Nästa artikel
Seat gör Volkswagengruppens billigaste elbil
Nyheter

Seat gör Volkswagengruppens billigaste elbil

Publicerad 2 april 2019 (uppdaterad 2 april 2019)
Elbilen Seat el-Born.
Det spanska märket har som mål att ta fram en instegsmodell på under 20.000 euro.
För några veckor sedan presenterade Seat sin kommande batteribil el-Born. Den byggs på Volkswagengruppens gemensamma platta för elbilar MEB.

Nu berättar Seat att de kommer att utveckla en variant av MEB-plattformen, som är mindre och billigare än originalet. Bilarna som byggs på den plattan kommer att vara drygt 4 meter långa och kosta under 20.000 euro, motsvarande runt 200.000 kronor. 

Seats elektriska satsning inkluderar 6 laddhybrider och elbilar och inleds 2021. De två första helt eldrivna bilarna blir el-Born och Mii. Vidare kommer nya generationen Leon och Tarraco att finnas som laddhybrider och dessutom ska nybildade prestandamärket Cupras modeller Leon och Formentor utrustas med sladd.  

Diskutera: Tror du att Seats elbilar kommer att sälja bra?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-04-02 16:50
rattmuffen18

Riktigt snygg! Skulle absolut kunna tänka mej att köpa en om den klarar minst 50 mil vintertid. Snyggare än Tesla i alla fall!

#9 • Uppdaterat: 2019-04-02 17:26
Tobo

Precis som Henrik M skriver så använder VW 4 ggr mer kobolt än Tesla: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190402/avslojat-volkswagen-anvander-fyra-ganger-mer-kobolt-an-tesla/

#a • Uppdaterat: 2019-04-02 17:53
Klarsynt

@Henrik M

Mmmm.. man räknar som man vill räkna. Har de räknat med att en blodsbatteribil behöver två stycken blodsbatterier under sin livstid och de enorma utsläppen (och kostnaderna) detta medför? Alternativt att man behöver två blodsbatteribilar för att få samma livstid som en vanlig bil. Vad har dessa tillverkare istället för kobolt? Du kan inte ta bort något utan att ersätta det med något annat.

Artikeln du hänvisar till är rätt fruktansvärd: "Nu visar det sig att Volkswagen kommer använda mellan 12 och 14 procent kobolt i batterierna till nya elbilen ID 3, "

Med tanke på vad ett blodsbatteri väger så är det fruktansvärda mängder av kobolt. 750 kilo blodsbatteri i en i-Pace. Det är mycket kobolt det.

"Kommer att ha". Ja, där har vi det igen. I framtiden. Allt med blodsbatteribilar är i framtiden. Halleluja! Och när framtiden är här så är den inte alls så som den framtid det skulle vara.

Detta är en schimär. Blodsbatteribilar är en dålig ursäkt istället för att göra något riktigt. Och när de här galenskaperna är över så kommer någon att sammanställa vad det kostat oss svenskar. Sinnesrubbat.

.