Bild
Nästa artikel

Test: BMW X3, Land Rover Discovery Sport, Mercedes-Benz GLC (2016)

Nybilstest

De utgör gräddan av marknadens medelstora suv-modeller och kostar därefter. Samtidigt har de fyrhjulsdrift som verkligen fungerar. Vilken når längst av BMW X3, Land Rover Discovery Sport och Mercedes-Benz GLC?

Vi Bilägare 2016/08 Biltest: MW X3, Land Rover Discovery, Mercedes-Benz

Digital fil som kan laddas ned i din dator, smartphone eller läsplatta, 11 sidor De utgör gräddan av marknadens medelstora suv-modeller och kostar därefter. Samtidigt har de fyrhjulsdrift som verkligen fungerar. Vilken når längst av BMW X3, Land Rover Discovery Sport och Mercedes-Benz GLC?   Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm. Du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden och du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ned din fil här" där du kan ladda ned din fil:

Tre lyxiga suv-modeller är på rymmen från sina normala habitat i storstadens trängsel. Den lilla vägen leder vår karavan genom ett stilla och vackert haglandskap i vårbrytningen. Vi rattar med vässade sinnen mellan stenar, hålor och närgångna taggtrådsstängsel och känner oss lite som i en reklamfilm. Oljerockarna är nyvaxade, terrängkängorna åtsnörda, våra väldrillade setterhundar spanar lystet från hundburarna, hagelbössorna ligger putsade och klara, i fjärran tornar en skotsk fornborg upp sig…

Det är lätt att låta fantasin spela i BMW X3, Land Rover Discovery Sport och Mercedes-Benz GLC. De är komfortabla och snudd på drömbilar i mycket, fattas bara med sådan stil, utrustning och prislappar. Här börjar det roliga runt en halv miljon kronor om det ska in lite passande extragrejer utöver grundutrustningen. Den i sin tur är förvisso inte dålig, men att BMW fortfarande tar betalt för autobroms är snålt (den kostar visserligen bara cirka 6 000 kronor, men ändå). 

Kupéutrymmena är bra i alla tre, med en aning mer inskränkt knäutrymme i baksätet i Mercedes. Själva sittdynan är dock väl utformad. Det skjutbara och mycket spatiösa baksätet i Land Rover skulle må väl av en sittdyna som inte var så platt. Bra sikt utåt också för kortvuxna i alla tre, men GLC tar poäng på sitt något lägre insteg. BMW känns mest ”fyrkantig” både att sitta i och att lasta, med lådform i såväl kupé som bagageutrymme. Tyvärr stjäl kardantunneln mycket utrymme på mittplatsen bak, fler än två i bredd ska man helst inte vara.


Överlag är annars detaljutförande och finish i paritet med prislapparna. Det här är välgjorda bilar, med många detaljfinesser det kan ta tid att upptäcka. Det finns gott om prylfack, uttag för diverse elektronikprylar och olika lastnät och -bågar för att skärma av bagageutrymmet om man nu skulle vilja det. Att Mercedes inte förser GLC med fickor på framstolarnas ryggstöd är där-emot obegripligt snålt.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testet här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2016-06-26 10:54

Land Rovern är en favorit, men alla tre skulle vara en prydnad på min gårdsplan.

#2
2016-06-26 11:21

Av dessa är MB;n mitt val. Vettig prislapp men ändå hyfsad utrustning, hög säkerhet, bra drivlina och hög komfort. Troligen det bästa alternativet i klassen just nu.

MVH AL

#5
2016-06-26 18:18

Ingen av dem tack.

#6
2016-06-26 18:54

Om jag skulle välja mellan dessa tre så köper jag hellre något annat.

#7
2016-06-26 19:28

Jag tycker BMW ser finast ut från utsidan men i övrigt verkar M-b köra ifrån det mesta, så det blir mitt val

#8
2016-06-26 19:30

Skulle jag välja mellan dessa tre så skulle jag köpa en eller flera Dacia Duster istället för en av dessa: Trevliga bilar men för mycket bling-bling. Dacian gör samma jobb men för en bråkdel av priset.

#9
2016-06-26 19:43

Väldigt sällan om ens någonsin kommer jag behöva fyrhjulsdrift för terränggång. Väldigt få har det behovet om sanningen ska fram.

Men "habegäret" är stort när det gäller dom alla tre. Och ska jag endast tänka med min fåfänga skulle jag välja LandRovern. Helt enkelt för att jag tycker den är coolast och för att den känns mest hemma i sådana här miljöer..

Så en sån tack.

#10
2016-06-26 20:50

Det här är bilar för runt halvmillen med lite vettig utrustning. Jag bara kräks över iden att lägga en halvmille på förhöjda skokartonger. X3:an är inte direkt någon jättebil. För en halvmille får man en rätt sjysst 5-seriekombi. Det är ganska stor skillnad på bilarna. Jag vet vilken jag väljer.

#12
2016-06-27 10:51

Skulle valt GLC. Tänk vilken feeling att blåsa om en liten fjutt prius med den!

