Nästa artikel
”Trollerilåda” för bilisten – kolla in head up-displayen från 70-talet
Backspegeln

”Trollerilåda” för bilisten – kolla in head up-displayen från 70-talet

Publicerad 17 september 2023
Vi Bilägares reportage visade sig vara kusligt exakt så här 46 år senare.

Vi Bilägares flyhänte och mångkunnige reporter Björn Svallner var 1974 på besök hos instrumenttillverkaren Smiths i England. Smiths var ofta företaget bakom klassiska engelska rundinstrument med distinkta vita siffror på svart botten, exempelvis i Jaguar och Triumph.

Svallners fabriksbesök visade emellertid någonting helt annat. Det gav en svindlande inblick i framtidens förarmiljöer. Kom ihåg att detta var i en tid då Volvos enerverande, blinkande varningslampa för ej fastspänt bilbälte och den så kallade glödtrådsvakten ansågs som nyhetsrevolutioner i folkhemmet. Så här skrev Svallner:

”Framtidens instrumentbräda är en trollerilåda som gör livet lättare för bilisten. Grundstenen i Smiths panel är en så kallad ’head up display’, en hastighetsmätare som bokstavligt talat är osynlig. Den ligger inbäddad i panelen och det enda man ser av den är en öppning ovanpå panelen, ungefär som ett defrostermunstycke, samt en konventionell vägmätare.”

”När man så sätter sig bakom ratten och startar speglas hastighetsangivelserna upp i vindrutan, precis nedanför den punkt där man normalt håller blicken. Vid 100 km/tim kör man 45 meter under det ögonblick man kastar en blick på en vanlig vägmätare. Här avläser man direkt.”

Svallner var övertygad om nyhetens nytta: ”Det känns verkligen trassligt att åter köra en bil med konventionell instrumentering.” Hastighetsmätaren i provbilen var dessutom helt elektronisk, utan utrymmeskrävande vajer. ”En sådan lösning kan inte bara visa farten, man kan också koppla vindrutetorkarnas fart till hastigheten, eller låta justera bilradions volym automatiskt efter fart.”

Minst tio år före sin tid

Lysdioder var en nyhet på tapeten och Smiths visade för Svallner en hastighetsmätare som närmast ograverad återfanns i Alfa Romeo 90, en modell som gjorde debut först tio år senare.

”Nästa steg blir en instrumentpanel som ser ut som en tom tv-skärm. Vill man få reda på bränslemängd trycker man in en ’bränsletangent’ och på tv-skärmen kommer då en indikering av hur mycket bränsle det finns kvar. Så länge ingenting är onormalt finns ingenting på skärmen som distraherar föraren.”

”En annan nyhet blir de så kallade flytande kristallerna. Med dem kan man på en skärm trolla fram exempelvis bilden av en hastighetsmätare, en temperaturmätare eller vad man nu vill. Fördelen är att instrumentet blir mycket tunt och kan placeras var konstruktören vill. Det blir därmed billigare för tillverkaren och alltså den främsta anledningen till att vi får se dessa lösningar redan om några år”, förutspådde Svallner. 

Riktigt så snabbt gick det nu inte men förutsägelserna i artikeln har med kuslig exakthet visat sig stämma – 46 år senare!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.