstår när vi nu skall bygga elbilar... går det ihop ur ett miljöperspektiv? All denna energi som skall laddas i batterier, och bilen skall tillverkas. Tänk om utsläppen ökade...alla åker runt i en ELSUV och tror att vi fixade utsläppen!? hurra!

#6 • Uppdaterat: 2020-08-21 09:54
Peter E

Nånting som verkligen ökar utsläppen är styggavargens eviga malande om SUV.ar.
Tänk om han/hon istället gör nånting vettigt istället för att slösa en massa elenergi på att skriva samma saker om o om igen i evighet.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-21 14:59
PREVIA

Enligt Scania måste man tillföra ca: 6 % urea om rening skall bli effektiv, det blir många påfyllningar även för vardagsbilister. Synd bara att reningen inte fungerar vid minus 11 grader och kallare temperaturer , och vid korta körsträckor vilket är huvuddelen av bilkörning för de flesta av oss.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-21 16:46
Carl Trefalt

Hur ska de göra som bor i kallare klimat än minus 11 grader?

#9 • Uppdaterat: 2020-08-21 20:40
Elbilisten

#8: Köra elbil såklart. Som alla andra.

#a • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Carl Trefalt och Previa
Om ni läst på lite så ser ni snart att AdBlue tanken och ledningen från tank till katalysatorn är uppvärmda för att det skall fungera även i kallare klimat. Kravet är enligt att det skall vara upptinat och fungera efter 20 minuter vid -15.
Står att läsa här

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-adblue-i-kyla

Nu är detta så klart en framtida källa för inkomster för verkstäderna då det självklart kan krångla.
Jag ägde för några år sedan en BMW där ledningen mellan tank och katalysator slutade fungera. Resultatet blev turligt nog en ny ledning på garantin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.