#13
2016-06-27 13:10

Skulle välja Mercedes GLC om dom var gratis, annars Duster om jag skulle behöva åka i skogen där det inte finns några vägar.

#14
2016-06-27 13:30

Finns bara ett alternativ: Range Rover. Originalet. De andra är bara kopior.

Skrattretande att de lyckats få till så låga officiella förbrukningssiffror, GLC 220 ska ju gå på 0,50 blandad körning och det finns knappast någon chans till.
Men, låg skatt får ägaren trots det.
En glutt på Spritmonitor visar 0,74, vilket inte är så dåligt men brutalt mycket mer än 0,50!

#15
2016-06-27 13:39

Jag valde X3:an och skulle nog faktiskt ha valt den idag igen, även om GLC:n också är en mycket fin bil. Gillar de stora glasytorna, överblicken och sittpositionen i X3:an. GLC:n känns lite instängd i jämförelse, även om jag måste erkänna att den går märkbart tystare än X3:an. Angående jämförelsen med BMW 5-serie så är faktiskt X3:an rymligare i baksätet än 5-serie touring och insteget är mycket behagligare.

#16
2016-06-27 15:18

Tar man verkligen ut en bil med det priset i skogen? Hellre en begagnad fyrhjulsdriven pick up från Mitsubishi..

#17
2016-06-27 16:51

Ingen vågar väl köra med sin SUV i skogen, jag kör i alla fall ut och plockar svamp och bär med min Octavia, inga problem med markfrigång heller, det blir det sällan på vanliga grusvägar. Och köra ut på en liten gräsplätt med mossa är faktiskt inga problem heller så länge där inte är stubbar. Och skulle det vara stubbar så gör varken 5-10 cm extra någon skillnad. Jag vet faktiskt inte vad en SUV ägare har sin bil till?, vad som gör dem så unika så att man måste dra på sig ökade utsläpp.

#18
2016-06-27 16:58

Jag kör min 3-dje X3 och måste ge den mycket bra betyg. Motor och köregenskaper i topp och för den som har svårighet att kliva i och ur bilen är den överlägsen en vanlig kombi. Föredömlig framkomlighet och utmärkt som dragbil. Hög driftsäkerhet.

#19
2016-06-27 17:41

Att man väljer SUV idag handlar om komfort och inget annat. Kanske inte strikt fjädringkomfort, där är lågbyggda bilar bättre, men när det gäller sittkomfort, överblick och rymd i kupén är Suvar överlägsna. Och de ökade utsläppen betalar man ju för i form av högre fordonsskatt. Sen är det skönt att kunna parkera utan att vara orolig att fronten ska skrapa i.

#20
2016-06-27 19:58

Överblick? När alla har SUV är den borta! Sittkomfort? Rymd i kupén? XC60 är lika stor (exakt lika lång) som Octavia, fast i Volvon kändes det instängt och trångt, nästan som att sitta i ett kassaskåp. Ingen SUV jag provat har det du kallar rymd i kupén....däremot MPV där kan vi prata rymd. Inte ens höjden mellan stol och tak är speciellt mycket bättre på en SUV som man skulle kunna tro, som exemplet där du jämförde X3:an med 520 serie. Handlar om ett par cm extra, det är allt. Det enda som händer i en SUV är att själva kupén sitter högre över marken, med högre tyngdpunkt som följd... samt massa andra nackdelar, högre förbrukning...klumpigare och tyngre bil. Nu kanske inte 520 är speciellt lastvänlig som man skulle kunna tycka för en så pass stor bil. X3:an och 520 touring väger ungefär lika mycket. Jag har inte lyckats skrapa fronten på mina vanliga personbilar på 25 år... så skulle det vara anledningen till SUV menar du?

Jag håller dock med dig på en punkt, X3:an har de på något sätt lyckats göra baksätet lite bättre än på 520 serien när det gäller utrymmet för benen.

#21
2016-06-27 21:43

Som vanligt ser SUV hataren "Styggavargen" aldrig några fördelar med denna praktiska och oömma biltyp och omyndigförklarar oss som upplever och behöver de fördelar de erbjuder. Nu bor jag i Norrland där det ibland ligger 20cm oplogad snö och vägarna är så mycket sämre än i övriga Sverige att de som inte upplevt detta har svårt att förstå. Att in och ursteg dessutom hjälper oss som har ryggproblem är en annan mycket viktig faktor. Att hans Skoda Octavia skulle kunna göra samma "jobb" som en SUV under svåra förhållanden faller på sin egen orimlighet.

#22
2016-06-27 21:51

Alla borde ha en suv/crossover/Mpv...vem vill ha en bil där man sitter på backen, så omodernt. Har aldrig förstått det modet som infördes i slutet på sextiotalet/början på sjutiotalet att bilar ska vara låga att man kliver ned i bilen, så obekvämt och onaturligt att sitta så......vem vill ha en Skoda Octavia? Suv/crossover/Mpv ska det vara......

