Bild
Nästa artikel

Test: Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 (2017)

Nybilstest

Nya XC60 är viktig för Volvo. Den förra blev en långkörare och klassens storsäljare. Nu gäller det att hantera nya Audi Q5 och vår tidigare testvinnare Mercedes-Benz GLC, här i Coupéversion. Det blir en tuff dust om ledningen!

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Förvånansvärt få noterar nya Volvo XC60 när testkaravanen nästan dygnet runt far fram genom svenska län och landskap. Kanske är bilen så lik XC90 att man vid en hastig blick inte ser skillnaderna – eller är den helt enkelt väldigt lik den gamla modellen? Likaledes nya Audi Q5 är inte heller lätt att skilja från sin föregångare och orsakar inga huvudvridningar alls, knappt Mercedes-Benz GLC Coupé heller.
 
Men det diskreta skenet bedrar. Testbilarna är verkligt högklassiga vagnar, i synnerhet som generalagenterna smetat på exemplaren nästan allt ur tillvalslistorna. Sålunda kostar ”vår” XC60 D€ AWD Inscription inte 475.900 kronor längre, utan 650.000. Audi Q5 2,0 TDI Quattro Sport 190 S tronic (puh!) skenar från 445.900 krnor till 676.100 och Mercedes GLC 220 d 4MATIC Coupé går i ett nafs från 452.900 kronor till 706.050 kronor. Det finns knappt en nymodig pinal eller finess som inte finns i de här bilarna.
 

Nya XC60 kommer i ett ovanligt skede. Föregångaren debuterade för nio år sedan men sålde sista året bättre än någonsin, knappast det normala mönstret. Det finns därför ett väldigt ”momentum” i XC60 just nu. Även förra Q5 debuterade 2008, medan GLC Coupé är ny och givetvis baserad på den GLC SUV som vi utsåg till klassetta under 2016. Vi hade helst sett den senare versionen i testet men någon sådan fanns inte att uppbringa. Coupéversionen, som svarar för omkring 40 procent av GLC-försäljningen, är genomgående cirka 35 000 kronor dyrare oavsett bestyckning. Är den sluttande taklinjen värd de pengarna?

Långfärdsmilen rinner snabbt och behagligt undan i bilar som dessa. Låga ljudnivåer, stadiga på vägen förstås, luftfjädrade dämpningar av gupp och hålor, multimediasystem som kan allt och lite till – men det finns trots allt ett par skönhetsfläckar…

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2017-08-23 10:37

Vill man ha flärd väljer man Audi medan om ekonomin dvs lägre ägandekostnader får avgöra väljs Volvon. Dock bör man i regel välja den utgående modellen eftersom den är fullutvecklad och är oftast behäftad men färre fel än helt nya bilmodeller.

#2
2017-08-23 10:58

Kan tycka genrellt när man kommer upp i dessa pengar så är det för dåligt att man inte har åtminstone mildhybridteknik (48-volt).

#3
2017-08-23 11:06

Obegripligt att folk köper SUV coupé, en korkad trend som uppfanns med X6. I mina ögon otroligt fula bilar. Vad är poängen? En högbyggd och lågbyggd bil samtidigt.

#4
2017-08-23 11:12

Solklart val för mig - Volvon. Har aldrig gillat Audi, "personkemin" stämmer inte. Och heller inte de bedrövligt fula "SUV-kupéerna", så där föll Mercan direkt.
Men skulle vilja ha Volvon som laddhybrid med T3 motor, eller möjligtvis T4. Onödigt med T8 specifikationen.

#5
2017-08-23 11:21

GLC är ju snyggast av dem! Det är inte många gånger sen jag fick körkort som jag har lastat hela vägen till taket på en kombi.

#6
2017-08-23 12:32

Volvon..men dom flesta väljer nog plastig suv från Korea.

#7
2017-08-23 13:57

Det fattas en bil i ovanstående sällskap - Alfa Romeo Stelvio.

#8
2017-08-23 17:14

Är det bara jag som undrar hur föregångaren till GLC Coupé såg ut :o
Eller menar Vi Bilägare att den är lik storebror GLE Coupé? (Kan vara jag som inte kan läsa, eller tolka det jag läser)
Annars håller jag med L. Mäkinen om att Mercan är snyggast.

#9
2017-08-23 19:07

EasyMan...du får nog klippa in mening du missuppfattar om vi ska förstå.

#10
2017-08-23 19:12

Och jag håller med Hultarn.
Bmw, MB Suv model stor cupe är i verkligheten så groteskt stor och ful så klockorna stannar. :).
Måste så klart vara tillverkade för dom som måste visa och hävda din ekonomiska ställning.

#11
2017-08-26 10:56

50-60 tusen på toppen av en"kinabil" är nog värd det alla gånger finns ingen sjans "kinabilen" är lika dynamisk som en merc.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!