Bild
Nästa artikel
Vad hände med elbilarna som försvann?

Vad hände med elbilarna som försvann?

Backspegeln

I vår genomgång för tio år sedan fanns flera intressanta nyheter – men bara några av dem blev verklighet.

I Vi Bilägare nummer 7/2010 gjordes en elbilsspecial. Den inleddes med en sågning av den norska elbilen Think, signerad nuvarande redaktionschefen Tommy Wahlström.

”Bara en dyr leksak. Världen behöver bättre elbilar”, löd omdömet om den mopedbilslika skapelsen som betingade ett pris motsvarande 337 000 kronor och nådde 16 mil på en laddning. 

På kommande uppslag fanns nio alternativ som väntade på lansering – kommer du ihåg dem?

Vad hände med elbilarna som försvann?

Audi A1 E-tron var en laddhybrid som ”kanske” skulle lanseras 2012. Bilen hade en elmotor på 102 hk samt en svansmonterad wankelmotor på 254 kubik som skulle driva en generator. Räckvidd 250 km. Serieproduktion blev det inte, men modellen ledde fram till dagens större E-tronmodeller.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Mitsubishi i-Miev lanserades även under namnen Citroën C-Zero och Peugeot iOn. En ren elbil med aktionsradie på tio mil som kostade drygt 300 000 kronor. Fortfarande kan man se en och annan som pizzabud.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Nissan Leaf var i första generationen en av pionjärerna och kan alltjämt siktas dagligen. Debuterade redan 2010 och hade inledningsvis en aktionsradie på cirka 16 mil.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Opel Ampera blev en av Vi Bilägares fem långtestbilar 2012 och ansågs som den bästa i kvintetten. En laddhybrid som klarade cirka sex mil på el innan en 86 hk stark bensinmotor startade för att förse en generator med kraft som i sin tur gav elmotorn ny ström. Runt 400 000 kronor, tippade vi 2010. Det stämde bra, långtestbilen gick lös på 416 000 kronor 2012.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Peugeot 3008 plug-in dieselhybrid var ett tidigt försök till den drivkombination som kommer på bred front 2020, fast med bensinmotor. Tillverkaren har en sådan laddhybrid på programmet nu, av senare generation än bilen i artikeln.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Renault Fluence är en anonym sedanmodell som aldrig sålts i Sverige men som finns med antingen bensindrift eller ren eldrift. Bilen byggs sedan 2009 i Turkiet.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Tesla Roadster hade just lanserats när artikeln skrevs, en elbil baserad på Lotus Elise och med hisnande prestanda: Räckvidd cirka 40 mil, elmotor på 248 hk, pris drygt en miljon, cirka 2 400 exemplar byggda. Resten är historia…

Vad hände med elbilarna som försvann?

Toyota Prius Plug-In är en av de kommersiellt sett mest framgångsrika av de nio i ViB-presentationen. Två generationer hann Toyota med innan importen hit nyligen upphörde.

Vad hände med elbilarna som försvann?

Volvo C30 BEV Concept blev omsider C30 Electric, en ren elbil med två batterier och räckvidd på 16 mil. Bilen byggdes för bilpooler som Sunfleet och det hann bli cirka 250 exemplar innan försöket lades ned.

Taggar: Backspegeln

Kommentarer

#1
2020-04-08 23:41

Frågan är hur man kommer att se på dagens elektrifierade bilar om tio år...

#2
2020-04-09 22:06

Trillingarna (Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero och Peugeot iOn) verkar kanske inte vara så hi-tech. Men faktum är att de var de första på marknaden som kunde snabbladdas med likström. Tidigare var det två hål i väggen eller motorvärmestolpen som användes. Modellen var alltså ett viktigt steg i elbilens utveckling.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.