Nästa artikel
Bilfrågan: Längre räckvidd önskas!
Bilfrågan

Bilfrågan: Längre räckvidd önskas!

Publicerad 24 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Laddhybridens princip och funktion tilltalar mig. Varför satsas det inte mer på detta alternativ?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Laddhybridens princip och funktion tilltalar mig. Det är en biltyp som skulle passa mig och troligen många andra i en snar framtid – om jag skulle kunna köra längre än bara 50 km på enbart el. Varför satsas det inte mer på detta alternativ så att det skulle vara möjligt att köra exempelvis 100–120 km på batteri och vid längre resor att bilen kunde ladda själv?
Roger Andersson

Svar:
Förmodligen brottas biltillverkare i detta avseende mot vikt och pris. Större batteri innebär mer vikt och dyrare bil. Till slut hamnar man nog i en prisklass där en ren elbil är möjlig. Laddhybriden lindrar troligen räckviddsångest och är därför ett alternativ många skulle föredra. Men det är främst en lösning för de som kör många kortare sträckor. Det finns en bil, Mercedes GLE laddhybrid, med en uppgiven räckvidd av 99 km på batteri, ovanligt nog med dieselmotor. Den har dragvikt på 3,5 ton. Men priset är som på en lyxig elbil. Frågan är om och när vi kommer att få se mellanklassens laddhybrider med 100 km räckvidd och mer överkomligt pris? Det glunkas om att de kan finnas i pipeline – okänt när.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att laddhybrider borde ha längre räckvidd? 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-03-24 12:13
Riccie

Då jag inte är någon stadsbo och hästägare är en laddhybrid med lite längre räckvidd perfekt. Har runt 80km enkel väg till jobbet och behöver kunna dra 2500kg, finns tyvärr inte många miljövänligt alternativ idag. Kommande GLE350de kan vara en. Till dess tvingar bonus malus oss att köra gammal och smutsig bil.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-24 14:03
bejje

Jag tror inte alls på att ta bort subventioner och bara ha straff för det man vill ha bort. Det skapar problem för de som har råd att köpa bil, men inte de dyraste bilarna. Elbilar är som bekant rätt dyra och tar man bort subventionen så blir den 60 000 kr dyrare.

Det kanske är just det som är skillnaden mellan om vissa köper elbil eller en ny fossilbil.
Blir svårt att bara straffa bort fossilbilarna, vad ska då de som bara har råd med fossilbilar göra? Inte skaffa bil alls? Eller tvingas gå över till begagnat?

#a • Uppdaterat: 2020-03-24 18:40
Carl Trefalt

Men elbil på vätgas fungerar!