#23
2016-06-27 22:20

Plus 1 till Shogun's kommentar. Vargen har väl aldrig upplevt komfort i en riktig bil t.ex. en Forester eller Toyota/Lexus.
Det är inte heller SUV¨n som skymmer i korsningarna, det är alla tonade rutor.

#24
2016-06-28 07:06

Jo, takhöjden i X3:an är mycket bättre än i 5 serien. Det skiljer definitivt mer än några centimeter. Vindrutan är också mer upprätt vilket ger mer rymdkänsla. Med överblick menade jag inte nödvändigtvis att man ser över andra bilar. X3:an är mycket lättare att manövrera i trånga utrymmen eftersom man ser hela motorhuven från förarplats. Man har bättre koll på hörnen på bilen.

#25
2016-06-28 10:35

I SUV är inte sikten intill fordonet bra, många som kör i stan med sina SUV's kan inte parkera i rutor som är så pass stora att jag kan komma in där med min Octavia. Det är bara tacka och ta emot. När jag ser många SUV förare så sitter de och stirrar precis framför huven när de kör i högre farter, antagligen för att de inte kan se vad som är nära fordonet. (Ser nästan komiskt ut). Så att en SUV skulle vara lättare att parkera håller jag nog inte med om, många SUV's har dålig sikt bakåt...breda stolpar som skymmer sikten mm. I större SUV's som finns i USA har de kameror runt om just för att man inte ser och fordonet är klumpigt med många skymda vinklar.

#26
2016-06-28 15:09

"I SUV är inte sikten intill fordonet bra"

En lite väl grov generalisering. Kanske gäller vissa SUV:ar men långt ifrån alla.
I X3:an är sikten framåt i alla fall bättre upplever jag. Har en god vän vars infart kantas av två stoplar. I min förra Skoda var det ganska nervöst att manövrera mellan dessa eftersom det var svårt att se hur när jag var stolparna. Men X3:an så har jag mycket lättare att se var huven slutar och hur nära jag är stoplarna. Också lättare att se trottarkanter intill bilen.

#27
2016-06-28 17:18

Man undrar ju vad som hänt Styggavargen som gett honom denna nästan sjukliga aversion och hat mot SUV:ar och liknande bilar.
Kan måhända en man i SUV förfört hans fru eller kört över hans katt.....vem vet...nå´t måste ju ha hänt....

#28
2016-06-28 18:36

Ja det är en motiverad fråga. Vederbörande drivs, precis som flertalet fanatiker, inte av rationellt ingenjörsmässigt tänkande utan av strikt subjektiva känslor.

MVH AL

#29
2016-06-28 21:24

AL
Inte för att jag till fullo håller med vargen men kan man kalla att äga en SUV i Stockholm innerstad ett rationellt ingenjörstänkande?

#30
2016-06-28 22:16

Varför skulle man inte kunna äga en SUV i Stockholms innerstad? Den blir väl inte mindre snygg, mindre rymlig eller mindre bekväm för att den befinner sig i Stockholm?

#31
2016-06-29 17:03

Den största orsaken till att SUV-ar är populära, är att de är väldigt enkla att leva med. Gäller särskilt när du kommer upp i medelåldern, och det börjar ta emot att krypa ner i en lågbyggd bil.
Om du inte börjar få de problemen än är det i alla fall lätt: du slipper böja dig ner i en konstig ställning för att sätta fast barnen i baksätet. Du kan stå raklång och lasta in kassarna i bagaget. Du kommer in och ut ur bilen lätt. Du slipper fundera på trottoarkanter på samma sätt som i en lågbyggd bil. Däcken är ofta sådana att du inte förstör fälgarna om du kommer lite för nära. Du slipper vara rädd för att frontspoilern ska ryka när du ska ut på morgonen och plogbilen varit i farten.
Samtidigt är själva fjädringskomforten inte lika bra som i en lågbyggd bil. Och du kan inte hålla samma hastighet i kurvorna. Samtidigt är exempelvis en GLC inte sämre i kurvorna än den där V70:n med 20 000 mil på mätaren som du möter.
Och så vidare

#32
2016-06-30 07:33

Håller med om allt och tror också det är därför suvar är populära. Men med en Skoda Octavia är inget av det nu nämner ett problem :-).

#33
2016-06-30 09:50

Swemba
Jag har inte påstått att man inte kan äga SUV i Stockholm innerstad. Dock undrar jag om valet av SUV där bygger på rationellt ingenjörstänkande. Gör det?

#34
2016-07-01 19:28

4-hjulsdrift, det går lika bra med snökedjor. (eller selleri)

#35
2016-07-02 12:56

Förslag: Ersätt statusbilarna med en Lada där årsinkomsten finns målad på motorhuven?
Eller varför inte , betalt skatt?

#36
2016-07-18 17:28

+1 till erikivan72 #31. Helt rätt och riktigt.
AL #28 Personligen tror jag han har hittat ett ämne som han tror sig veta kan reta andra, och då gäller det att bara fabulera på så mycket som möjligt. På den gamla goda tiden sa vi i dalarna: hopkrupet hatbarn, och så brydde vi oss inte mer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.