Nästa artikel
Bentley pensionerar klassiska V8-motorn
Nyheter

Bentley pensionerar klassiska V8-motorn

Publicerad 3 juni 2020
Efter 60 års produktion ska den 6,75 liter stora V8-motorn somna in.

Tidigare i år kom beskedet att Bentley ska lägga ned den lyxigaste och dyraste sedanmodellen Mulsanne. Med den försvinner även märkets klassiska V8-motor på 6,75 liter.

Nu är motorn officiellt pensionerad efter mer än 60 års produktion. De mest grundläggande specifikationerna för motorn har varit desamma sedan första versionen lanserades 1959.

Det allra sista exemplaret skruvades ihop för hand i fabriken i Crewe tidigare i veckan. Motorn hamnar i en specialversion av Mulsanne kallad 6.75 Edition by Mulliner där den ger 530 hästkrafter och 1 100 Nm.

– Vår 6,75-liters V8-motor har funnits i Bentleys flaggskeppsmodeller i mer än sex decennier så den har förtjänat sin pension. Att motorn klarat sig så länge är en hyllning till de genialiska ingenjörer som fortsatt göra den starkare, mer förfinad och pålitlig, säger Peter Bosch som sitter i Bentleys styrelse med ansvar för tillverkning.

Motorn har alltid byggts för hand och tar 15 timmar att sätta ihop. Med nya och hårdare utsläppsregler i antågande kan Bentley inte längre ha två olika motorfamiljer och därför skrotas den gamla V8:an.

Utvecklingen av V8-motorn började hos Rolls-Royce 1952, men när märket hamnade i BMW:s ägo gick Rolls-Royce över till BMW-motorer. 

Bentley fortsatte dock utveckla motorn i flera år och ända sedan 1968 har motorn haft det klassiska namnet Six and Three-Quarter Litre, med hänvisning till motorns cylindervolym på 6,75 liter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-04 07:36
L. Mäkinen

De kan nog vara säkra på att utvecklingen har betalat sig.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-04 07:48
K_Klabbe

Å andra sidan säljer de ju inte så många bilar, särskilt inte före volkswagens intåg. Även om motorn är en dinosaurie så hade det ju varit lite roligt om små serier fick undantas från utsläppsregler, eller iaf fick lite mildare krav.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-04 10:34
saabnisse

Milky, sällsynt att den här motorn går sönder, den har ingen kamrem.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-04 17:31
Carl Trefalt

Det blir väl med Turbo, istället.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-04 09:25
milkylainen

Ser förvisso ut som ett totalt mörker. Hujedamej.
Lättare att droppa motorn och köpa en ny när man ska byta kamrem eller nått på den.
Inte konstigt att den går ur tiden, även om den är charmig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.