Nästa artikel
Billigaste bilen bäst rostskyddad
Nyheter

Billigaste bilen bäst rostskyddad

Publicerad 16 maj 2016 (uppdaterad 16 maj 2016)
Renault, en rostskyddsfavorit, både i Kimab-rapporten och i Vi Bilägares granskning.
En av de allra billigaste bilarna på marknaden, Renault Clio, har ett av marknadens bästa rostskydd. Det visar Kimab-rapporten liksom Vi Bilägares rostregister. Renault är också det märke som genom åren belönats med flest toppbetyg.
Vi Bilägare har kommit med rostskyddsprogoser på nya bilar i snart 20 års tid. Det världsunika materialet finns samlat i Rostregistret som till dags dato innehåller närmare 700 testade exemplar.
 
Rostskyddsprognoserna överensstämmer i mångt och mycket med Kimabs resultat. Renault har i många år varit en favorit hos Vi Bilägares rostskyddsgranskare Thomas Widström. Vid testet av Renault Clio 2006 – den modell som Kimab-rapporten handlar om –  gavs följande omdöme:
 
”Huven är av aluminium och framskärmarna av plast. Alla hålrum har behandlats med vax. Underredet är slätt med minimalt antal fogar och välgjord behandling. Dörrar och baklucka är väl tätade. Innerskärmarna sitter i alla hjulhusen och täcker väl. Tröskellådan har skarven vänd inåt i stället för nedåt där hjulsprutet annars kommer.”
 
I Kimab-undersökningen jämförs och analyseras utsågade metallytor  från sex olika karossdelar. I Vi Bilägares tester lägger vi också till en granskning av bilarnas underreden.
 
– Därför kan det hända att resultaten med Kimab inte blir helt samstämmiga, säger Thomas Widström. Det finns fabrikat som är duktiga på att rostskydda det som kan ses med blotta ögat, men sämre på det som är dolt, exempelvis under plastssköldarna och inne i balkar under bilen. 
 
Näst efter Renault Clio får Toyota Avensis det bästa resultatet i Kimab-rapporten, ett märke som oftast faller igenom i Vi Bilägares tester, just på grund av sämre rostskyddat underrede. Men i fallet med den av Kimab granskade Avensis-modellen, generation två, gav också Vi Bilägare förhållandevis högt betyg, en trea i vår femgradiga skala, vid testet 2003. Så här löd omdömet:
 
”Bättre rustad än andra nyare Toyotamodeller. Skarvarna under bilen är mer tätade, limningen godkänd i dörrar, huv och baklucka. Invändig behandling finns i nederkant på dörrar och lucka samt i framkant på huv. Däremot saknas behandling i balkarna under bilen. Dörrarna är sämre lackade i underkant och skärmkanterna bak har smutssamlande hylla.”
 
I Kimab-rapporten får Volkswagen Passat bottenbetyg, i första hand på grund av dåligt skyddade skarvar i motorhuven.
 
– Vi bedömer inte läget lika allvarligt eftersom vi sammanfattar rostskyddet i stort, säger Thomas Widström. Volkswagen är mycket bättre än många andra tillverkare på att just skydda underredet och dess skarvar.
 
Mazda hamnar också i strykklass både i Kimab-rapporten och hos Vi Bilägare gällande årsmodellerna 2006–2009. Positivt med Mazda är att rostskyddet med åren blivit bättre. Från och med 2012 får alla bilar som hamnar på den svenska marknaden en extra behandling vid utskeppningshamnen i Belgien, något som påverkat betygsättningen hos Vi Bilägare och som också kommer att ge resultat i framtida Kimab-rapporter. 

Diskutera: Vad tycker du om Kimabs och Vi Bilägares rostrapporter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-16 13:37
VW Polo 2012

Efter som ni har sagt att ni bedömer efter prisklasser, så undrar jag vad den skulle ha fått för betyg om exakt samma bil hade kostat 300,000 kronor. Nä det går inte , jag förstår inte hur bra denna bil verkligen kan stå emot rost.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-16 13:44
Vidstige

VW Polo 2012, bra poäng, blir svårtolkat om man säger att man bedömer efter pris och sen säger att Clio har bäst rostskydd.

Vad man kan säga om Renault är att dom verkar ha dragit ner på skyddet dom senaste åren, så kanske inte lika bra på det som produceras nu.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-16 15:36
Mistro

Vadå bedömer efter prisklasser? Är det så jäkla svårt att inse att Renault har ett unikt bra rostskydd?
Sen det här med att fabrikatet har hyllats för sina bra rostegenskaper i tidningen tycker jag inte heller stämmer särskilt bra. Man har länge skrivit att "rostskyddet tillhör bland de bättre" men jag är helt övertygad om att orden vore utformade på ett helt annat vis om skyddet satt på en Volvo eller förslagsvis en Vw.
Likadant har det varit med andra bra egenskaper som har en tendens att försvinna mellan raderna.
Tidningen har en lång vana att påpeka brister i början utav en artikel då det handlar om en Renault( samt även gärna i rubriken ) och sen avslutar man det hela med mer kritik,...vad som skrivs i mitten har folk en tendens att glömma bort.

