Nästa artikel
Rusning till bilhallarna – och Tesla Model 3 direkt in på tredje plats
Nyheter

Rusning till bilhallarna – och Tesla Model 3 direkt in på tredje plats

Publicerad 28 januari 2020 (uppdaterad 28 januari 2020)
Rekordspik i antalet nya bilar, men samtidigt ökar utsläppen eftersom fler väljer suv.

Förra året blev ett riktigt rekordår för bilförsäljningen i Europa. I december registrerades hela 21 procent fler bilar än under samma månad året innan, visar nya siffror från Jato Dynamics.

Det beror inte minst på att fordonsskatten blev betydligt högre för de flesta nya bensin- och dieselbilar vid årsskiftet, och många bilköpare passade på att slå till innan skatten ändrades.

Suvarna fortsätter öka och i december var hela en av fem bilar som registrerades i Europa en suv. Det är 20 procentenheter mer än för bara fem år sedan. Den senaste tiden har suvarna kritiserats hårt från flera håll eftersom de kan bidra till högre utsläpp på grund av högre och tyngre kaross.

– Spiken i antalet registreringar kan först se ut som bra nyheter, men våra senaste siffror visar att utsläppsnivåerna inte har förbättrats alls i de fem största länderna. Istället var det volymviktade snittutsläppet av koldioxid bara till oktober 2019 1,2 gram per kilometer högre än för hela 2018, säger Felipe Munoz, global analytiker på Jato.

Den tydligaste trenden är annars att Tesla Model 3 pressar in sig på en tredjeplats totalt sett med fler registreringar än exempelvis Ford Kuga och Renault Captur. Generellt sett är små suvar vinnare på bilmarknaden medan småbilar som Volkswagen Polo och Opel Corsa är förlorare.

"Elbilar minskar gapet till dieselbilarna i en imponerande takt", skriver Jato i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-28 16:53
Klarsynt

Att köpa en Tesla är ju inte precis att köpa in sig på något miljövänligt: De säljer ju sedan sina utsläppsrätter till Fiat så att Fiat kan göra bilar med stora förbränningsmotorer. Sålunda: Ett köp av en Tesla är ett köp av en Fiat.

"20 miljarder kronor. Så mycket uppges FCA-koncernen betala Tesla för att kvitta sina utsläpp med Teslas nollutsläppsbilar. Avtalet ska rädda FCA-koncernen från att betala böter till EU."

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-betalar-fiat-tesla-for-utslappen/ 

.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-28 17:14
Sabud2

Det finns vettiga suvar och direkt ovettiga. Titta bara på den vanliga Volvo XC60 som är ett monster intill min `lilla´ Seat Ateca.
Eller ta en titt på Volvo V90, mått: 4936x1879x1475 vikt 1710-2050 kg, 700mm längre och 800 kg tyngre än en kompakt-suv som Skoda Kamiq. Förstår inte detta `onda öga´ som drabbar allt som kallas SUV ??. En mer praktisk biltyp får man leta efter.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-28 17:33
Klarsynt

@Sabud
För att inte prata om Audi e-Tron som väger 2.5 ton.

.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-28 18:11
Raphael

Siffrorna är missvisande. Det är klart att de ökar när WLTP nu är fullt infört.
Jag vill inte ha en lågbyggd bil att krypa in i. Jag kör en minibuss. Mesta möjliga utrymme på minsta möjliga yta.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-28 18:18
Hackenbush

Vi skall köpa elbilar för att minska utsläppen men istället köp folk stora suvar som ökar utsläppen, det är ju heltokigt.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-28 18:56
Stefan Eriksson

Sabud: På vilket sätt är den mer praktisk för en stor majoritet av de som köper dem och som aldrig kommer köra på vägar där terrängegenskaperna behövs?

#7 • Uppdaterat: 2020-01-28 20:07
Apex

Hackenbush

Har du köpt elbil?

#8 • Uppdaterat: 2020-01-28 20:10
Kanske

Med "feministisk snöröjning" behöver vi alla en fyrhjulsdriven bil med hög frigång.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-28 20:32
Hackenbush

Nej Apex men jag har en miljöbil med låg förbrukning och lågt utsläpp. Alltså inte en suv.

#a • Uppdaterat: 2020-01-28 22:56
Raywave

Att Fiat betalar Tesla, istället för böter till EU, är enbart till gagn för utveckling av mer miljövänlig transport. Hos Tesla bidrar pengarna i allra högsta grad till att främja fler miljövänliga utsläppsfria elbilar. Hade pengarna istället betalats som böter till EU hade de inte gjort nån nytta alls utan hamnat i EU-byråkratins bottenlösa svarta hål. Det finns ju inga elbilstillverkare (att tala om) i EU ännu. Fiat hade givetvis helst lagt de som utvecklingspengar på egna elbilar, men eftersom man vaknat alldeles för sent var detta det bästa alternativet för Fiat, och för alla andra. Ett exempel på att miljöregleringarna i EU faktiskt gör nytta. Och Tesla går i bräschen även för Europas omställning till miljövänliga bilar. Ett konkret exempel som betalas av Fiat-pengar är Teslas nya fabrik i Berlin. Vill man göra mesta miljönytta med sina pengar ska man köpa en Tesla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.