Nästa artikel
Nu är ”framtidens elbil” till salu – föregångaren till Tesla?
Nyheter

Nu är ”framtidens elbil” till salu – föregångaren till Tesla?

Publicerad 10 juli 2020
En udda pionjärelbil med kultstatus från 1990-talet är nu ute till försäljning.

Utvecklingen av elbilarna har gått med rasande takt de senaste åren. Batterierna har fått betydligt bättre prestanda och nästan alla stora biltillverkare har kört igång storsatsningar på elbilar.

Men idén med elbilar är definitivt inte ny. Flera gånger under 1900-talet har det diskuterats om elbilar kan vara framtiden, och många uppstickare på elbilsmarknaden har både kommit och försvunnit.

Nu finns en udda elbil från 1990-talet till salu på Blocket. Det handlar om en Kewet El-Jet 4 från 1995, som fått nya batterier och har en räckvidd på mellan fyra och fem mil enligt ägaren och som toppar 70–80 km/tim.

Den lilla elbilen kan laddas fullt på 7–8 timmar och har en elmotor på 10 kW (13,6 hästkrafter). Baktill finns en nytillverkad dekal i typisk 90-talsstil som förkunnar att detta är ”framtidens elbil”. 

– Om Kewet hade haft en bakrutedekal från fabrik, då hade de kallat den för ”framtidens elbil”. Så här 25 år senare tillför den en hygglig dos humoristisk kitch-touch, säger säljaren Fredrik Grufman.

Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Komponenter från Fiat

Kewet grundades i Danmark 1988 men det var först 1991 som den nya elbilen var klar för försäljning. 1995 flyttades produktionen till Tyskland men sagan tog slut med konkurs 1998. Då överfördes rättigheterna till ett norskt företag som säljer reservdelar och reparerar bilarna.

Motorn, motorstyrningen och blysyrabatterierna hämtades i princip från en gammal gaffeltruck, enligt säljaren, medan hjulupphängning, bromsar och styrning är från Fiat 127. Den nuvarande ägaren har spenderat vintern och våren med att montera nya batterier, och styrdator och instrumentbräda kunde kopieras från en ”donator-Kewet”. 

– Man ska vara lite elbilsfreak om man gillar sådana här knasiga bilar för kvalitetskänslan är väl inte hundraprocentig. Själv kör jag Tesla sedan länge, men ville man åka elbil för 25 år sedan var det Kewet som gällde. Gör man korta körningar inom kommunen är det faktiskt en riktigt praktisk bil. Den hänger med bra i tempot, den rostar inte och alla man passerar drar på mungiporna – vad kan bli bättre?, säger Fredrik Grufman.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-10 15:15
Henrik-Andersson

Den där kommer jag ihåg under namnet "Propp Orvar" som reportrarna på Teknikens värld döpte den till.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-10 16:10
PREVIA

Men redan för 23 år sedan fanns betydligt bättre och modernare elbilar än Kewet ser man här även om den var ute några år före Toyotan.
http://www.evnut.com/rav_owner_100k.htm

#3 • Uppdaterat: 2020-07-10 16:59
Pi

Det fanns en Kewet här i kvarteret till för ca: 1 år sedan men nu ser man den inte. Inget som ger köp-sug direkt.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-10 18:17
Carl Trefalt

Krocksäkerheten?

#5 • Uppdaterat: 2020-07-10 21:44
Tomas Björnerbäck

#5, jovars, http://www.kewet.de/historie/crashtest/index.htm
Jag hade en El-Jet 3 i ett par år. Tog nog 18 månader på Blocket att bli av med den. Killen skulle byta ut motor och allt mot något modernare. Jag hoppas det blev av! Hade varit coolt att se den i så fall!

#6 • Uppdaterat: 2020-07-10 21:53
John2008

Med Kewets räckvidd på mellan fyra och fem mil på el, motsvarar det ju en laddhybrid för flera hundratusen kronor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.