Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Längre räckvidd önskas!

Bilfrågan: Längre räckvidd önskas!

Bilfrågan

"Laddhybridens princip och funktion tilltalar mig. Varför satsas det inte mer på detta alternativ?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Laddhybridens princip och funktion tilltalar mig. Det är en biltyp som skulle passa mig och troligen många andra i en snar framtid – om jag skulle kunna köra längre än bara 50 km på enbart el. Varför satsas det inte mer på detta alternativ så att det skulle vara möjligt att köra exempelvis 100–120 km på batteri och vid längre resor att bilen kunde ladda själv?
Roger Andersson

Svar:
Förmodligen brottas biltillverkare i detta avseende mot vikt och pris. Större batteri innebär mer vikt och dyrare bil. Till slut hamnar man nog i en prisklass där en ren elbil är möjlig. Laddhybriden lindrar troligen räckviddsångest och är därför ett alternativ många skulle föredra. Men det är främst en lösning för de som kör många kortare sträckor. Det finns en bil, Mercedes GLE laddhybrid, med en uppgiven räckvidd av 99 km på batteri, ovanligt nog med dieselmotor. Den har dragvikt på 3,5 ton. Men priset är som på en lyxig elbil. Frågan är om och när vi kommer att få se mellanklassens laddhybrider med 100 km räckvidd och mer överkomligt pris? Det glunkas om att de kan finnas i pipeline – okänt när.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att laddhybrider borde ha längre räckvidd? 
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-03-24 08:32

Här tror jag det ligger mycket i det Rönnblom skriver, att det till stor del handlar om att då kan det lika gärna satsas på ren elbil istället. Jag tror få laddhybrider kommer komma som klarar mycket mer än 6 mil i verklig vardaglig trafik. Tror att omställningen till rena elbilar för fler däremot kommer snabbare än många tror när väl proppen lossnar.

#2
2020-03-24 08:34

Varför laddhybrid med lång räckvidd? Tunga, dyra batterier i stor mängd OCH förbränningsmotor ombord. Nej, klart att det finns en logisk anledning till att batterimängden täcker daglig pendling för typ 90% av kunderna och långfärden med förbränning. Minns också att 50 km är 10% av en 50-milaresa. Klart mer än inget på el.

#3
2020-03-24 08:50

För att det går att dra tungt släp med en laddhybrid utan att behöva ladda var 20e mil, speciellt vintertid. Har du hästtransport finns det också en gräns på maximalt 8h i släpet och då kommer du knapp ät 40mil med en ren elbil inklusive laddtid.

#4
2020-03-24 09:45

Tyvärr verkar myndigheterna redan fundera på att slopa bidraget till laddhybrider och enbart tilldela detta till rena elbilar. Själv tycker jag att laddhybrider skulle få hela dagens belopp medan rena elbilar skulle få dubbelt så mycket. Men först får vi uthärda coronaviruset.

Laddhybrider är den bästa lösningen för oss som drar husvagn. Utan vagn kan vi köra det mesta på el och med vagn kan vi köra en lika lång dagsetapp som vanligt men med lägre förbrukning.

#5
2020-03-24 10:07

All subventionering vid köpet av våra bilar borde försvinna. Är inte så säker på att det skulle innebära höjda priser för oss kunder eftersom subventioner på ena sidan har en viss förmåga att ätas upp på den andra sidan av högre priser. Men för tillverkarna är ju statlig subventionering önskedrömmen.

#6
2020-03-24 10:27

Här håller jag får en gångs skull med Pi, ta bort alla subventioner. Istället för att subventionera det staten vill ha ut mer av är det bättre straffa bort det de vill ha mindre av.

#7
2020-03-24 11:39

Exakt Pi.
Jag tror också det.
Typ samma faktum som restaurang skatten.
Rakt ner i resaurangägarnas fickor.

Jag tror på en vettigt utformad laddhybrid med en liten lätt och snål bensin trea typ vag 1,0tsi och den bästa hybridtekninken.
Kombi och låg total vikt, grundsnål motor och effektiv hybridteknik.
En användbar bil helt enkelt med lågt pris och låga kostnader.
Har aldrig fattat hysterin men minst 199 hk för att frakta ungarna.