Förstår också Renault om de har ett sämre rostskydd idag när de inte rosas som de bör,...Är det inte MB,Audi och andra dyra bilar som man förväntar sig så mycket mer utav som borde bättra sig?
Åtminstone JAG förväntar mig rejält mycket mer utav en bil för 300.000kr än ifrån en för 150.000kr ...men det kanske bara är jag!?

#4 • Uppdaterat: 2016-05-16 16:40
VW Polo 2012

Hej Mistro #3 Så här bedömer VIB , och här kommer ordagrant vad dom skriver. (Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har ) slut citat . Med andra ord , om en bil är billig och har låg status så kan den få högre poäng av VIB bara för det!!

mvh VW Polo 2012

#5 • Uppdaterat: 2016-05-16 22:52
Mistro

Den infon har jag aldrig läst ifrån Vib "Polo" och hur tusan skall en sådan skillnad kunna avgöras?
De lägger ju alltid vikt vid samma saker så som jag har noterat.
Låter ju annars logiskt att en dyrare bil också borde ha ett bättre rostskydd men när vi nu pratar om Vib så vet i tusan hur logiska de är alla gånger.
Många rostanalyser har visat sig stämma "så där" och har senare fått ändrad status o.s.v
Man jämför också väldigt gärna mellan dyra och billiga bilar i sina tester men säger samtidigt att bilarna inte bör jämföras. Klart som fan att läsarna jämför mellan bilar i samma test!

Sen kan jag hålla med om att det är väldigt svårt att utse den bästa bilen ifråga om inte bilarna har rullat under samma förutsättningar.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-17 00:28
N-iklas

Undersökningens resultat för Clio baseras på endast 10 bilar.
Oavsett andra argument är 10 bilar lika med inga alls.
Man kan inte dra någon bestämd slutsats baserad på ett så obefintligt underlag.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-17 09:03
Pi

Dags att byta in din gamla Astra mot en Clio då, Anti....
F ö håller jag för en gångs skull med N-iklas - med den reservationen att detta gäller alla bilmodeller i undersökningen för det är ju inte speciellt många som undersökts trots allt relativt alla som sålts. Sen kan säkert Renault ha ett bra rostskydd men underlaget är som sagt rätt knapert.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-02 09:38
Tellus

Jag äger en Renault Megane Ok den rostar inte ,, men allt annat är bara skit. Vill man inte ha riktigt feta rep kostnader så skall man inte köpa Renault . Den har gått 10000 mil och är ett vrak , acc- kondensvatten översvämningar minst en gång om året trots rep .elektroniken är ett skämt , bromsar lager fjädrarallt rasar !! NEJ RENAULT SÄLJ EJ NÅGRA BILAR INNAN DE ÄR FÄRDIG UTVECKLADE . Vad ska man med en bil till som inte rostar förvisso men måste stå på verkstaden hela tiden..Nej det här var första och sista gången RENAULT!! Tyvärr måste man behålla den eftersom den inte går att sälja.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-18 20:27
benny karlsson

Jag har varit trogen läsare sen IC/OK, så länge jag minns i alla fall. Läst otaliga rosttester på bilar jag haft genom åren och av någon anledning har dom aldrig stämt tyvärr. Rostskyddade en Fiat då den ju skulle vara en rostburk. Rostskyddet fungerade som katalysator, har aldrig före eller senare haft en bil som rostat så fort. Passat 1997 Skulle vara bra, men jädrar vad den rostade och gnisslade. två Oplar ingen rost!! Just nu en Forester 2011 som inte uppvisar någon som helst rosttendens. Min erfarenhet säger att sköt om din bil, tvätta regelbundet och spola av under är bästa motmedlet mot rost. Och förstås håll tummarna.

#a • Uppdaterat: 2016-05-16 15:39
milkylainen

Återigen. De bilarna som hade gått längre hade mer rost också.
Det som borde vara mer korrekt att säga är:
"För sin biltyp och typanvändning är rostskyddet på Renault Clio bra."
Min V70 kommer också vara rostfri om jag kör den 100 mil om året i sommarväder till korvmojjen.
Nu överdriver jag, men utan någon relation till användning så är det svårt att uttala sig slutgiltigt i frågan. Kan man få samma tabell och rost vid 10k resp 20k mil istället?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.