Bild
Nästa artikel

El-Born första elbilen från Seat

Nyheter

42 mils räckvidd och säljstart sker senast 2020.

Bilen som Seat tar med sig till bilsalongen i Genève nästa vecka är ett koncept, men det ska bli en produktionsbil och den ska börjas säljas ”senast 2020” säger Seat.

Konceptet el-Born är utvecklat i Barcelona och kommer att tillverkas på Zwickaufabriken i Tyskland. Grunden är MEB, Volkswagens nyutvecklade plattform specifik för eldrivna fordon.

Motoreffekten är 204 hästkrafter och räckvidden sägs vara 42 mil enligt körcykeln WLTP. Tack vare kompabilitet med 100kW snabbladdning fylls batteriet från 0 till 80 procent på 47 minuter.

Konstruerad för att vara en elbil från början och det betyder stängd grill med luftintag längre ner på fronten istället. A-stolpen har skjuits fram jämfört med en konventionell bil och det betyder enligt biltillverkaren med utrymme i kupén. 

Diskutera: Tror du att Seats elbil kommer att bli en försäljningsframgång?
 

Kommentarer

#1
2019-03-01 16:05

Framgång beror på pris och tillgänglighet.

#2
2019-03-01 16:17

"Tror du att Seats elbil kommer att bli en försäljningsframgång?"

Vi får väl se. Som med allting som har med elbilar att göra så är även det här något "i framtiden". Batteriet lär vara enormt och tokdyrt och det gör ju att hela produkten lär kosta en rejäl slant, för tvärtemot vad blodsbatteriivrarna påstår så blir inte batterierna ett dugg billigare, snarare tvärtom. Vi får väl se hur många som har sådana slantar, och vill lägga dem på en tyngd, år 2020. Ja, om den nu kommer då.

.

#3
2019-03-01 16:31

Funderar på om nästa (förmodligen sista...) bil ska bli en eldriven. Om ett par år blir det aktuellt, och då lär det finnas många att välja på. Statens elbilspremie lär väl försvinna, men priserna konkurrensutsätts.
Bilbranschen lever numera på service och reparationer, men var ska de få sina intäkter med elbilar? Vad ska servas på en elbil? Det enda som slits lär väl vara däck och lampor o. dyl. Batteriet har förstås en livslängd, men Toyotas hybridbatterier verkar man inte kunna se slutdatum på.

#4
2019-03-01 16:40

Ser nästan ut som en liten Model X - så den kan ha framgång om kvalitén är där och priset rätt.
Men - ett varningens finger för räckvidden; Dessa bilar ska "helst" inte laddas mer än till 80% och "helst" inte köras under 20%, så räckvidden är inte "normalt" 42mil utan snarare runt 25 mil.. (Även texten talar om laddning till 80% på 47min - inte 100%). Tänk på det, ni som funderar på att köpa elbil, oavsett märke..

#5
2019-03-01 16:50

Nä. Folk som köper en liten seat åker nog inte många mil. De kan köpa en bensin bil istället och tanka för 200 000kr. Godhetssignalerande miljöpartister och nyrika sossar kanske köper kanske några stycken.

#6
2019-03-01 16:54

Bilräven - de flesta här i världen är inte handelsresande utan den största delen av deras bilresor är mindre än 10 mil, vilket gör att de kan avvika från dessa helst-rekommendationer de få gånger de åker på långresor utan att det påverkar livslängden på batteriet.
För övrigt så upptäcker man som elbilsägare att laddhastigheten och elförbrukningen/sträcka är långt intressantare än räckvidden. Så fort som du ska längre än räckvidden så spelar det inte så stor roll om du får göra 1 eller 3 stopp då den totala stilleståndstiden blir i princip samma då den styrs av hastigheten på snabbladdningen.

#7
2019-03-01 16:54

Ser ut som Ford har designat bilen;) Verkar komma en hel del att välja på inom ett par år med vettiga specar. Pris med `normalutrustning´ för dessa bilar blir säkert + 500.000:-. Hur som helst kommer jag till skillnad mot i dag aldrig köpa en framtidsbil för egna pengar.

#8
2019-03-01 17:46

Är lite besviken på utseendet. Tycker de skulle kunna behålla mer av den konventionella designen från nuvarande modeller. Det kanske har med luftmotstånd att göra?

Men helt klart intressant. Priset spelar roll för försäljningsframgången.

#9
2019-03-01 17:47

Helt klart inspirerat av Citroën Xanae som var Citroëns konceptbil till det som skulle bli Xsara Picasso. Men Xanae byggde på Xantian och var lägre i höjd än Picasson. Nya Seat är som jag förstått det en bil i C-segmentet alltså ingen småbil. Och med lhögre takhöjd än en vanlig Passat, utan att vara en minibuss. Som en utsträckt och lite plattare Seat Altea.

Sen detta med laddningen. Anledningen till att man ger tiden upp till 80 procent är för att den inte kan snabbladdas de sista procenten, efter 80 procent så sjunker laddhastigheten för att spara batteriet. Det går givetvis att ladda mer, men det går långsammare.

#10
2019-03-01 19:11

Så länge elbilarna inte klarar av att köra 70-75 mil på vintern och att priset kommer ned i runt 250.000:- för en enkel bil är det inte köpvärt för den stora allmänheten. Vill man ha en lite dyrare och större elbil, får den inte kosta mer än 400.000:-, annars blir det bara lyxkonsumtion för de rika, som kan hosta upp 1 miljon eller så. Tänk så mycket bensin man kan köpa för 200.000:-. Sen om Miljöpartiet ramlar ur riksdagen eller regeringen, då har de inget sätt att påverka landets industri och då kommer miljöbilspremier och annat skrotas och försvinna ut i universum. Hur det än är, så är det den egna plånboken som viktigast för de flesta skattebetalare.