För egen del räcker 5 mil el för den dagliga körningen till jobb och handling etc.
Och skall jag ha en laddhybrid får den gärna gå på under 0,45 på landsväg.

#8
2020-03-24 12:13

Då jag inte är någon stadsbo och hästägare är en laddhybrid med lite längre räckvidd perfekt. Har runt 80km enkel väg till jobbet och behöver kunna dra 2500kg, finns tyvärr inte många miljövänligt alternativ idag. Kommande GLE350de kan vara en. Till dess tvingar bonus malus oss att köra gammal och smutsig bil.

#9
2020-03-24 14:03

Jag tror inte alls på att ta bort subventioner och bara ha straff för det man vill ha bort. Det skapar problem för de som har råd att köpa bil, men inte de dyraste bilarna. Elbilar är som bekant rätt dyra och tar man bort subventionen så blir den 60 000 kr dyrare.

Det kanske är just det som är skillnaden mellan om vissa köper elbil eller en ny fossilbil.
Blir svårt att bara straffa bort fossilbilarna, vad ska då de som bara har råd med fossilbilar göra? Inte skaffa bil alls? Eller tvingas gå över till begagnat?

#10
2020-03-24 18:40

Men elbil på vätgas fungerar!

#11
2020-03-24 20:08

Carl: Sjutusans dyrt bara eftersom en hypotetisk billig vätgasbil får samma problem som en seriehybrid när batteriet är slut, generatorns/bränslecellens maxprestanda bestämmer bilens prestanda. Inte jättekul på långresa. Hyundai Nexo har lite av det problemet trots dyr drivlina (tappar 30% när batteriet är slut), nya Mirai har i stället en rejält påkostad bränslecell som kan leverera samma 150 hk som motorn maxar ut på.

#12
2020-03-24 23:56

Men eftersom vätgasbilen bara behöver lite över 3 KWh per mil eller 30 KWh i timmen behöver inte bränslecellen vara så stor då batteriet kan laddas under färd från bränslecellen.
I Mirai har man valt att ha en kraftig bränslecell och ett mycket litet batteri medan Nissan i Sydamerika valt att ha en bränslecell på bara ca: 5 kW som drivs med etanol och ett större batteri som utjämnar effektuttaget.
Problemet med den mindre bränslecellen uppstår bara vid körning med stora höjdskillnader där lagrade energin i batteriet tar slut innan man når högsta punkten och då har man bara bränslecellens maxkapacitet kvar för drivning.

#13
2020-03-25 08:15

BMW i3 rex, 2014-2019 -en fantastiskt rolig bil att köra dessutom!

#14
2020-03-25 15:05

Hur många elhybrider finns med dieselmotor, det enda som duger vid tungt släp. Min förrförra bil med bensinmotor krävde ca 1.6 l/mil. Min nuvarande dieselbil 0.85-0.90 l/mil. Dessutom med miljöbränsle i tanken. Husvagnen väger ca 1300 kg d.v.s. helt normalt.

#15
2020-03-25 19:34

Bra illustration. Man kan ju tro att det är kabelns räckvidd som avses innan man läser texten ;)

#16
2020-03-26 20:49

Richie. Med min laddhybrid kör jag 5 - 6 mil på el och resten tar räckviddsförlängaren (fossilmotorn) med en förbrukning på ca 7 dl bensin för resterande 2 mil. Det tycker jag att jag kan leva med! Däremot kunde bilen ha mer fokus på el och mindre på bensin, alltså större elmotor och mindre men ännu effektivare bensinmotor. Fossilmotorn behöver inte ha större effekt än vad man genomsnittligt förbrukar på långkörningar då bilen går i hybridläge! Alltså ca 30hk eller nåt ditåt. Jag förstår inte alls varför man behöver en bil med 400hk bensinmotor och kanske 30 hk el. Det är totalt feltänkt! För den riktiga motorentusiaster kanske men hur många är egentligen det? När bränslecellen kommer på allvar kan man byta ut fossilmotorn mot denne men även då räcker en effekt på ca 30hk. Vet jag att jag ska köra mycket längre än 5 mil så kan jag välja hybridläge från början så jag har tillräcklig effekt för omkörningar och uppförsbackar. ( Nu syftade jag återigen på kombinationen med starkare elmotor och svagare räckviddsförlängare!)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.