Nästa artikel
Bilfrågan: Varför wobblar Mercan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför wobblar Mercan?

Publicerad 22 februari 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har köpt en Mercedes GLC som kränger och vinglar.
”Finns det flera GLC-ägare som har upplevt detta? Kanske någon av motortidningarnas testförare har märkt något dylikt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi bytte från MB-GLK till MB-GLC förra året, och upptäckte snart att bilen wobblar på plan mark. Det är inte snack om obalans eller fel däcktryck då problemet uppträder med såväl sommar- som vinterdäck. Det verkar ju extra konstigt när Mercedes i sin reklam för GLC påstår att: ”Det finns inget dåligt underlag”.
Nu undrar jag om det finns flera GLC-ägare som har upplevt wobbling?  Kanske någon av motortidningarnas testförare har märkt något dylikt?
G B

Svar:
Vi Bilägare har testat Mercedes GLC vid två tillfällen, den vanliga suv-modellen i nr 8/2016 samt coupéversionen i nr 10/2017. Under ingen av dessa testperioder noterades någon wobbling. Generalagenten känner inte till problemet. Vad som orsakar wobblingen i din bil är oklart. Är däcken kontrollerade och visat sig helt fria från obalans kan problemet bero på felaktig hjulinställning. Om någon frambroms kärvar och ibland ligger lite an kan det också uppstå skakningar. Börja med att låta en verkstad mäta upp hjulinställningarna och kolla konditionen på bromsarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att felet kan bero på?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-22 10:17
L. Mäkinen

Jag hade gissat att drivlinan inte är OK. Antar att den är fyrhjulsdriven och något där är i obalans eller inte roterar som tänkt.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-22 12:04
Tjalle

Vad säger/ gör säljarens verkstad?

#3 • Uppdaterat: 2018-02-22 15:41
Leif Fröling

Vobblar är nog enklare än så.
Tyvärr går design före säkerhet, har själv en mercedes E 200 -16
Är typat för 16-18 tums hjul, är nu 17 tum sommar hjul, vinterdäck är 16 tum
Mindre gummi mellan fälg-väg desto sämre går bilarna på vägarna,
Att vägarna har 2+1 gör att det blir mera spåriga vägbanor,
vilket inte passar så bra med (häftiga däck)
Skulle vara förbjudet att köra med 17 tum eller högra som typ 22 tum, i Sverige.
Detta funkar nog bra på Tyska autobanerna med betongvägar.
mvh Yrkeschaufför körda 300.000mil

#4 • Uppdaterat: 2018-02-22 17:41
Apex

Leffe55år, notarius

Inte jag heller, och att man ska förbjuda större fälgar än 17” är det dummaste jag hört på länge

#5 • Uppdaterat: 2018-02-22 17:42
Apex

Har en bekant som hade samma problem i en A4 B8 som han köpte helt ny. De hittade aldrig problemet, har för mig att ÅF köpte tillbaka bilen till slut

#6 • Uppdaterat: 2018-02-22 17:52
Axa

Så bilen vobblar på grund av fältstorleken? Dummast jag hört

#7 • Uppdaterat: 2018-02-22 21:49
Leif Fröling

Inte vobblar pga fälgarna, men det jag sa att fälgar med större än 17 tum SPÅRAR
Har kört tillräckligt med bilar alla har samma problem, sedan kanske inte alla upplever
detta om du inte kör där det är spåriga vägar.

#8 • Uppdaterat: 2018-02-22 22:52
Valpen1

Gör fyrhjulinställning och kontrollera att fälgarna har rätt ET mått. Hade samma problem med spårning och vobbling men problemet försvann efter furhjuls inställning. Har 19" fälgar på vinter och sommardäck. 255/55/19.

#9 • Uppdaterat: 2018-02-23 00:24
Roger Skagerström1

Om du är yrkeschaufför Leffe så borde du nog inse att det inte är fälgstorleken som avgör utan profilen på däcken. Och spårning har mer med bredden och spårvidden att göra än profil eller fälgstorlek. Och förbjuda nån bara för att du inte gillar det? Hmm.. ;)

Men men. Tror nog också på nåt i drivlinan. Är ju enda gemensamma nämnaren. Dock är ju wobbling en rätt konstig beskrivning. Är det vibrationer? Spårar den?

#a • Uppdaterat: 2018-02-23 08:41
L. Mäkinen

Har man kört en bil med en drivknut som börjat gå lite trögt vet man att det kan ge en wobblande känsla. Med drivaxlar till alla hjul försöker drivlinan få hjulen att snurra lika fort och går det lite trögt någonstans är det raskt ett problem. Det räcker att en överföring mellan fram och bakände inte tillåter full frihet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.