#11
2019-03-01 19:35

Vem kör 70-75 mil i ett sträck på vintern utan paus, eller för den delen på sommaren? Och att köra så länge utan paus, det är dessutom trafikfarligt. Så paus måste man ta, och då kan man passa på att ladda bilen också. Och när man parkerar bilen hemma så laddar man hemma över natten. Många går ju att ladda i ett vanligt uttag för motorvärmare. Man kör t o r jobbet på dagen, troligen max 5 mil 10 mil totalt. Och så laddar man på natten så är bilen varm och klar på morgonen. Kör man längre resor så tar man en paus efter en 25-30 mil och så laddar man bilen medan man är inne på toa etc..

#12
2019-03-01 20:34

Inte alls oävet!
Gillar även interiören.

#13
2019-03-01 20:42

Raphael
På gränsen till skrattretande kommentar #9. I princip alla bilar som släpps på marknaden har kopierat design från någon fransk modell enligt dig. Det är ju en återkommande kommentar från dig. Jo jo, snacka om hybris.
Nej, det är ingen bra idé att ladda i vanliga uttag då det är risk för brand på grund av det höga effektuttaget.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/nyhetsbrev-elin...

https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-br...

#14
2019-03-01 21:25

Axa, man ser vad man vill se... Raphael har speciella franska glasögon, ser bara franska saker..

#16
2019-03-02 09:43

Men det finns ju en poäng i att de franska tillverkarna ligger långt framme designmässigt, även om det ibland kan snudda vid att vara identitetslöst.

Personligen har det alltid varit ett av de främsta argumenten för mig hos de franska vagnar som jag har ägt (Berlingo undantagen). Vill man ha en tekniktung bil köper man tyskt, vill man ha en säker och komfortabel bil väljer man svenskt och när man tycker låga ägandekostnader är viktigt väljer man något asiatiskt. Vill man däremot ha en snygg bil tittar på på något franskt.

Min superpolariserade "sanning"!

MVH AL

#17
2019-03-02 09:46

Intressanta åsikter här i kommentarsfältet. Skulle Miljöpartiet styrt SEAT (VAG) koncernen ? känns som att Miljöpartiet har oerhörd makt!. Blodsbatterier per automatik så fort det blir tal om eldrift. Bättre att köpa bensin för 200 000 kr och elda upp 140 000 kr till kråkorna på grund av bensinmotorns dåliga verkningsgrad. Det är kanske frågan om "blodsbensin" till och med? Om transportsystemet ska kunna utvecklas mot lägre utsläpp av bland annat CO2, är el ett mycket bra sätt. Kan folk köpa en SUV för 400-500 000 kr kommer de köpa elbil när det blir så dags.

#18
2019-03-02 17:16

J.L: Mycket bra skrivet! Jag håller med om varje ord i #17.

#19
2019-03-03 12:41

Jag har självfallet aldrig påstått att alla bilar på marknaden har inspirerats av fransk design, men för den som minns konceptbilen Citroën Xanaë från 90-talet - närmare bestämt 1994 - så är likheterna i detta fall slående. Xanaë var ett koncept i C-klassen precis som denna Seat. Exteriörens linjer är närmast identisk, den kraftigt lutande framrutan och bakrutan, det lilla fönstret på sidan mellan framrutan och framdörrena fönster. Och höjden mellan en vanlig personbil och en buss. En klassisk ”monospace” kaross, ett uttryck från Renaults förra designchef om första Scenic. Och det handlar om en design som en flödande linje mellan fram och bakparti. Seat är bara lite skarpare i linjen än avrundningen hos de franska monospace.

#20
2019-03-03 18:56

Raphael
Jag mer än välkomnar alla att googla Xanae. Jag gjorde det. Likheterna finns i din fantasi. Typisk fransk hybris.

#21
2019-03-04 10:04

Jag vill nog påstå att Axa har rätt vad gäller jämförelsen med Xanae. Nämnda äggformade vagn är just formad som ett ägg och inte med distinkta kanter som denna SEAT. Jag tycker dock att bakre delen av taket ser ut som en Opel med sin frånvarande takstolpe. För mig har alltid utformningen av den stolpen varit en viktig del i hur jag uppfattar bilen. Se exempelvis Opel Commodore A coupé eller Dodge Charger 68-70 för något jag uppskattar.

#22
2019-03-04 18:35

Och snart så kommer kilometerskatten................

#23
2019-03-04 18:53

Kan vi slippa tjafset om vem som var först och vem som kopierat vem?
Det går trender inom all formgivning, inte minst bilar.

#24
2019-04-02 16:29

Oavsett räckvidder, om dessa passar in i Norrlandsklimat, vilket bör redovisas om kylan sänker, sig under -20! Sen måste jag säga, som ägare av en Seat Leon-17, med alla de finesser som normalt finns i "exklusiva" bilar, är enormt tillfredställd, enda negativa kan vara kupeljudet! Denna nya, har samma snygga chassi, som de flesta saknar i den klassen! Men hur är det med vätgasutvecklingen framgent! Sen en passus, ett taxibolagsom kört med Tessla, är djuptbesvikna, och kommer att införskaffa el.bilar från annan leverantör!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.